شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دهمین جشنواره بین الملی شعرفجر

حوزه/ جمعی از دست اندرکاران دهمین جشنواره شعر فجر ضمن تاکید بر هر چه باشکوه تر برگزار شدن این جشنواره بین المللی خواستار گسترش و استقبال بیش از پیش جامعه ایرانی از این جشنواره شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور تمامی دبیران دوره‌های گذشته این جشنواره، شب گذشته در جوار بارگاه منّور حضرت معصومه(س) در قم آغاز به  کرد.

مهدی قزلی در این جشنواره افزود: این محفل در حکم افتتاحیه و برنامه نخست از محافل جشنواره است و در آن از تمام دبیران دوره‌های گذشته جشنواره دعوت شده تا با همدلی و همفکری برای برگزاری جشنواره کمک کنند.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر ادامه داد: در محفل شهر قم علاوه بر شاعران ایرانی شاعرانی از قم، پاکستان، افغانستان به شعر خوانی خواهند پرداخت.

وی بیان داشت: دومین محفل شعر جشنواره شعر فجر امسال نیز عصر دوشنبه ۲۸ دی ماه در شهرری و با محوریت شاعران مهاجر مقیم ایران برگزار می‌شود.

در ادامه مراسم افتتاحیه، دبیر علمی جشنواره اظهارداشت: جشنواره شعر فجر میراث گرانبهایی است که از بزرگان و گذشتگان به ما رسیده است و ما موظفیم نسبت به پاسداشت و اعتلای آن بیش از گذشته همت گماریم.

اسماعیل امینی اظهارداشت: هفته اول اسفند مراسم اختتامیه جشنواره برگزار می شود، امیدوارم امسال سال تثبیت جشنواره برای بهترین کتاب شعر سال باشد.

وی در ادامه افزود: این جشنواره امسال در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می شود، در بخش رقابتی کتاب ها در سه حوزه، کتاب شعر کودک و نوجوان و درآمدی بر شعر برگزار شد و در بخش غیررقابتی نیز محافل ادبی را خواهیم داشت.

دبیر علمی جشنواره گفت: در بخش غیر رقابتی 15 محفل را برگزار می کنیم که این محافل پراکندگی جغرافیایی دارند و و توافق کردیم از مرکز دور شویم و به اطراف کشور و همچنین به دنبال ایجاد محافل درخارج از کشور باشیم.

وی در خصوص دوره های آموزشی این دوره از جشنواره اظهارداشت: امسال همزمان با دوره اختتامیه دوره آموزشی را برگزار خواهیم کرد.

دبیر علمی جشنواره درخصوص انتخاب هیات علمی جشنواره بیان داشت: هیات علمی جشنواره را ما انتخاب نمی کنیم بلکه حکم آن از سوی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به ما داده می شود و داورهای جشنواره با توجه به ورود افراد به حوزه شعر توسط اعضای هیات علمی انتخاب می شوند.

امینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سالهای بعد از پیروزی انقلاب جریان شعر فارسی تحولات بسیاری را پیدا کرده است، از منظر اساتید شعر فارسی اوضاع شعر فارسی در سالهای بعد از انقلاب هم از لحاظ وسعت و گستردگی و هم به لحاظ تنوع و گونه های شعری بسیار پیشرفت داشته است.

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر افزود: در هر زمان یک قالب شعری غلبه داشته و بقیه در سایه آن بودند، اما الان شرایطی است که می توانیم تمام گونه های مختلف شعری را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل بعد از انقلاب هم استقبال به شعر زیاد بوده و هم تعداد کتابهایی که منتشر شده بسیار افزایش پیدا کرده است و باید گفت در میان همین کتابها شعری است که یک کتاب خوب بیرون می آید.

دبیر علمی جشنواره فجر بیان داشت: در هیچ دوره ای از تاریخ ایران، مانند این دوره در میان خانم ها شاعر نداشتیم و شعر کودک و نوجوان متعلق به بعد از انقلاب است.

امینی افزود: جشنواره فجر به این توسعه یافتگی که در شعر ایجاد شده پاسخ گو است، اما باید بگویم تنها جایی که درباره شعر داوری می شود جشنواره شعر فجر نیست، بلکه جشنواره شعر فجر یکی از آنها است.

دبیر علمی جشنواره فجر در خصوص داوری آثار اظهارداشت: امسال ما از شیوه ارسال آثار به کتابهای منتشر شده روی آوردیم که مهمترین علت آن در شیوه ارسال آثار، تمام شاعران کشور با خبر نمی شوند و معمولا شاعران درجه یک کشور ما دلشان نمی خواهد که در معرض داوری قرار بگیرند و دلیل دیگر اینکه انتساب شعر به شاعر دشوار است.

در ادامه این مراسم افتتاحیه ناصر فیض به عنوان دبیر جشنواره دهم معرفی شد.

فیض در سخنانی اظهارداشت: من قمی هستم و از اینکه تعلق خاطر به این شهر مقدس دارم بسیار خرسندم.

دبیر جشنواره دهم شعر فجر با اشاره به محافل شعراین دوره از جشنواره افزود: محافل شعر ایلام، همدان، خراسان شمالی و همچنین محافلی در شمال غرب و جنوب شرق کشور از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره جشنواره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در خارج از کشور نیز برنامه‌های این ‌چنینی تدارک دیده است که از جمله این موارد، برگزاری محفل شعرخوانی با موضوع شعر مقاومت در لبنان است که در آن شاعرانی از دو کشور سروده‌های خود با این موضوع را قرائت می‌کنند.

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم شعرایی از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان اشعاری را در موضوعات مختلف سرودند که با استقبال حاضرین در همایش مواجه شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha