پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تایید مشروط برجام توسط رهبر معظم انقلاب

حوزه/ خاستگاه فکری انقلاب، آموزه های مکتب سالار شهیدان، حضرت حسین بن علی علیه‌السلام و پیام آن حضرت به ما استقامت و پایداری در راه اهداف الهی است؛ باید هوشمندانه و با چشمان تیزبین دوران پسابرجام را به فرصتی فاخر برای درخشش اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه بین الملل تبدیل نمود.

خبرگزاری«حوزه»، پس از فراز و فرودهای فراوان بین المللی، دوشنبه 27 مهرماه، بیانیه تصویب «اقدام مشترک 1+5 و ایران» امضاء و اعلام شد و نامه مدبرانه مقام معظم رهبری مهر تائید مشروطی بود بر پرونده برجام.

این روزها فضای جامعه از سویی آکنده از عطر یاد و نام حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام است و همه شهرها و کوچه ها و خانه های محبین اهلبیت علیهم‌‌السلام در همه جای جهان سوگوار عزای آن امام شهید است و از سوی دیگر مردم اخبار سیاسی برجام و حاشیه های غربی و ایرانی آن را با ریزبینی رصد می کنند.

آنچه گذشت، گذشت؛ و ما در پی پرداختن به بدبینی ها و خوشبینی های افراطی در مسیر تصویب آن در رسانه ها و فرآیند قانونی نیستیم، در واقع اینک نظام اسلامی به این تصمیم رسیده که آن را بپذیرد و اجرایی نماید.

بی تردید طرف های ما با پذیرش این طرح به دنبال تغییر مسیر و رسیدن به هدف از راه های دیگر هستند و نباید شک داشت که آنان در هدفگذاری اصلی خود تفاوت نکرده اند، به عبارت دیگر راهها را تغییر داده اند نه ره آوردها را.

با لحاظ جایگاه والای علمی، نظامی، سیاسی و فرهنگی امروز ایران اسلامی در جهان و اذعان آگاهان عرصه بین الملل به این امر، امید است نظام اسلامی دوران پسابرجام را با بهره از رهنمودهای داهیانه رهبر حکیم انقلاب، به نقطه عطفی جهت درخشش ایران اسلامی در حوزه های گوناگون بدل نماید.

اگر اما و اگرهای اجرای تعهدات توسط غربی ها را وانهیم و با نگاهی مثبت به فرآیند و فرجام برجام بنگریم، بسیاری از مؤلفه ها را به صورت مستقیم متأثر از عملکرد خود می بینیم که می تواند با رویکرد مناسب یا نامناسب ما، برجام فرصت یا تهدید شود. به عنوان نمونه در عرصه اقتصادی اگر با بهره از فضای ایجادشده، تولید ملی را تقویت کنیم و بنیان اقتصاد کشور را استحکام بخشیم، این توافق فرصت خواهد بود، اما اگر کشور تبدیل به بازار پر زرق و برق محصولات کشورهای غربی شود، بسیاری از دستاوردهای اقتصادی از بین خواهد رفت و فراتر از آن، ذائقه و فرهنگ زندگی مردم تغییر خواهد کرد و این خود تبعات متعددی در عرصه های گوناگون اجتماعی به جای خواهد گذاشت.

از این روی با احترام به همه تلاش های مسئولان معظم نظام، بایسته است که با استفاده از آموزه های عبرت آموز حسینی در این ایام که دلها و زبانها متبرک به یاد و نام آن حضرت است، چند نکته را در سیاستگذاری کلان و نیز عملکرد اجرایی مورد دقت قرار دهیم:

1ـ سهل اندیشی است اگر بدون تدبیر حکیمانه، فقط به فکر ارتباط باز با کشورهای مطرح دنیا باشیم و از ترفندهای چندضلعی آنان غفلت نماییم؛ نباید فراموش کنیم که با توجه به دشمنی های مستمر مستکبران، راه اصلی اقتصاد کشور، تقویت بنیان های داخلی و استقلال در این حوزه است تا دشمنان نتوانند با اندک بهانه ای ما را تهدید نمایند. بر این اساس باید اقتصاد مقاومتی را باور کرد و بر الزامات آن در فرآیند اجرای برجام و پس از آن متعهد بود و پای فشرد.

2ـ عرصه فرهنگ نیز از نگاه آنان دور نیست پس نباید با وادادگی های سیستمی و حمایت رسانه ای، راه برای ورود و حضور بیگانگان باز شود زیرا نیک می دانیم که تغییر فرهنگ، بستر تغییر در همه حوزه هاست.

3ـ اصلاح در ساحت سیاسی نیز پایه ثابت اهداف سیاست بازان غرب است، اگر تغییر تفکر سیاسی را حتی در بخشی از مردم یا برخی از مسئولان ایجاد نمایند، روزنه ای خواهد بود که با توسعه آن در کوتاه مدت یا بلندمدت، دشمنان را به اهدافشان نزدیکتر می کند.

همه ما در هر طیف و دسته که دلداده نظام مقدس اسلامی، آرمانهای امام خمینی قدس‌سره و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم، می دانیم که خاستگاه فکری انقلاب، آموزه های مکتب سالار شهیدان، حضرت حسین بن علی علیه‌السلام و پیام آن حضرت به ما استقامت و پایداری در راه اهداف الهی است و این امر با تدابیر سیاسی قابل جمع است؛ بر این روی ضمن تقدیر از همه سیاست پردازان و اهل نظر و اثر در فرآیند تدوین، تصویب و اجرای برجام (اعم از مخالفان و موافقان)، باید هوشمندانه و با چشمان تیزبین دوران پسابرجام را به فرصتی فاخر برای درخشش اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه بین الملل تبدیل نمود و با رصد هوشیارانه دشمن، از نفوذ و اثرگذاری اش در همه حوزه های کارکردی انقلاب و نظام اسلامی پیشگیری نمود.

حسن مولایی

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha