جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 376973
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
یادداشت

حوزه/ در فضای عمومی حوزه، گاه سیگنال هایی دیده می شود که با نظر بزرگان و بدنه فعال حوزه، ناسازگار است؛ این جریان گرچه حرکتی خزنده و ناشناس دارد، اما نباید نگاه به امروز آنان داشت که طرفی از آن بسته نمی شود، بلکه باید برنامه های آنان را برای فرداها و فردایی های حوزه با نفوذ نگاه، رصد و بررسی نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از آغازین گام های نهضت امام خمینی (ره) این انقلاب بزرگ مورد توجه و حمایت علما و مراجع معظم قرار گرفت و در تداوم آن نیز تاریخ، همراهی قاطبه بزرگان را با آن عالم سترگ ثبت نموده و اینگونه است که امروز پس از گذشت بیش از نیم قرن از آن زمان، عنایت و اهتمام اَعلام حوزه را از شجره مبارک نظام مقدس اسلامی مشاهده می کنیم.

صدور فتوا و تأکید وافر مراجع مکرّم نسبت به وجوب حفظ نظام و حرمت تضعیف آن، حاکی از احساس تکلیف جایگاه مرجعیت نسبت به این میراث مبارک اهل بیت (علیهم ‌السلام ) و شیعه می باشد که هیچ گونه ضعف و چالشی را در آن بر نمی تابند و با این نگاه است که گاه، نقدهای دلسوزانه ای یا ادیبات خاص مرجعیتی را در رسانه ها می بینیم و باید بر این نعمت الهی شکر و سپاس داشت.

اما در فضای عمومی حوزه که بحمدالله با تأیید صریح مقام معظم رهبری، تفکر انقلاب در آن حاکم، پویا و بالنده است، گاه سیگنال هایی دیده می شود که با نظر بزرگان و بدنه فعال حوزه، ناسازگار است، این جریان گرچه حرکتی خزنده و ناشناس دارد، اما نباید نگاه به امروز آنان داشت که طرفی از آن بسته نمی شود، بلکه باید برنامه های آنان را برای فرداها و فردایی های حوزه با نفوذ نگاه، رصد و بررسی نمود. تردید نمی توان داشت که فرمایشات حکیمانه رهبر معظم پیرامون پایایی حوزه انقلابی، ناظر به تلاش پرحجم اما نامریی دشمن برای ریشه زنی دانشی انقلاب در تفکر اسلامی حوزه های علمیه است که دستیابی به این سراب و سودا، خشکاندن چشمه فکری و فرهنگی انقلاب و در پی آن، خواب و خیال خام پاییز باغستان های دستاوردهای جهانی آن خواهد بود.

با عنایت به ناپیدایی برخی از تحرکات این جریان در حوزه و حرکت آنها با تابلوهای آموزه های شیعی، باید خداوند متعال را بر هوشیاری رهبر فرزانه انقلاب سپاس گفت که با تذکر به جا و مدبّرانه خود، حساسیت علما، مدیران، فضلا و طلاب حوزه را نسبت به مبانی و برنامه های آنان برانگیختند.

آخرین سخن آن که شایسته است همه بزرگان و اهل تأمل و تدبیر با تیزبینی، شناسایی همه لایه های مبانی فکری و شیوه های میدانی پیروان این جریان که آگاهانه و ناآگاهانه تفکر سکولار اسلامی را ترویج می نمایند را در دستور کار قرار داده و با پرهیز از نگرش سطحی نسبت به این هنجارشکنی ریشه ای، با نگاهی بلند و بهره مند از رهنمودهای رهبر مکرّم انقلاب و مراجع عظام، این بایسته تاریخ معاصر حوزه را تحقق بخشند.

حسن مولایی

منبع: هفته نامه «افق حوزه»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha