سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله بروجردی

حوزه/ هنگامیکه کسی به ما سو قصد یا بی احترامی می کند، شاید اولین راهی که به ذهن خطور می کند مقابله به مثل است، اما دین مبین اسلام به ما دستور داده همیشه بدی دیگران را با نیکو ترین عمل دفع کنیم.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فصلت/34

هرگز نیکی و بدی یکسان نیستند، پس بدی را با نیکوترین خصلت دفع کن

آینه:

حکایت؛ روزی خدمت آیت الله بروجردی (ره) بودیم که خادم ایشان با چاقویی که در دستش بود، آمد و سر و صدا و همهمه ای هم دم در بود.

 آقا پرسیدند چه خبر است؟ گفتند : ظاهراً شیخی است سوء قصد به شما را دارد! آیت الله بروجردی فرمودند: ببینید احتیاج او چیست ؟ بگویید بیاید، وقتی آمد هولناک بود و دم در نشست، آقا گفتند: این آقا طلبه است ؟ گفتند: بله طلبه است و ماهی شصت تومان هم حقوق می گیرد، آقا از آن شیخ سوال کرد چه احتیاج داری ؟ شیخ گفت : عیال من دو بچه دارد موقع وضع حملش شده و حالت دیوانگی به او دست داده است، او را به تهران برده ام و بستریش کرده ام و این مقدار پول از من خواسته اند مقدور من نیست، آقای بروجردی گفتند : به آن بیمارستان اطلاع بدهید به خرج ما ، زن او را معالجه کنند و حالات او را به ما اطلاع بدهند، مقداری پول به شیخ دادند  و گفتند : فعلا این مقدار را برای احتیاجات خود مصرف کن و از این به بعد وضع و احوال همسرت را ما به تو اطلاع خواهیم داد. 1

به نرمی ز دشمن توان کرد دوست                                چو با دوست سختی کنی دشمن اوست 2

1.       با اقتباس و ویراست از کتاب چشم و چراغ مرجعیت

2.       سعدی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha