پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برناردو چروئه لا  مدیر عامل آسیا نیوز

حوزه/ برناردو چروئه لا مدیر عامل خبرگزاری کاتولیکی آسیا نیوز با اشاره به دیدار رئیس جمهور و پاپ نوشت: با این دیدار می تواند گفت و گو میان فرهنگ ها، ادیان و ملت ها، از سر گرفته شود و به دلایل مختلف می توان از دیدار میان پاپ و روحانی راضی بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سفر رئیس جمهور ایران به واتیکان و دیدار وی با رهبر کاتولیک های جهان از انعکاس وسیعی درسطح رسانه های اروپا و جهان برخوردار بود. رسانه های وابسته به واتیکان نیز قبل و بعد از این دیدار، تحلیل های خود از این دیدار را ارائه کرده و عموما از افزایش روابط بین واتیکان و جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

برناردو چرولرا مدیرعامل خبرگزاری کاتولیکی آسیا نیوز که دو سال قبل به ایران سفر کرده بود و از نزدیک با برخی مجامع دینی و حوزوی در قم آشنا شده بود، طی یادداشتی که در رسانه متبوع خود منتشر کرده، به دیدار حجت الاسلام والمسلمین روحانی و پاپ فرانسیس پرداخت و نوشت:

با این دیدار، این امید دوباره شکوفا می شود که ثبات به منطقه بازگردد و کشتار مسیحیانی که به خاطر تهدیدات القاعده و داعش محکوم به محو شدن هستند، متوقف شود. آنها همچنین دشمن ایران هستند.

از سر گرفتن گفتگو میان فرهنگ ها، ادیان و ملت ها

با این دیدار می تواند گفت و گو میان فرهنگ ها، ادیان و ملت ها، از سر گرفته شود و به دلایل مختلف می توان از دیدار میان پاپ و روحانی راضی بود.

قبل از همه یک دلیل امیدواری وجود دارد: اینکه در دو دهه اخیر، هیچ دیداری میان رئیس جمهوری ایران و پاپ صورت نگرفته بود. این دیدار باعث امیدواری به از سر گیری گفت و گوی فرهنگی و محترمانه، و ترویج همزیستی میان ادیان و ملت ها می شود.

فایده این دیدار برای واتیکان و کلیسای کاتولیک

این برای واتیکان و کلیسای کاتولیک می تواند مثبت باشد زیرا اغلب از سوی جهان اسلام متهم به عاملان دینی غرب مادی گرا، استعمار گر و ضد اخلاق شده اند. به همین خاطر در کشورهایی مانند پاکستان، مصر و عراق برای ضربه زدن به غرب به مسیحیان ضربه می زنند با وجود آن که  بسیاری از مسیحیان، شرقی اند و در جامعه ادغام شده اند.

این دیدار همچنین برای ایران اسلامی مفید است. زیرا اسلام شیعه در گفت و گو با فرهنگ ها همیشه صوفیانه تر و باز تر بوده است. بازگشت اسلام شیعه و گفت و گوگر خوب است زیرا در آنجا جوانان، حدود 50 درصد جامعه را تشکیل می دهند و این رویکرد برای آنها مفیدتر است.

در ایران، مسیحیان از امنیت برخوردارند بدون آنکه اتفاق و سوء قصدی علیه آنها انجام شود و نسبت به دیگر کشورهای خلیج فارس و شبه جزیره عرب در وضعیت بهتری هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha