شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صافی با دکتر فانی

حوزه/ در جنبه علمی بايد از دنیا جلوتر باشیم و مسلمان نباید محتاج به دیگران شود، باید طوری پیشرفت کنیم که همه دنیا بیایند و در علم و سایر رشته‌ها، دست نیاز به سوی مسلمانان دراز کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش  با توجّه به گزارش ارائه‌شده  از سوی دکتر فانی گفتند: توفيقاتي که در برنامه‌ریزی جهت تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان نصيب شما شده، همه اسباب خوشحالي است و امّیدوارم روز به روز بر این توفیقات افزوده شود.

ایشان، با اشاره به اهمّیت مسئولیت دست‌اندرکاران وزارت آموزش و پرورش فرمودند: مسأله تعلیم و تربیت، مسئولیت بسیار سنگینی است که وظیفه اصلی شما عزیزان می‌باشد. شغل، شغل بسیار مقدّسی است؛ آن را دست کم نگیرید؛ قرآن مجيد هم مي‌فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يتْلُو عَلَيهِمْ آياتِهِ وَيزَكِّيهِمْ وَيعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ، یعنی غرض اصلی از ارسال پیامبران، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش مردم بر طبق احکام الهی است.

این مرجع تقلید در قسمت دیگری از سخنان خود، با گرامیداشت مقام معلّم افزودند: در روايتی از حضرت رسول صلّي‌الله عليه و آله و سلم آمده است که فرمود: إنّما بعثت معلّماً؛ من مبعوث شدم که معلّم و تعلیم‌دهنده باشم. تعلیم و تربیت، کار پیامبران است. هرچه در نظام آموزش و پرورش ما احترام به معلّمان و قدرشناسی از آنها بیشتر باشد، موفقيت‌هاي جامعه و نظام اسلامی بیشتر خواهد بود.

باید بدانیم معلّمان عزیز حقّ بزرگی به گردن ما دارند. با اینکه در جنبه‌های مادّی هر طور که عمل کنیم مطابق شأن و مقام معلّمی نمی‌شود، لیکن باید با برنامه‌ریزی دقیق و تدبیر صحیح، مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی این عزیزان را برطرف نماییم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی همه باید قدردان مقام معلّم باشيم، و بدانيم که همه، باید نسبت به آنها وظيفه‌شناس باشيم و البته خود آن عزیزان هم بدانند که مسئوليت مهمّي به آنها واگذار شده، و کارشان کار انبياست و تلاش کنند تا وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به احسن وجه انجام دهند.

ایشان در ادامه بیانات خود، با اشاره به تعداد دانش‌آموزان در کشور فرمودند: شما گفتید سیزده میلیون دانش‌آموز در کشور مشغول تحصیل هستند، این بسیار مهمّ است. من بارها گفته‌ام تربیت یک نفر هم بسیار اهمیت دارد و دارای اجر و ثواب بسیاری است. حال میلیون‌ها دانش‌آموز که امانت‌های الهی هستند در اختیار شما جهت تعلیم و تربیت قرار دارند، ملاحظه کنید که چقدر اهمیت و ارزش معنوی دارد.

معظّم له با اشاره به گزارشی که از تحصیل دانش‌آموزان افغانستان در ایران داده شد بیان داشتند: اینکه فرزندان اهل افغانستان هم در ایران مشغول تحصیل هستند جای خوشحالی است که آنها هم با تربیت و تعلیم اسلامی بیشتر آشنا شوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از توصیه‌های خود، ترویج معارف قرآنی و روایی در آموزش و پرورش نظام اسلامی را از توفیقات الهی و بسیار مهمّ دانسته و فرمودند: گزارشی که در باب ترویج معارف قرآنی و روایی دادید، بسیار خوشحال‌کننده بود. باید همین‌طور هم باشد، محور نظام تعلیم و تربیت اسلامی باید قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السّلام باشد. الحمدلله از نظر معارف غنیّ و بی‌نیاز از دیگران هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم. قرآن، نهج البلاغة، صحیفه سجادیه و روایات بسیاری که از اهل بیت علیهم‌السلام نقل شده است، همه را باید در نظام تعلیم و تربیت اسلامی وارد کرد تا معلّمان و دانش‌آموزان از آنها بهره ببرند.

حضرت آیت الله صافی در ادامه این دیدار، با تشریح شرایط و اوضاع علمی کشورهای اسلامی فرمودند: اسلام به ما سفارش کرده است در همه جهات فضائل از دنیا پیشتر باشیم، مخصوصاً در جنبه علمی بايد از دنیا جلوتر باشیم و مسلمان نباید محتاج به دیگران شود. باید طوری پیشرفت کنیم که همه دنیا بیایند و در علم و سایر رشته‌ها، دست نیاز به سوی مسلمانان دراز کنند.

معظّم له در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران این وزارتخانه، عنایات خاصّه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را از خداوند متعال مسألت نمودند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha