جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دادگاه بین المللی

حوزه/ ما در جهان اسلام نیاز به پروتکلی جامع و شامل داریم که با امضای آن، دادگاه صالحه ای در اختلافات ورود کند و با صدور رأی عادلانه، پایانبخش منازعات گردد.

به بهانه شهادت شیخ شهید شیعه در عربستان، این نگاره نگاهی خواهد داشت به ضرورتی که این روزها بیش از پیش فهم می شود.

چندی است که هنجارشکنی های برخی از دولت های اسلامی در جهان، اختلافات را بین ممالک و مردم مسلمان تشدید کرده و با اسف بسیار این تعارضات روبه تزاید نهاده و روزافزون شده است.

این اصل که اکثر نزاع های درونی دنیای اسلامی، منشأیی بیرونی دارد و با تحریک دیگران صورت می گیرد، آنقدر بداهت دارد که نیاز به اقامه برهان بر آن نیست، اما واقعیت آن است که این رویدادها، فضای تعاملی جهان اسلام را تیره و تار کرده و تنها بهانه ای کافی است تا شعله آتشی دیگر برافروخته شود.

گرچه اکثر چالش های موجود به تنازعات کشورها بازگشت دارد، اما با نگاهی ملی ستم های بسیاری را می توان در درون مرزهای حاکمیتی هر کشور نیز دید که علیرغم اهتزاز پرچم اسلام در این مملکت ها، مردم مسلمان مورد ظلم قرار می گیرند.

خلأیی که در غوغای اختلافات و نزاعات ملی و فراملی کشورهای مسلمان، به وضوح دیده می شود، ضرورت وجود دادگاه بین الملل اسلامی است که بر اساس مبنای مقبول دینی همه مسلمانان، با بیطرفی، حکمی عادلانه در هر مسئله مورد اختلاف بین ملل یا بین دولتها و ملتها ارائه نماید و بدین روی فصلال خطابی برای کشورهای جهان اسلام در مباحث قضایی باشد.

داستان غم انگیز و جانکاه شهادت غریبانه شیخ نمر باقرالنمر، روحانی مبارز و آزادیخواه در عربستان، قطعاً آخرین نمونه از جنایات ظالمانه ای نیست که در جهان اسلام اتفاق می افتد. اگر برخی از رخدادهای اخیر مابین مسلمانان را که با دعوی استقلال کاذب ملی که کوبش بر طبل اختلافات مسلمانان بوده، از نظر بگذرانیم، خواهیم یافت که ما در جهان اسلام نیاز به پروتکلی جامع و شامل داریم که با امضای آن، دادگاه صالحه ای در اختلافات ورود کند و با صدور رأی عادلانه، پایانبخش منازعات گردد.

لشکرکشی ترکیه بدون هیچ توجیه عقلانی به کشور عراق، کشتار ددمنشانه شیعیان در نیجریه، حادثه غمبار منا که بیش از 8000 نفر از مسلمانان در آن مظلومانه جان دادند، جنگ افروزی بعضی از کشورهای منطقه در سوریه، عراق، یمن و بحرین و اخیراً شهادت شیخ نمر، بخشی از اتفاقاتی است که پیگیری شایسته نمی شود و اگر شود، معلوم نیست به نتیجه مطلوب برسد و حال آنکه اگر دادگاهی مقبول همه مسلمانان و ممالک، با موازین اسلامی بود و به آنها می پرداخت، شاید ما شاهد تداوم این جنایات و خسارات بیشتر کشورهای مسلمان نبودیم.

هرچند در این راه، سازمان همکاری اسلامی قدمهایی برداشته، اما آنچه باید بشود نشده است؛ بر این روی باید شهادت این شیخ شهید را نقطه عطفی قرار داد تا با برنامه ریزی کوتاه یا بلندمدت، شاهد تأسیس این دادگاه بین المللی و بین المذاهبی و نهادینه سازی افزونتر آرامش در کشورهای اسلامی باشیم.  انشاءالله

حسن مولایی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha