سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت‌الاسلام رضا دانشور ثانی، معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی

حوزه/ معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی از اجرای سالانه ۱۲ هزار برنامه مذهبی در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با استفاده از درآمد موقوفات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام رضا دانشور ثانی، امروز در دومین آیین پاسداشت واقفان و دست‌اندرکاران حوزه وقف، در مشهد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه معصومه(ع)، گفت: نیات واقفان، ارتقای فرهنگ جامعه، ارتقای وضعیت معیشتی نیازمندان و ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکریم و احترام واقفان امری بسیار مهم و ارزشمند است، عنوان کرد: مقررات و قوانین ویژه‌ای از سوی آستان قدس رضوی برای صیانت از موقوفات و اهتمام به آنان تنظیم با جدیت و اهتمام ویژه به این امر پرداخته شده ‌است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: براساس فرهنگ دینی و به ویژه فرهنگ اهل‌بیت(ع)، وقف، حس نوع ‌دوستی توأم با ابراز تعلق عمیق به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) را در پی دارد.

حجت الاسلام دانشور ثانی ادامه داد: برپایی نظام شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) موجب حفظ و نگاه‌داری و بهره‌وری ویژه از موقوفات آستان قدس رضوی و همچنین اقدامات شایسته متناسب با آن شده است.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی دارای مدیریت هدفمند، منسجم و فعال برای احیای موقوفات و جمع آوری عواید و صرف آن در سرفصل‌های مورد نظر خویش است که تمام تلاش کارکنان و دست‌اندرکاران حوزه وقف اهتمام به این مهم از گذشته تاکنون بوده است.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه 26 سرفصل مصارف موقوفاتی آستان قدس رضوی در این نهاد مذهبی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: بیش از 103 رقبه موقوفه امام رضا(ع) به سوخت و روشنایی حرم مطهر رضوی، بیش از 12 رقبه موقوفه به تنظیف و تعطیر حرم مطهر رضوی، بیش از 18 رقبه موقوفه به تعمیرات بیوتات متبرکه آستان قدس رضوی، بیش از 87 رقبه موقوفه به دارالشفاء و بیمارستان‌های وابسته، بیش از 29 رقبه موقوفه به اطعام و مهمانسرای حرم مطهر رضوی، بیش از 54 رقبه موقوفه به رسیدگی به امور زائران، بیش از 18 رقبه موقوفه به اطعام در اعیاد، بیش از 60 رقبه موقوفه به سوگواری و روضه خوانی در حرم مطهر رضوی، بیش از 9 رقبه موقوفه به تهیه فرش در حرم مطهر رضوی و بیش از 38 رقبه موقوفه به کتابخانه و امور فرهنگی آستان قدس رضوی اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از مصارف موقوفاتی آستان قدس رضوی، تکریم زائران حرم مطهر رضوی است، که با ورود سالانه بیش از 5 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی، 34 هزار خادم رسمی و افتخاری مسئولیت خدمت‌رسانی به آنان را ایفا می کنند و نزدیک به 12 هزار مورد برنامه سخنرانی، ارشاد و پاسخگویی به مسائل شرعی و مداحی برای آنان اجرا می‌شود که این ها ثمرات درآمدهای موقوفاتی و عمل به آن است.

وی افزود: سالانه در امور بهداشتی بیش از 100 میلیارد تومان برای رسیدگی به بیماران دارالشفاء و بیمارستان‌های مرتبط به آستان قدس رضوی هزینه شده که تمامی این فرآیند با درآمدهای موقوفاتی به انجام می‌رسد.

باساس اعلام آستان قدس رضوی، وی در پایان با اشاره به ثبت 100 مورد تقاضای وقف طی 4 سال اخیر، و عنوان کرد: 10 مورد تقاضای وقف در سال 90، 24 مورد تقاضای وقف در سال 91، 21 مورد تقاضای وقف در سال 92، 28 مورد تقاضای وقف در سال 93، و 19 مورد تقاضای وقف از ابتدای سال 94 تا آبان ماه پیشنهاد شده است که از میان موارد بسیاری که مصارف آن متناسب با سرفصل‌های مصارف موقوفاتی آستان قدس است، ثبت شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha