جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار رئیس جمهور با مراجع

حوزه/ رابطه نزدیک نظام با زعمای حوزه و عمل به منویات این دلسوزان دین و دولت، می‌تواند ضمن تأمین مصالح کلان جامعه و نظام، راهگشای تحقق آموزه‌های اسلامی و پرهیز از پیرایه‌های غیردینی گردد؛

در آستانه نیمه شعبان، حرم مطهر کریمه اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام، حضرت فاطمه معصومه‌ سلام‌الله‌علیها و بیوت مراجع عظام دامت‌برکاتهم میزبان حجةالاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود. در این دیدارها که با 8 تن از مراجع گرانقدر صورت گرفت، پس‌از ارائه گزارش از سوی رئیس‌ دولت، توصیه‌ها، نقدها و پیشنهادهایی از سوی بزرگان حوزه مطرح و بر لحاظ آن‌ها در دستور کار دولت تأکید گردید.

رابطه نزدیک نظام با زعمای حوزه و عمل به منویات این دلسوزان دین و دولت، می‌تواند ضمن تأمین مصالح کلان جامعه و نظام، راهگشای تحقق آموزه‌های اسلامی و پرهیز از پیرایه‌های غیردینی گردد؛ و در این راستا باید از فراوانی دیدارهای مسئولان دولت در سطوح مختلف با مراجع عالی‌قدر و ارائه گزارش و اخذ رهنمود، تکریم داشت.

حق آن است که انتظار و توقع بزرگان دینی از این دولت نسبت به گسترش فرهنگ و تحقق اهداف انقلاب، ویژه است، زیرا رئیس دولت از دانش‌آموختگان حوزه و پیشگامان عرصه مبارزه با رژیم ستمشاهی بوده، و این‌گونه است که مراجع مکرم ضمن استقبال گرم و صمیمی، به نکات کلیدی و مهمی در دیدارها پرداخته‌اند که دولتیان در صورت عمل به آن‌ها، ارتقای ویژه‌ای در سطح توفیق خود و میزان رضایت‌مندی مردم شاهد خواهند بود.

با عنایت به لزوم ثبت ارشادات مراجع عظام به دولت، اهم توصیه‌های این بزرگان را جهت اطلاع خوانندگان ارجمند ذیلاً تقدیم می‌داریم، باشد تا با التفات و اهتمام خاص از دولتی که شخصیتی روحانی آن‌را هدایت می‌کند، شاهد اجرای این نظرات باشیم.

موضوعات خرد و کلانی در قالب نقد، تأیید عملکرد یا پیشنهاد در این دیدارها طرح گردید که با اغماض از برخی از مسایل مطروحه، 16 توصیه را بزرگان حوزه در این ملاقات‌ها مطرح و بر توجه ویژه رجال دولت بر آن تأکید کردند.

رعایت احکام شرع، ایجاد ثبات و امنیت سیاسی در منطقه، توسعه روابط با دیگر کشورها، حضور در مجامع بین‌المللی، عدم دامن‌زدن به اختلافات داخلی، تعامل سازنده در عرصه بین‌الملل، اشتغال پایدار جوانان، رونق اقتصادی، بهبود شرایط زندگی مردم، ازدواج جوانان، پرهیز از جناح‌گرایی، تحکیم وحدت، اطلاع‌رسانی از دستاوردهای دولت، توجه به مسایل اجتماعی، حفظ اخلاق در جامعه و توجه به فرهنگ و اصلاح نظام بانکداری، سرخط توصیه‌های مراجع عظام به رئیس دولت یازدهم بود.

نگاه به پیشینه دیدارهای رؤسای دولت‌ها با مراجع، توجه به بسیاری از منویات این بزرگان را پس‌از این ملاقات‌ها نشان می‌دهد، و در مواردی نیز به دلایل مختلف، شاهد تحقق وعده‌های داده شده، نبودیم.

گرچه نفس وجود این دیدارها، موضوعیت دارد و توجه مردان ارشد دستگاه اجرایی کشور به استفاده از رهنمودهای بزرگان دینی، تعیین‌کننده است؛ اما آن‌چه امید مردم، مسئولان و مراجع را به آینده درخشان کشور فزونی می‌بخشد، مشاهده زود هنگام آثار این رویداد مبارک در قول و عمل مسئولان است و این، انتظار اهم و توقع بحق مراجع معظم از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت می‌باشد.

 

 حسن مولایی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha