چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همایش ملی سلامت معنوی

حوزه/ استاد و پزشک روانشناس کشور بر نقش مهم و تاثیرگذار مذهب در حل مشکلات روانی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر بحرینیان امروز در همایش ملی سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی بعد چهارم شخصیت هر انسان است.

وی افزود: سلامت معنوی یک باور فرامادی است که به طور نظری و عملی به وجود قدسی الهی قائل است و به یک زندگی سالم منجر می شود.

استاد دانشگاه بیان کرد: سبک زندگی مجموعه ای از روش ها و چارچوب ها و باورها و نگرش ها و آیین ها است که به زندگی انسان روش و خط مشی می دهد.

وی گفت: اکثر افرادی که دچار اختلافات روانی و ساختاری در زندگی خود شده اند افرادی هستند که روحیات معنوی و مذهبی ندارند و دین می تواند به عنوان یک درمان قطعی برای حل بسیاری از مشکلات و بیماری ها مطرح شود.

این روانشناس برجسته کشرو اظهارکرد: مکانیسمی که اثر سلامت معنوی و سبک زندگی را ایجاد می کند شامل مباحث شناختی، عواطف و رفتار است.

بحرینیان گفت: نقش ایمان، اندیشه معنوی و نیت در امور شناختی رخ نمایی می کند و در همین زمینه در مسایل عاطفی نیز عشق به خداوند و عشق به خوبی ها مدنظر قراردارد؛ در زمینه رفتاری نیز می توان به ارکانی چون صبر، ذکر، دعا، نماز، روزه لقمه حلال، صلحه رحم، توکل به خدا و....اشاره کرد.

وی افزود: سبک زندگی سالم دو شرط خاص دارد که نخستین آن شرط ایجابی است ؛ در اینجا یک سری روابط سالم بین اعضا، احترام متقابل، دورشدن از خودخواهی و غرور و...رخ نمایی می کند.

استاد دانشگاه بیان کرد: برخی عوامل موثر بر سبک زندگی بر خانواده های سالم عبارتند از حوصله و بردباری در برابر بی صبری، سخاوت، تهد در مقابل توقع و بی مهری، وفاداری در مقابل خیانت و انعطاف پذیری در مقابل لجاجت.

وی گفت: اقتدارگرایی، استبدادی و رهاکننده سه مدل فرزند پروری است که دو مدل دوم و سوم درست نیست؛ اقتدارگرایی همراه با جدی بودن در کنار لطافت و گرمی روابط است که بهترین مدل برای القای آموزه های دینی است.

بحرینیان اظهارکرد: آموزه های معنوی باید به تدریج با رفتار و کردار و اندیشه وارد زندگی شود و یک بسته خاص نیست که به یک باره وارد زندگی افراد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha