دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام پارسانیا

حوزه/ مشروعیت انقلاب به دلیل ارتباط با هویت مهدویت است و در عصر غیبت هر نوع مشروعیتی جز با ارتباط با وجود مهدی (عج) ممکن نیست و از نظر واقعیت هویت انقلاب اسلامی با افق مهدویت پیوند برقرار می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا صبح امروز در نشست «آینده‌شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان مهدوی» در مسجد مقدس جمکران با ذکر این مطلب که پیوند انقلاب اسلامی با مهدویت تنها ناظر بر آینده انقلاب نیست گفت: حرکت به سوی آینده همیشه به مهدویت منتهی نمی شود.

وی افزود: در مقابل ممکن است که یک حرکت اجتماعی از سنخ مهدویت نباشد اما آینده‌اش با آینده مهدویت رقم بخورد که از آن جمله می توان به ظهور دجال اشاره کرد؛ اما هویت انقلاب اسلامی ما با انقلاب مهدوی پیوند خورده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: فرهنگ مهدویت و انتظار وحدت بخش و کرامت آفرین و این وحدت در ذیل شعاع وجودی حضرت مهدی(عج) است، لذا همانطور که حدوث این انقلاب به لحاظ واقعیت تاریخ با مهدیت پیوند خورده بقایش نیز در گرو این عقیده است.

وی گفت: انقلاب اسلامی به لحاظ حقیقت ناظر به مسئله مشروعیت و به لحاظ واقعیت ناظر به مسئله مقبولیت است؛ دانش فقه است که درست یا غلط بودن این حرکت اجتماعی را دانش‌هایی چون فقه و کلام عهده دار می‌شوند؛ در مباحث کلام، بحث از امامت و خلافت و مهدویت، ولایت الهی و ولایت فقیه در عصر غیبت است؛ البته در مباحث فقهی، وظایف، حقوق امام و امت در قبال هم مطرح می شود.

این استاد دانشگاه  با ذکر این مطلب که کلام از ذات، صفات و اسما خداوند تا آن مقدار که ممکن است بحث می‌کند گفت: نکته اینجاست که این علم تعیین این موضوع که ولی از سوی خدا بر عهده کیست و فقه وظایف و حقوق نبی و امام و دیگران را به عنوان یک بشر و انسان مورد بررسی قرار می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فقه از این مساله یاد می کند که جامعه در برابر امام معصوم (ع)و نایب وی چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت، چه اینکه نایب خاص باشد یا عام انجام بدهد مکلف به اطاعت است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهارکرد: یکی از نکاتی که در این زمینه مطرح است این است که مبسوط الید نبودن امام(ع) مانع از امامت وی نیست؛ کسی که از امام عدول می‌کند از حقیقت عدول کرده است، ولی حقیقت انقلاب با مسئله امامت و در دوران غیبت با مسئله مهدویت پیوند خورده است و اگر مسئله امامت و غیبت نبود هیچ عدم مشروعیتی برای نظام‌های غیر از نظام اسلامی وجود نداشت؛ نتیجه این بحث، آن است که به دلیل اینکه آن نظام‌ها خلاف شرع نبودند قیام در برابر آن‌ها مشروع نمی‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مشروعیت انقلاب به دلیل ارتباط با هویت مهدویت است و در عصر غیبت هر نوع مشروعیتی جز با ارتباط با وجود مهدی (عج) ممکن نیست و از نظر واقعیت هویت انقلاب اسلامی با افق مهدویت پیوند برقرار می کند.

وی گفت: واقعیت انقلاب اسلامی با عمل به باورداشت مهدویت قابل تحقق است و فرصت تحقق و واقعیت انقلاب اسلامی و تداوم آن ممکن با همین مساله ایجاد می شود به همین دلیل است که حضور مهدویت در عرصه فرهنگ، علت محدثه انقلاب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که قدرت وکاریزمای ولی فقیه برگرفته از شعاعی از کاریزما و کرامت مهدی است، اظهارکرد: محبت حقیقت تشیع است که به امامت پیوند خورده است؛ به همین دلیل برای تحقق این حقیقت باید در امام و مظهر اسما الهی فنا و غرق شد زیرا اصالت امام وابسته به شان عزت الهی است؛ برای این اعتقاد باید مودت و محبت به امام را به حداعلی رساند.

وی گفت: به طور طبیعی عشق به نایب امام محقق می شود و هر کس بتواند از ناحیه علم و عمل خود به مقام نصب ولایت عام فقیه نائل شود توجه مردم به او در ذیل توجه مردم به امام قرار می‌گیرد؛ در این راستا یکی از عوامل غریبی که انقلاب به آن مستند می‌شود اقبال بی‌نظیر مردم به سوی امام بود که در تاریخ بی نظیر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با ذکر این مطلب که روشنفکران غربی امام (ره) را برای جامعه جهانی خطرناک می دیدند گفت: آنها چنین گمان کردند که نتیجه این انقلاب ایجاد یک جامعه توده ای و بی فرهنگ است.

وی اظهارکرد: آنها به غلط چنین تصوری داشتند، زیرا جامعه مهدوی بی‌فرهنگ نیست و تبلیغات در درون آن تاثیر نمی‌تواند بگذارد، بلکه به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود.

این استاد حوزه بیان کرد: تبلیغ باید در جامعه مهدوی جدل حسن باشد و در کانون آن نور پروردگار باشد؛ به همین خاطر است که هر کس بر جای امام خمینی (ره) بنشیند و در مسیر او گام بردارد‌‌ همان عشق و محبت مردم به امام (ره) نسبت به او تحقق می‌یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha