جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سیّد مرتضی علم الهدی

حوزه/نشست مقدماتی کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی صبح امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، دبیر علمی کنگره سید مرتضی علم الهدی ضمن گرامیداشت هزارمین سالگرد وفات سید مرتضی علم الهدی گفت: از سال 260 قمری که آغاز امامت امام زمان بوده تا سال 460 که شیخ طوسی وفات یافت، پنج عالم بزرگ یعنی مرحوم کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی تاثیر گذار در تثبیت فرهنگ و علوم اسلامی شیعه بودند.

وی خاطر نشان کرد: این پنج عالم در تفسیر، کلام شیعه، رجال و تاریخ شیعه بسیار زحمت کشیده اند و منابع علمی که امروز در دست ما قرار گرفته است حاصل زحمات این بزرگواران است.

دبیر علمی کنگره سید مرتضی علم الهدی افزود: در چند سال گذشته کنگره های متعددی در بزرگداشت و بررسی آثار علمی این بزرگواران انجام شده است.

وی اظهار داشت: از تابستان سال 91 برنامه های جدی برای برگزاری این همایش انجام شد و ارائه آثار سید مرتضی و تصحیح آنها در دست اقدام قرار گرفت و سعی شد بر اساس قواعد استاندارد اقدامات لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی با اشاره به اینکه بسیاری از علما در گذشته به تصحیح این آثار پرداخته اند بیان داشت: طبق پیش بینی انجام شده این مجموعه ها در 35 جلد با فهرست منظم و اعراب گذاری ها منتشر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بیشترین آثار سید مرتضی در بحث کلامی است و چند آثار فقهی که مفصل ترین آثار فقهی ایشان است در دست اقدام برای چاپ است.

دبیر کنگره های موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ضمن اشاره به چاپ اندیشه نامه سید مرتضی علم الهدی اظهار داشت: پایان نامه های مرتبط با ایشان مورد بررسی قرار گرفته و این امر نشان دهنده توجه اقدامات علمی سید مرتضی از منظر سنی و شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی خاطر نشان کرد: مقاله های متعددی پیش از این در مورد ایشان چاپ شده است و از میان آنها تعدادی انتخاب و برگزیده شد که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی منتشر شده است و با فراخوانی که برای تدوین مقاله داده شده بود، تاکنون دویست مقاله جمع آوری شده است که به تعداد مساوری به زبان های عربی و فارسی است و در مجموع تعداد مقالات تاییدی به 120 مقاله می رسد.

وی در پایان افزود: تمبر هزاره ی سید مرتضی ثبت شده است ولی علیرغم تلاش آیت الله ری شهری برای ثبت روز بزرگداشت سید مرتضی در تقویم کشور، هنوز این کار از سوی نهاد های دولتی انجام نشده است ولی با این وجود با تلاش دارالحدیث، روز شیخ صدوق و کلینی در تقویم ملی کشور ثبت شده است.

خاطر نشان می شود: این همایش با مشارکت پانزده مجموعه علمی و فرهنگی همچون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، موسسه دارالتراث، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha