پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نفوذ فرهنگی

حوزه/ امروز اگر می خواهیم در برابر قطب استکبار بایستیم و از عزت خود دفاع کنیم می بایست همواره مراقب توطئه های شوم دشمنان انقلاب اسلامی باشیم و در تبعیت از ولی فقیه تردیدی به خود راه ندهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» همان طور که رهبر معظم انقلاب به ویژه در ماه های اخیر بارها فرموده اند امروز یکی از بزنگاه های حساس جنگ نرم ناظر به بحث نفوذ است که دشمن به واسطه آن در پی استحاله و براندازی تدریجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است

در این میان بی شک حوزه علمیه به عنوان مادر نظام همیشه دغدغه حفظ و حراست از فرزند برومند خویش را داشته است و در طول حدود چهار دهه گذشته همواره حوزویان به خصوص اساتید و بزرگان حوزه نسبت به نگاهبانی از این میراث گرانقدر امام و شهیدان و حمایت و تبعیت از ولایت فقیه، حساسیت خاصی داشته اند.

در همین راستا هفته گذشته، اجلاسیه اساتید مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با موضوع «رفتارشناسی نفوذ استکبار و بررسی اوضاع منطقه» در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد که خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه این همایش با تنی چند از اساتید گپ و گفتی انجام داده است که در ذیل می خوانید

خطر نفوذ و فتنه های جدید کاملاً جدی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آشتیانی ، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بحث نفوذ دشمن به ویژه در سال های اخیر به شیوه های نرم و بعضاً کمتر محسوس، کاملاً جدی و خطرناک است، ابراز داشت: مردم ما در سال 88 طومار فتنه را با حماسه یوم الله نهم دی که در آستانه آن قرار داریم، پیچیدند اما باید مراقب باشیم که چه فتنه های جدیدی در آینده پیش می آید.

وی افزود: منافقین و لیبرال ها و دشمنان از طیف های گوناگون در قضایای سال 88 تمام قد علیه انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ایستادند، اما ملت ما زمان شناس و بصیر و ولایت مدار هستند و به موقع با حضور حماسی خود توانستند به ندای مقام معظم رهبری لبیک گفته و چشم فتنه را کور کنند.

چرا رهبری این همه هشدار می دهد؟!

وی با بیان این که امروز هم برای مقابله با خطر نفوذ دشمن باید آگاه و بصیر باشیم، گفت: این که مقام معظم رهبری این همه نسبت به خطر نفوذ بیگانه به خصوص آمریکایی ها هشدار می دهند نشان از آن دارد که دشمن برنامه جدی در این خصوص دارد و با کار حساب شده به دنبال روزنه نفوذ است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اتفاقاً دشمن در ایام انتخابات فعال تر وارد می شود و با نفوذ در مباحث سیاسی به دنبال رسیدن به اهداف هستند و لذا وظیفه ماست که هشدارهای دلسوزانه رهبری و مراجع را مورد توجه جدی قرار دهیم.

تقدیر از دغدغه مندی مجمع عمومی جامعه مدرسین

وی با اشاره به این که دشمن با فرمول های پیچیده به دنبال خطر نفوذ است، گفت: همین نشست و همایشی که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین گرفته شده واقعاً ارزشمند و قابل تقدیر است به خصوص این که با دغدغه مندی سعی در تبیین راه های نفوذ شده و راهکارهایی هم برای مقابله با آن مورد نظر قرار گرفته است.

هوشیاری بزرگان حوزه در برابر خطر نفوذ دشمن

حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی خزائلی با بیان این که اساتید و بزرگان حوزه نسبت به مساله نفوذ دشمن در جامعه اسلامی، حساسیت و هوشیاری بالایی دارند، ابراز داشت: اساساً یکی از اهداف دشمن نفوذ از روزنه هایی است که به آن امید دارد و از جمله جاهایی که نقش اساسی در بحث استکبار ستیزی دارد، حوزه های علمیه و نهاد روحانیت است که از دیرباز در این خصوص فعال بوده اند و انصافاً هم تاریخ نشان داده که علمای ما از دیرباز در این باره با آگاهی لازم دغدغه داشته اند.

وی افزود: علمای شیعه چه در ایران و چه عراق و جاهای دیگر به جهت تقوای بالا و بصیرت دینی خود مانع از تحقق اهداف شوم دشمن شده اند و امروز هم آگاهانه و بیدار از انقلاب و اسلام عزیز دفاع و حراست می کنند.

وی همچنین یادآور شد: به لطف الهی امروز هم بدنه حوزویان در تبعیت از مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در برابر نقشه های دشمن با صلابت ایستاده اند.

نگاه قرآنی در تبیین خط مشی سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز ضمن تبریک ایام ولادت حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع) بر ضرورت و اهمیت روشنگری حوزویان درباره خطر نفوذ دشمن تاکید کرد و گفت: قرآن کریم در مباحث سیاست رفتاری مسلمین و مومنان دارای آیات ربانی است از جمله آیات اول تا هشتم سوره ممتحنه که در آن، مشی سیاسی و خطوط کلی رفتار سیاست بین المللی مسلمانان بیان شده است.

وی افزود: در واقع باید توجه داشت که قرآن کریم صرفاً به بیان کلیاتی در این باره اکتفا نکرده بلکه راهکارها و خطوط جزیی رفتارها را برای ما تبیین و تفسیر کرده است به طوری که می فرماید کسانی که با شما جنگیده و شما را از خانه ها بیرون کرده و آن ها را ویران کردند و عزیزان شما را کشتند اگر سوء سابقه آن ها را می دانید نسبت به برخورد با آنان با دقت و شجاعت رفتار کرده و متوجه باشید که دشمن هیچ گاه به فکر شما و مصالح شما نیست، چه آن که اگر بر شما دست یابد هیچ ملاحظه ای نخواهد کرد.

حفظ وحدت؛ راه مقابله با نفوذ

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که حفظ وحدت و انسجام میان برادران دینی و ایمانی یکی از راه های مقابله با نفوذ دشمن است، خاطرنشان کرد: توصیه به شخصیت های سیاسی و تصمیم گیران مسایل کلان کشور و نظام این است که با دقت به رفتار استکبار در سی و چند سال گذشته و حتی دهه قبل از پیروزی انقلاب بنگرند و ببینند که دشمن از اول به دنبال ضربه زدن به اسلام،  انقلاب و نهضت حضرت امام (ره) بود و امروز نیز همان هدف را دنبال می کند.

وی افزود: کما این که از همان روزها نیز جنگ تحمیلی 8 ساله را برای ما به وجود آوردند و از هر حربه ای استفاده کردند و در مقطع کنونی نیز به بهانه مذاکرات هسته ای به دنبال نفوذ و ضربه زدن هستند.

دشمن، دست از دشمنی برنمی دارد

این استاد حوزه همچنین بیان داشت: بنابر این مسلم است که ما نباید فریب دست گرم و آغوش باز آن ها را بخوریم چرا که دشمن همیشه دشمن است و همواره به دنبال شیطنت و دشمنی.

وی با اشاره به این که خطرناک ترین دشمنان ما امروز مثل منافقین و داعش و دیگر گروه های تکفیری- سلفی برای مقابله با تفکر انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی به وجود آمده اند، گفت: امروز خطر نفوذ بسیار جدی است و اسناد و مدارک نشان می دهد که دشمن از این طریق به طور جدی برنامه دارد و سرمایه گذاری کرده است ؛ به خصوص به بهانه قضایای هسته ای و برجام ، آن ها فکر می کند که در مقطع فعلی تا حدی در به روی آن ها باز شده و می توانند سرک به خلوت گاه های ما کشیده و قدرت پشت پرده ما را تخمین زده و راه های مقابله با آن ها را شناسایی کنند.

تاسی به ثقلین؛ راه مقابله با نفوذ دشمن

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی تصریح کرد: بنابر این، هم بزرگان دینی و هم رجال سیاسی ما باید آیات نورانی قرآن و کلام اهل بیت(ع) را سرلوحه کارهای خود قرار داده و از گذشته تاریخ به خوبی درس بگیرند تا در دام دشمن نیفتند.

وی گفت: ما اگر شیوه رفتار استکبار جهانی نسبت به کسانی که با آن ها رابطه دوستانه برقرار کردند را ببینیم همچون کشورهایی مثل لیبی و تونس و مصر که همگی با غرب و آمریکا رابطه خوبی داشتند متوجه می شویم که غرب و آمریکا چطور آن ها را در مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی تنها گذاشتند.

وی با بیان این که جلوگیری از نفوذ خزنده دشمن نیاز به آگاهی و بصیرت و آمادگی دارد، افزود: امروز اگر می خواهیم در برابر قطب استکبار بایستیم و از عزت خود دفاع کنیم می بایست همواره مراقب توطئه های شوم دشمنان انقلاب اسلامی باشیم و در تبعیت از ولی فقیه تردیدی به خود راه ندهیم.

هوشیار کردن مردم ؛ رسالت جدی حوزویان

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی شریف، استاد حوزه با تاکید بر اهمیت ماموریت و رسالت حوزه در هوشیار کردن مردم نسبت به خطر نفوذ دشمن در ابعاد فرهنگی و سیاسی گفت: آنچه مهم است این که همه ما تحت ولایت رهبری باید با حفظ وحدت و انسجام ملی، رهنمودها و فرامین ایشان را اجرایی کنیم و از اختلافات نظرها و دودستگی ها به شدت بپرهیزیم.

وی تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند نفوذ فرهنگی و سیاسی مهم‌تر از نفوذ امنیتی و اقتصادی است و لذا در مقطع حساس کنونی  باید خطر نفوذ دشمن در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور را بسیار جدی گرفت و برای دفع آسیب های آن برنامه داشت

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha