پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
اسلام آمریکایی

حوزه/مدیر حوزه علمیه فاطمه الزهر(س)ا سلماس گفت: دشمنان همواره اسلامی را معرفی می‌کنند که در تضاد با منافع آنها نباشد، از این رو آشنایی عمیق با فرهنگ اسلامی و زدودن خرافات از چهرۀ دین مانع از آسیب به مکتب اسلام می شود.

مریم رضوی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به این که خرافه، آفت دین است، اظهار داشت: اعتقاد داشتن به خرافه یا خرافات فقط مختص به جوامع ابتدایی، عقب مانده نیست و این افکار در بسیاری از کشورهای پیشرفته و متمدن چه در گذشته و چه امروز نیز به شکل نو و جدیدی ریشه دوانده است.

وی افزود: از ابزارهای مهم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، تهاجم فرهنگی علیه باورها، اعتقادات و مقدسات است و این تهاجم گسترده در قالب توهین به قرآن و اسلام و پیام‌آور آن، تحقیر دستورات اسلامی و بزرگان جهان اسلام، رواج ابتذال، بی‌بند و باری، ترویج عقاید خرافی، فرقه‌های انحرافی است.

رضوی اذعان کرد: از دیدگاه اسلام، هر عملی اعم از گفتار، رفتار و اعتقاد که برخلاف مبانی دینی و عقلی باشد، خرافه است و اسلام در بدو ظهور خود، با تمام قدرت با این شیوه های غلط و بی پایه به مبارزه برخاست، انسان ها را به یاد عقل در پرده کشیده اش آورد و در صدد برآمد تا فکر او را از اوهام و خرافات و عقاید بی اساس برهاند تا دوران جاهلیت پایه گذاشته شده بر این افکار را به عصر ایمان و پیروی از عقل و منطق رهنمون سازد.

مدیر مدرسه علمیه سلماس با تاکید بر اینکه خرافه و خرافه پرستی متأثر از دو عامل جهل و نادانی بشر و ترس و بیم او از خطرات و حوادث است، تصریح کرد: هر گاه آدمی بتواند بر این دو عامل مسلط شود و به ورطه فراموشی بسپارد، پرورش عقل، خرد، دین و معرفت، همچنین ارتقاء بخشیدن به دایره آگاهی و شناخت آدمی، مناسب ترین و مؤثرترین راه حلی است که می توان در مبارزه با خرافات آن را به کار گرفت و به پیروزی رسید.

مدیر حوزه فاطمه الزهرا(س) سلماس گفت: دشمنان همواره اسلامی را معرفی می‌کنند که در تضاد با منافع آنها نباشد، از این رو آشنایی عمیق با فرهنگ اسلامی و زدودن خرافات از چهرۀ دین و تصحیح رفتار مسلمین و استفاده از ابزارهای گوناگون برای معرفی دین اسلام از راهکارهای مهم دفاع در‌ برابر هجوم دشمنان است.

وی افزود: در بین گونه های مختلف خرافات، خرافات دینی و مذهبی بدترین نوع آن بوده؛ چرا که وقتی اندیشه موهوم و خرافی رنگ و بوی دینی و مذهبی به خود گیرد، بر تمامی افکار و کردار آدمی به ویژه انسان مذهبی سایه می افکند و این باور برای جامعه بشری ویران کننده خواهد بود.

مدیر مدرسه فاطمه الزاهر(س) با اشاره به راهکارهای پیشگیری از خرافه، خاطر نشان کرد: از مهم ترین راهکارهای عملی برای پیشگیری از خرافات، توجه به قرآن کریم و تعالیم آن است و  یکی دیگر از راهکارها وجود رهبران دینی و معصوم است، که وظیفه پاسداری از دین و آیین خدا را بر عهداه دارند.

رضوی بیان داشت: در این راستا دستگاه های فرهنگی کشور و مراکز آموزشی جامعه و حوزه های علمیه وظیفه دارند که اولاً خرافه ها را از دین بزدایند و دین حقیقی را در معرض دید و فکر مخاطبان خود قرار دهند و ثانیاً با بهره گیری از الزامات جدید، تصویری را از دین ارائه دهند که در مقابل گزاره های نوین، صامت و ساکت نباشد این دو مهم البته نیازمند تلاش فراوان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha