چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سیره اهل بیت

حوزه/ محقق و تاریخ پژوه حوزوی، بازگشت به سیره و کلام اهل بیت(ع) را ریشه و خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی ایران دانست.

حجت الاسلام محمد بنکدار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به این که در بررسی زمینه ها و علل و عوامل شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران می توان به مسایل و ابعاد گوناگونی اشاره کرد که در این بین قطعاً ، زمینه ها و دلایل تاریخی و دینی از اهمیت خاصی برخوردار است، ابراز داشت: گرچه در این خصوص باید از تاثیرات خاص جنبش تنباکو ، انقلاب مشروطه و همچنین نهضت ملی شدن صنعت نفت در دوران معاصر بر روند شکل گیری انقلاب اسلامی یاد کرد اما اگر عمیق بنگریم و بررسی کنیم، ریشه اصلی انقلاب اسلامی از آن جا که خاستگاه اصیل دینی داشته و دارد، برمی گردد به زمان حاکمیت پیامبر (ص) و زندگانی ائمه اطهار(ع) .

وی افزود: در این خصوص و به ویژه از حیث اندیشه و گفتمانی ، انقلاب اسلامی بر بنیان توجه به کلام و سیره حضرات معصومین(ع)شکل گرفته است و در زمانه ما به دست حضرت امام (ره) مفهوم ولایت فقیه به خوبی برای مردم تبیین و تشریح شد و شرایطی پیش آمد که حکومت دینی تشکیل شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: یکی از ریشه های تاریخی و فرهنگی نهضت امام(ره) بحث ظلم ستیزی ایشان است که ملت ما نیز از آن جا که همواره در طول تاریخ نشان داده به دنبال تحقق و بسط عدالت بوده و هست با حضرت ایشان همراهی کرده و پس از تحمل سختی ها و مرارت های گوناگون بالاخره با تقدیم هزاران شهید توانست در بیست و دوم بهمن ماه سال 57 ریشه ظلم و ستم نظام شاهنشاهی را از ریشه برکند و نهال نوپای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در این کشور بنشاند.

وی خاطرنشان کرد: از سویی با نگاهی به تاریخ معاصر و همچنین قرن های متمادی ما متوجه می شویم که مردم همواره به نهاد روحانیت اعتماد بسیارزیادی داشته اند به ویژه روحانیتی که از بطن مردم برخاسته و سخن حق دین و دیانت را بر زبان رانده و وابسته به دربار شاهان نبوده است، چنان که در ماجرای جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه می توان نشانه های جدی همراهی مردم با روحانیت و مرجعیت را به عینه مشاهده و رصد کرد.

این محقق افزود: این امر به خصوص در قیام تاریخی 15 خرداد سال 42 خود را بهتر و بیشتر نشان می دهد؛ در این رخداد مهم نیز رژیم پهلوی به زعم خود می خواست که اقتدار روحانیت در نزد مردم را بشکند و گرچه قیام مردمی را به شدت سرکوب کرد و بسیاری را شهید و مجروح نموده و عده قابل توجهی را نیز به زندان انداخت اما عملاً ثابت کرد که چنین رژیمی از بین رفتنی است و پانزده سال بعد به دست رهبری که خود مرجع تقلید بسیاری از مردم بود، دودمانش برچیده شد.

حجت الاسلام  بنکدار تاکید کرد: فساد و دین ستیزی حاکمان طاغوت یکی دیگر از عللی بود که مردم و روحانیت اصیل انقلابی را بر علیه دژخیمان پهلوی به قیام واداشت ؛ گرچه رضاخان به عنوان یک عامل وابسته به انگلیس دنبال این بود که نظام دینی را در ایران را به هم بریزد و به همین خیال، در سال ۱۳۱۴ شمسی گذاشتن عمامه و حضور روحانیّت در جامعه را ممنوع کرد اما با همه تلاش هایش شکست خورد.

وی همچنین گفت: پس از رضا شاه نیز پسرش محمد رضا شاه می خواست همین رویه را ادامه دهد اما در تاکتیک های مقابله با روحانیتش تغییراتی داد؛ او می خواست روحانیتی بر سر کار باشد که موافق تمام خواسته هایش باشد اما نهاد روحانیت نهادی نیست که با دستگاه ظالم همراهی کند و از این رو به تدریج با آگاهی بخشی و بصیرت دهی به مردم زمینه موفقیت و سرعت گرفتن انقلاب و نهضت اسلامی در کشور فراهم شد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت امام (ره) در مسیر پرفراز و نشیب انقلاب ، با صبر و استقامت و تحمل زندان و تبعید به سیره اجداد طاهرینش به ویژه امام موسی کاظم (ع) تاسی کرد و همواره این را می فرمود که نباید در مقابل با ظلم و بیداد، مایوس و ناامید شد.

وی افزود: ایشان همواره در فرمایشات و حرکت های خود به این افتخار می کرد که رهروی راه اهل بیت(ع) است و انقلاب را اساساً بر این اصل استوار نمود که ما می خواهیم کلام و فرهنگ اهل بیت(ع) را در این کشور پیاده کنیم.

حجت الاسلام بنکدار در خاتمه گفت: مقام معظم رهبری نیز پس از عروج ملکوتی روح خدا، همان رویه امام راحل را دنبال کرده و می کنند و در هر شرایطی همگان را به ریشه و خاستگاه اصلی انقلاب که اسلام ناب محمدی و اسلام اهل بیت(ع) فرا می خوانند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha