پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 340497
۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
مکارم - سبحانی

حوزه/تدبیر امر امت در عصر غیبت توسط عالمان دینی که از سوی حضرت ولی‌عصر (عج) به آنان تفویض گشته، مسئولیتی فخیم و فرادنیایی است که پیش‌نیاز آن، نگاهی نافذ به همه ضلع‌ها و زاویه‌های جامعه جهانی و رصد و تحلیل رویدادهای دیروز، امروز و فردای دنیاست، تا ...

تدبیر امر امت در عصر غیبت توسط عالمان دینی که از سوی حضرت ولیعصر (عج) به آنان تفویض گشته، مسئولیتی فخیم و فرادنیایی است که پیشنیاز آن، نگاهی نافذ به همه ضلعها و زاویههای جامعه جهانی و رصد و تحلیل رویدادهای دیروز، امروز و فردای دنیاست، تا بدینسان نسبت به رخدادهای آتی پیشاندیش باشند و در قلل تاریخی، تدابیری تحولساز اتخاذ نمایند و چرا چنین نباشد که عالمان در فرهنگ اهلبیت(ع) به ستارگان تشبیه شدهاند که همچون آنان هدایتگر و روشنیبخشاند. و بدینگونه عیار توفیق آنان فروغ فراگیرشان در تاریکیهای فتنههای تاریخی است، آنگاه که دشمن با بهره از تفرقهها، فرقه میسازد و به نام ما، با سرمایه ما و با ما علیه ما میجنگد!

آری اینجای تاریخ؛ ایستگاه بصیرتافزایی مسلمانان است که با نگاه نافذ امیرالمؤمنین(ع) بین رسم اسلام و اسم آن و بین مسلمانان و مسلماننمایان مزدور، میز دهند. حال که دهها کشور جهان اسلام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر جریان افراطگرایی و تکفیر هستند و تکفیریها هیچکس را غیر از خود مسلمان نمیدانند و با این تفکر و برافراشتن این تابلو، برترین خدمت را به آمریکا و اسرائیل نمودهاند و رکورد جدیدی از بدترین خیانتها نسبت به مسلمانان از خود بجای گذاشتند، شایسته بود اندیشمندان فرازمانی با رصد جهانی رخدادها، تدبیری تاریخی و حکیمانه اتخاذ نمایند، تا با اهتمامی بینالمذاهبی، نمایندگان همه مذاهب اسلامی، مهر ابطال فقهی، کلامی و سیاسی به شناسنامه جعلی این فرقه سیاسی ضرب نمایند و بدینگونه با اجماع و اتفاق تمامی علما و فرق اسلامی، تردیدی نسبت به تفکر منحرف و التقاطی آنان بجای نماند.

حقیقت آن است که صاحبان دانش و بینش در سراسر ممالک اسلامی منتظر آغاز یک حرکت جهانی علیه این جریان نامشروع بودند که بحمدالله این رخداد عظیم و جهانی در حوزه علمیه قم و توسط مراجع عظام شیعه که تاریخ اسلام آنان را به بینش و بصیرت فراعصری میشناسد، رقم خورد.

گرچه مواضع هوشمندانه همه مراجع ارجمند از آغاز پیدایش فرق تکفیری نشان از تیزبینی و نگاه نافذ آنان دارد و شیعیان باید بر این نعمت الهی فاخر افتخار نمایند و سر بر آستان الهی سایند، اما تدبیر تاریخی مرجع عالیقدر حضرت آیةاللهالعظمی مکارم شیرازی با همراهی اندیشمند سترگ آیةاللهالعظمی سبحانی، رخدادی بود که مرزهای جغرافیایی و اعتقادی جهان اسلام را در نوردید و با لبیک بیش از سیصد اندیشمند مسلمان جهان از 80 کشور، نشان داد که عالمان دینی اسلام در انتظار ابتکار عمل حوزه علمیه قم بودند و پاسخ فراگیر آنان به این دعوت و حضور فعال آنها در این کنگره، احترام و اعتماد این معتمدان مسلمانان را به جایگاه رفیع مراجع معظم شیعه به اثبات میرساند.

نگاه کلان به فرآیند و برآیند این هماندیشی شگرف بینالمللی، هر کارشناس صاحبنظر در امور دینی، رسانهای و بینالمللی را به تمجید و تحسین وا میدارد و حق آن است که رویدادهایی تاریخی از این دست، بدون عنایات الهی و الطاف اهلبیت(ع) به وقوع نمیپیوندد. نگرشی به روزنگار زندگی علمای شیعه، گویای این واقعیت است که بزرگانی که نگاه به آن سوی مرزهای مذهبی نیز داشتند و با تعامل علمی و تقریب انظار دانشمندان اسلامی، حرکتهای جهانی را ایجاد نمودهاند، میراثی ماندگار از خویش برای مسلمانان بجای گذاشتهاند و رویکرد مصلحانه بزرگمرجع فقید، مرحوم حضرت آیةاللهالعظمی بروجردی(ره)، خدمتی مانا به شیعه و ساحت تعامل مذاهب اسلامی و گامی گران در مسیر مأیوسسازی دشمنان مسلمان به شمار میآید.

آنچه اینک بعد از برگزاری باشکوه این رویداد باید بدان پرداخت، از سویی تقدیر و تکریم حوزههای علمیه و همه شیعیان از نهاد مقدس مرجعیت و به ویژه این دو مرجع بزرگوار تقلید است که با تدبیری داهیانه، افتخاری دیگر بر موسوعه افتخارات شیعه افزودند و از دیگر سو، تاکید بر ضرورت بذل همت و تلاش جمعی جهت توسعه و ترویج رسانهای این شجره مبارکه در عرصه بینالمللی است، تا شاهد خاموشی شعلههای این آتش پرشرر باشیم.

إنشاءالله

حسن مولایی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha