یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رئیس دانشگاه الازهر

حوزه / رئیس دانشگاه الازهر با اشاره به آغاز نیم فصل تحصیلی جدید در این دانشگاه اعلام کرد: در نیم فصل نخست، ۴ هزار شکوائیه از دانشجویان داشته ایم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الیوم السابع، نیم فصل تحصیلی دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه الأزهر در همه ی استان ها از دیروز شنبه آغاز شد.

دکتر ابراهیم الهدهد رئیس دانشگاه الأزهر گفت: تدارکات لازم برای شروع نیم فصل دوم صورت گرفته و دانشکده ها برنامه ها را آماده و فضای مناسبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم کردند.

الهدهد با اشاره به اینکه دفتر خدمات شهروندی آماده ی دریافت شکوائیه ها و درخواست های مرتبط با دانشگاه و بررسی دقیق آن ها می باشد، افزود: دانشگاه حدود 4هزار شکوائیه در طول نیم فصل تحصیلی اول دریافت کرده است و دانشگاه سعی کرده تا درخواست های قانونی دانشجویان را پاسخ گوید که این مسئله کاهش تعداد شکوائیه ها را در پی داشته است.

نگاهی به دانشگاه الازهر

خاطر نشان می شود الازهر بزرگترین و عالی‌ترین موسسه دینی مصر است که حدود هزار سال قبل در دوران فاطمیون با استمداد از نام مبارک حضرت زهرا‌(علیها السلام) تاسیس شده و امروز دارای سه بخش است. 1- دانشگاه الازهر 2- مجمع البحوث الاسلامیه 3- مشیخة الازهر

دانشگاه الازهر توسط ریاست دانشگاه الازهر(نه شیخ الازهر) اداره می‌شود که این ریاست 450  هزار دانشجوی حاضر در دانشکده‌ها را اداره می‌کند؛ دانشجویان این دانشگاه عمدتاً در رشته‌های دینی و جمعی نیز در علوم انسانی و علوم تجربی مانند: فلسفه، اقتصاد، تاریخ، پزشکی، کامپیوتر و کشاورزی تحصیل می کنند.

اکثر دانشکده‌های این دانشگاه در مصر و تعدادی از آنها درکشورهای اسلامی تاسیس شده‌اند،‌ همه دانشجویان رشته‌های علوم دینی حافظ کل قرآن هستند، چون شرط ورود به رشته‌های علوم دینی دانشگاه الازهر حفظ کل قرآن مجید است و دانشجویان رشته‌های غیر دینی نیز باید بخشی از قرآن را حفظ و در طول تحصیل به حفظ کامل قرآن مجید بپردازند، بنابراین همه علمای دینی، اساتید فلسفه، فقه، اقتصاد و نیز پزشکان، مهندسین کامپیوتر و کشاورزی و دکترهای فارغ التحصیل این دانشگاه، حافظ کل قرآن مجید هستند.

این دانشگاه در چند سال اخیر متاثر از فضای سیاسی حاکم در مصر بوده و به خصوص دانشجویانی که نگاه اخوانی داشتند، دست به تجمعات فراوانی زده اند اما سیاست مسئولان الازهر این بوده که دانشگاه را از این فضاها دور نگه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha