یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ خطبه فدکیه از نظر قدمت زمانی و از نظر محتوی می تواند به عنوان سند راهبردی جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمود نژاد صداقت در نشست علمی " آینده خطبه و ما" با موضوع نگاهی نو به خطبه فدکیه در موسسه صادقین ( علیهما السلام) برگزار شد اظهار داشت: حضرت زهرا سلام الله علیها به وسیله این خطبه فرصتی پیدا کردند تا معارفی که در عصر خود مجهول و بدور از توجهات جامعه اسلامی قرار گرفته بود را بیان کردند.

وی با بیان این که حضرت در خطبه به موارد زیادی اشاره کردند که می توان به مسئله تربیت در نگاه دین اشاره کرد افزود: تربیت باید در بدو دوران زندگی چه بسا در زمان بارداری مادر  شروع شود؛ باید  در تربیت مسائل روش شناسی و روانشناختی دقت داشته باشیم و سعی کنیم عمل را در این امر مورد توجه قرار دهیم.
این پژوهشگر اذعان داشت: خطبه فدکیه یک سند شیعی بسیار موثر در ترسیم و شکل گیری جوامع اسلامی می باشد که خود همین امر می تواند مقدمه ای باشد تا در زمینه های اعتقادی جامعه شناسی معارفی و... استفاده شود؛ لذا خطبه فدکیه از نظر قدمت زمانی و از نظر محتوی می تواند به عنوان سند راهبردی جهان اسلام باشد.
وی ابراز داشت: برای شناخت علم باید تقسیم بندی صحیحی و معتبری داشته باشیم، لذا کسی می تواند در تقسیم بندی معارف الهی موفق باشد که مسلط به دین اسلام باشد و حضرت در مقام شارع توانسته  در خطبه فدکیه به تقسیم بندی مطلوبی برسد.
وی در ادامه افزود: تقسیم بندی های حضرت در خطبه فدکیه خود پاسخگوی موضوعات روز جامعه می باشد.
حجت الاسلام محمود نژاد تصریح کرد: طلاب باید ابتدا در خانواده خود تاثیر گذار باشند تا بتوانند در عالم جوامع بشری موثر شوند،  لذا وظیفه طلاب در مرحله اول تبلیغ دین می باشد و در این  عرصه باید در مرحله نخست خود را تربیت کنیم و سپس مراحل بعدی، چرا که تربیت لازم ملزوم تربیت جامعه و خانواده می باشد.
لازم به ذکر است در ادامه نشست علمی حجت الاسلام محمد رضا الهی از اعضای هیئت امناء موسسه صادقین ( علیهما السلام) افزود: با برگزاری  چنین جلساتی  شاید بتوانیم اندکی از حق ارزشمند حضرت زهرا(س) را جبران کنیم و توفیق بهره برداری از این خطبه را داشته باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: استفاده از خطبه فدکیه در زمینه های مختلف نگاه راهبردی و جامعه شناسانه را می طلبد؛ چرا که حضرت قبل از بحث شکایت به بیان معضلات جامعه اسلامی پرداختند، لذا باید با نگاه به علت ها در صدد رشد جامعه اسلامی بر آییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha