چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کد خبر: 371434
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
شعر

حوزه/ نشست تخصصی چهارمین جشنواره هنر آسمانی با عنوان « محفل شعر، هنر آسمانی» با حضور حجت الاسلام ذکریا اخلاقی از شاعران حوزه در حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این مراسم، محمد رضا شرافت، کارشناس هنری استان قم گفت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی حوزه علمیه در زمینه بارورکردن پس از انقلا د رعرصه های شعر نو و شعر ترجمه وکوتاه نوشت و پژوهش بسیار رشد کرده است و در عرصه کودک و نوجوان حوزه بسیار پروبال گرفته است.

این طلبه هنرمند افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در این جشنواره های تخصصی حوزه ایجاد شده  آن است که جشنواره شعر هنر آسمانی به بخش معرفتی پیش رفته است و جشنواره اشراق بیشتر در عرصه هنر فعالیت می کند.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام سید سلمان علوی دبیر این نشست گفت: جشنواره هنرهای آسمانی در بخش شعر، بسیار پربرکت بود و به رغم تمام سختی ها، شیرینی های بسیاری در این کار وجود داشت.

وی افزود: کیفیت و کمیت آثار ارسالی طلاب به این جشنواره بی سابقه و یا کم سابقه بوده است و این تعداد اثر به حدی بود که کسی تصور نمی کرد این تعداد اثر به جشنواره برسد.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: 1000 شعر به جشنواره رسید که از این تعداد 150 شعر و اثر به مرحله نهایی رسیده است؛ این مساله در حالی است که در بسیاری از جشنواره ها، کل آثار به اندازه آثار برگزیده این همایش بود.

این شاعر حوزوی اظهارکرد: از نظر کارشناسان این اشعار از نظر کیفی به خصوص در حیطه شعر کودک و نوجوان در سطح بسیاری بالایی قرارداشت و این مطلب به اذعان داوران رسید.

وی افزود: در گذشته برگزاری جشنواره با شاعران طلبه همیشه جای سوال بود ولی امروز شرایط کاملا متفاوت شده است و شعر حوزه یکی از بخش های تاریخ ادبیات کشور است.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: امروز نیز چندان دغدغه مند نیستیم که تنها شاعران جوان را معرفی کنیم؛ جشنواره هنر آسمانی، بهانه ای برای تجمیع طلاب شاعر است که نماد شعر طلبگی و حوزوی از این جمع ارایه شود.

این شاعر حوزوی اظهارکرد: شعر طلاب دارای یک ویژگی خاص است و نشان می دهد که این شاعر و این شعر از یک طلبه صادر شده است؛ شاعران بسیار خوبی در جمع طلاب حضور دارند ولی باید یک ویژگی به شاعران طلبه متصل باشد که آنها با این شعر حوزه خو بگیرند و حوزوی شعر بگویند.

وی افزود: از جمله مواردی که در این زمینه وجود دارد آن است که طلاب حوزه علمیه رسالت بسیار عمیقی به عهده دارند و حتی باید شعر آیینی کشور را جهت و هدایت کنند؛ طلاب باید پیام و معرفت دین را بیان کنند.

حجت الاسلام علوی بیان کرد: اختتامیه جشنواره هنرهای آسمانی به معنی اختتامیه هنر و اختتامیه هنر طلبگی نیست، بلکه دبیرخانه هنرهای آسمانی پاتوق هنرمندان طلبه است که می توانند با حضور در این محل طرح های خود را برای اعتلای هنر اسلامی و دینی و ایرانی ارایه دهند.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام بیگی از شاعران طلبه گفت: بررسی موضوعات فنی در شعر از جمله موارد بسیار مهمی است که باید در چنین جشنوارهای ویژه طلاب بررسی شود.

وی افزود: شعر و هنرهای دیگر که اسلام نگاه بسیار خوبی به آنها دارد، باید در بدنه حوزه مورد کنکاش علمی و پژوهشی نیز قرار گیرد زیرا این مبانی، ارزشگذاری بسیار خوبی برای فعالیت های دیگر هنری در حوزه را ایجاد می کند.

این طلبه هنرمند بیان کرد: چندین و چند هزار روایت در رابطه با ابواب متفاوت هنر بیان شده است که این روایات نیازمند بازخوانی است که قطعا پیگیری این آثار و تلاش در جهت رسیدن به الگوی تخصصی در این زمینه کار یک طلبه خاص نیست.

وی گفت: اینکه بگوییم دوره کارهای فردی در حوزه تمام شده است، برداشت درستی نیست، ولی در کل باید گفت که قطعا چنین پروژه های بنیادین و مهمی از جمله هنر دینی و نگاه دین و اهل بیت(ع) به هنر، نیازمند بازخوانی تخصصی است که قطعا باید با کارهای تخصصی و گروهی این فعالیت به سرمنزل مقصود برسد.

در ادامه این مراسم، برنامه شعر خوانی با حضور شاعران برگزیده چهارمین جشنواره شعر آسمانی از جمله حجت الاسلام بیگی، بیاتانی، بشری، عباسی، گایینی، و... حجت الاسلام اخلاقی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha