شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رسانه

استفاده وسیع از رسانه‌های فراگیر جهانی یکی از بسترهای مؤثر توسعه و ترویج جریان‌های استعماری و تکفیری معاصر جهت گمراه‌سازی افکار عمومی یا حداقل خنثی‌سازی آنان با هدف عدم تعارض و تقابل فضای بین‌المللی با این جریان‌هاست.

کارکرد این سامانه در گستره‌ای جهان‌شمول دیده می‌شود، اگر ما بخواهیم شناختی واقعیت‌معیار به وسعت اثرگذاری نظام موجود رسانه‌ای دنیا داشته باشیم، کافی است با ادبیات آماری، به چشم‌انداز رسانه‌ای دنیا نگاهی بیندازیم.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که افزون بر 35/500 شبکه ماهواره‌ای در آن به پخش برنامه مشغول‌اند و بیش از 3 میلیارد کاربر اینترنت، دانسته یا ندانسته خانواده‌ای فراگیر تشکیل داده‌اند و به داد و ستد اطلاعات بر بستر وب می‌پردازند.

آمار عجیب نامه‌های الکترونیکی در روز، بالغ بر 160 میلیارد می‌شود که نشان از گسترش شگفت‌انگیز این رسانه است و ظرفیت رسانه‌ای شبکه‌های مخابراتی گویای جابجایی 200 هزار پیامک در هر ثانیه می‌باشد و تعداد شبکه‌های اجتماعی به 24 هزار رسیده و کابران آن‌ها یک پنجم جمعیت کره زمین یعنی حدود 1400000000 نفر می‌باشند.

میزان اثرگذاری منفی رسانه‌ای این سامانه را آن‌گاه به روشنی می‌توان شاهد بود که حرکت معکوس بسیاری از افراد و جریان‌ها را بر ضد منافع خود مشاهده ‌نماییم. رویکرد بسیاری از انقلابیون و رهبران مصر و لیبی پس‌از انقلاب، حرکت نسبتاً وسیع بسیاری از افراد فریب‌خورده در زیر پرچم داعش، قرار گرفتن تعدادی از رهبران کشورهای اسلامی در کنار رژیم صهیونیستی، اصرار و تأکید جریان‌های تکفیری جهت از بین بردن زیرساخت‌های کشورهای اسلامی، طرح تجزیه بسیاری از ممالک مسلمانان، تنها برخی از نمونه‌هایی است که باید به رسانه‌ها سهم بالایی در ایجاد آن‌ها داد.

نکته جالب توجه آن است که عمق اثرگذاری رسانه‌ای به میزانی است که در این فضاسازی‌ها، جای حق و باطل به‌گونه‌ای عوض می‌شود که به‌راحتی، مردم بی‌گناه و بی‌دفاع یمن، محکوم می‌شوند و کشور مهاجم و متجاوز مشروعیت می‌یابد! حتی مظلوم پس‌از محکومیت تحریم می‌شود و در جلوی چشم جهانیان از رساندن حتی غذا و دارو به آن‌ها به‌صورت ظاهراً قانونی جلوگیری می‌گردد!!

باید پذیرفت که تسلط رسانه‌ای استعمارگران، بسترساز و تداوم‌بخش بسیاری از ظلم‌ها و فجایع جهانی است؛ زیرا با پوشش فراگیر امواج رسانه‌ای، بیش و پیش از هر صدایی، صدای آنان به گوش مردم دنیا می‌رسد، و با جلوگیری از پخش چند رسانه حق‌گو، از رسیدن صدای ضعیفی از مظلومان به مردم‌شان نیز پیشگیری می‌کنند و این‌گونه است که در سیستم جهانی کنترل کیفی و کمی جابجایی اطلاعات، حتی ارسال یک سطر پیام از طریق اینترنت، فقط زیرنظر و با اجازه آنان انجام می‌شود.

در این دنیای بزرگ و دهکده رسانه‌ای کوچک، اگر مسلمانان بخواهند صدای خود را به مردم دنیا برسانند، باید با انقلاب رسانه‌ای، ظرفیتی را برای خود ایجاد نمایند که یارای مقابله با آنان را داشته باشند. آری؛ امروز را باید عصر نبرد رسانه‌ها نامید و هریک از رسانه‌ها را به مثابه سلاحی اتمی، شیمیایی، موشک بالستیک و... به شمار آورد.

با تأمل در نکات پیش‌آمد و در آستانه سالروز عید سعید بعثت رسول اعظم حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دانشمندان، سیاستگذاران و کارگزاران ممالک اسلامی، با نگاه به حدیث نبوی «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» (بحارالانوار/39/47) باید تجهیز امت اسلامی به همه رسانه‌های فراگیر و قدرتمند با همه تنوع آن‌ها را در سطح جهان، ضرورتی غیرقابل اغماض و غفلت بدانند که بی‌آن، علی‌رغم اقتدار نظامی، حفظ کیان امت اسلامی در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

حسن مولایی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha