سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
حجت الاسلام سید مصطفی هاشمی، مسئول دفتر نظارت و  ارزیابی حوزه استان چهارمحال و بختیاری

حوزه/ پژوهشگر حوزوی با تاکید بر نقش سازنده حوزه در تربیت جامعه بشری گفت: حوزه های علمیه امروز وظیفه تامین خوراک فکری جامعه را به عهده دارند.

حجت الاسلام سید مصطفی هاشمی، مسئول دفتر نظارت و  ارزیابی حوزه استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در شهرکرد، با اشاره  به اهمیت شکل گیری اقشار مختلف در یک جامعه، از حوزه به عنوان قشری که مسئولیت انسان سازی را به عهده دارد، اظهار داشت: حوزه علمیه با توجه به رسالت و مسئولیتی که دارد از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است که توجه به این دو مقوله برای مدیران میانی حوزه بسیار مهم می باشد.

این استاد حوزه شهرکرد ادامه داد: بخش نرم افزاري حوزه همان سيستم آموزشي و کتب درسي و منابع علمي در دسترس مي باشد، و هر چيز که به رشد و نبوغ معنوي و فکري انسان کمک مي کند در اين بخش قرار مي گيرد و از آنجايي که قسمت نرم افزاري حوزه هاي علميه توسط معصومين عليهم السلام و به خصوص حضرت امام جعفر صادق عليه السلام پايه گذاري شده و بعدها هم توسط بزرگاني چون شهيدين و شيخين ادامه پيدا کرده، و از طرف ديگر چون تاثير گذاري و تغيير اين سياست ها توسط تعداد معدودي صورت مي گيرد؛ پس احتمال خطر انحراف نيز کمتر و شايد ناچيز به نظر بيايد بنابراين حوزه از این منظر ايده آل است.

وی با معرفی طلاب و روحانیون به عنوان بخش سخت افزاری حوزه تصریح کرد: آنچه مهم و حساس به نظر می‌رسد، قسمت سخت افزاري حوزه ها مي‌باشد که اين وظيفه در درجه اول بر دوش مسئولين و مديران مياني حوزه هاست که بايد هوشيارانه از سخت افزار حوزه هاي علميه مراقبت کنند و مراقب نفوذ افکار و افراد فاسد به حوزه ها باشند. چرا که اگر طلبه‌اي فاسد بشود زیان آن برای جامعه اسلامی به ندرت بیش‌تر از هر شخص دیگری می‌باشد.

حجت الاسلام هاشمی ضمن تاکید بر اینکه انجام فرایض دینی از روی هوای نفس نتیجه اش جدایی از امام در روز واقعه است ، ادامه داد: طلحه و زبير تا زماني سيف الاسلام هستند که همراه علي عليه السلام اند و وقتي در مقابل علي عليه السلام باشند ضد الاسلام هستند. اما وقتي کسي درس دين بخواند و منحرف شود ديگر ابوسفيان و ابوجهل خواهند شد، زيرا حقانيت اسلام و دين و پيامبر صلي الله عليه را مي دانند و باز هم مخالفت مي کنند زيرا تشنه پول و مقام است و فکر ميکند دين باعث عقب گردش شده؛ لذا با همان علم، عالَم را فاسد ميکند. «اذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَمُ»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha