پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 اربعین حسینی - کربلا

حوزه / 1375 اربعین از بزرگ‌ترین رویداد اندوه‌بار تاریخ بشریت در کربلا می‌گذرد، اما آسمانی بودن شخصیت حضرت حسین علیه‌السلام نمی‌گذارد تا گذر ایام گرد غربت و قدمت بر آن بنشاند؛ و بدین روی، جهان اسلام در محرم و صفر جانی دوباره می‌گیرد و مسلمانان نیز تجدید حیات معنوی می‌کنند.

آن‌چه امسال رخ‌ داد، تنها یک حادثه‌ دینی نبود بلکه چونان رنگین‌کمانی رنگ‌رنگ از منظرهای گوناگون قابل بررسی است؛ زیرا جلوه‌های جهانی و امواج سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و مردمی این رویداد باورنکردنی را در عرصه بین‌المللی نمی‌توان ندید و فقط آن‌را در جغرافیای عراق تعریف کرد.

این نوشته کوتاه در پی پرداختن به چگونگی برگزاری این اربعین از نگاه خود نیست، بلکه بر آن است تا با گویه‌های دیگران، نگاهی متفاوت به این سونامی‌ گران فرهنگی ارائه نماید:

خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران             گفته آید در حدیث دیگران

یورونیوز، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، رادیو فرانسه، صدای آمریکا و...، هر یک علی‌رغم عدم تمایل به پرداختن به این خبر تکان‌دهنده فرهنگی برای جامعه غرب، چاره‌ای جز پوشش و انعکاس آن نداشتند و گوشه‌هایی از این پدیده عظیم تاریخی را به دنیا منعکس کردند، در این میان برخی از رسانه‌های غربی بیشتر و بهتر از دیگر رسانه‌ها به اخبار اربعین امسال پرداختند که سخنان آنان نه‌تنها برای مردم این مقطع از تاریخ، بلکه برای آیندگان نیز بسیار درس‌آموز و عبرت‌انگیز می‌باشد.

نشریه ایندیپندنت، روزنامه صبح چاپ لندن، به حضور 20 میلیونی زائران حسینی از 40 کشور جهان تصریح می‌نماید و مراسم پیاده‌روی اربعین امسال عراق را بزرگ‌ترین سفر زیارتی جهان می‌شمرد.

روزنامه هافینگتون پست که از رسانه‌های معروف آمریکایی است نیز با سرزنش دولت آمریکا که با ارائه چند میلیون وعده غذایی در برخی از مناطق جهان به خود می‌بالد، می‌گوید در رویداد دینی اربعین 200/000/000 وعده غذایی رایگان توسط مردم عراق ـ که بسیاری از آنان وضعیت مناسب مالی نیز ندارند ـ ارائه شده است و عظمت و معنویت این مانور مذهبی را آن‌قدر پر تأثیر می‌داند که می‌نویسد در این مراسم یک جوان مسیحی استرالیایی نیز مسلمان شده و جمله عجیبی را از این جوان استرالیایی نقل می‌کند: اگر می‌خواهید یک دین زنده و حیات‌بخش را ببینید به کربلا بروید! روزنامه هافینگتون‌پست این اجتماع اسلامی را بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین تجمع دینی جهان می‌نامد و با توجه این مطلب، تیتر مقاله خود را «بزرگ‌ترین حرکت زیارتی جهان که هرگز شما چیزی از آن نشنیده‌اید»‌ انتخاب می‌کند.

مراکز دیگر خبری غرب نیز به این مهم پرداخته‌اند، خبرگزاری فرانسه می‌گوید: امسال مراسم اربعین از نظر شمار زائران رکورد شکست و در جای دیگری از گزارش خود به حضور 5/4 میلیون زائر غیر عراقی اشاره می‌نماید که در کنار عاشقان عراقی ابی‌عبدالله علیه‌السلام به 20 میلیون نفر می‌رسند. این خبرگزاری می‌افزاید: برخی از زائران از شهرهای جنوبی عراق به طرف کربلا حرکت کردند به‌گونه‌ای که 12 روز برای رسیدن به کربلا پیاده‌روی کردند.

و اینترنشنال‌بیزینس تایمز نیز می‌نویسد: شیعیان با حضور 20 میلیونی در مراسم اربعین، در مقابل داعش عرض اندام کردند.

این گزارش، تنها گزیده‌هایی بود از بازتاب این رویداد آسمانی که شگفتی شگرف اصحاب رسانه را در غرب برانگیخته به‌گونه‌ای که از پس همه سانسورهای رسانه‌ای، عظمت آن دیده می‌شود، زیرا شیفتگان حضرتش با بهره از حدیث ثمین امام رضا علیه‌السلام که فرمودند: «من زار قبرالحسین علیه‌السلام بشط‌الفرات کان کمن زارالله»، (مستدرک وسایل/10/250)؛ زیارت آن‌حضرت را هم‌چون زیارت خدا می‌دانند.

آری آن‌گاه که ابرهای تیره کنار روند، تشعشع نور خورشید کربلا همه مردم را میهمان و مبهوت خود می‌کند و جهان را به نور خویش روشن می‌نماید و عاشقانش پروانه‌وش جان را بهای طواف بر گرد شمع وجود معشوقشان می‌کنند و در دنیا و آخرت، نورنشان می‌شوند. و این‌گونه است که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «من سرّه ان یکون علی موائد النور یوم‌القیامة فلیکن من زوار الحسین‌بن علی علیهماالسلام» (وسایل‌الشیعه/10/330)؛ کسی که حضور بر سر سفره‌های نور در قیامت، او را خوش‌حال می‌کند، باید برای رسیدن به آن، به زیارت حسین‌بن علی علیهماالسلام مشرف شود.

 

 

حسن مولایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha