جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
موسسه امام

حوزه/ نشست رونمایی از پنج اثر مرتبط با مسیحیت گروه ادیان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این مراسم که با حضور مولفان این آثار نیز همراه بود، هر یک از آثار معرفی شد و ویژگی های هر کدام از این آثار با توجه به نوع و محتوای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا حجت الاسلام حسنی مولف دو اثر در این مجموعه با ذکر این مطلب که مسیحیت پژوهی یکی از مهمترین مباحثی است که حوزویان باید به آن بپردازند گفت: در  کتاب بررسی مسیحت و تاثیر اومانیسم بر بزرگان نهضت پروستان و پیش گامان الهیات لیبرال سعی شده است که تاثیرات این مقوله بر آنچه که امروز به عنوان مسیحیت غربی شناخته می شود مورد بازشناسی قرار گیرد.

وی گفت: این کتاب بر آن است که تاثیرات جریان انسان محوری بزرگان نهضت اصلاح دینی و پیشگامان الهیات لیبرال را بررسی کند.

نویسنده این کتاب بیان کرد:مراد از اومانیسم جریانی است که از رنسانس در غرب شکل گرفت و با تاکید بر ادبیات و شعار بازگشت به سرچشمه ها؛ یعنی بازگشت به یونان و روم باستان راه خود را آغاز کرد و در ادامه در عصر روشنگری و رومانتیک با تاکید بر محوریت خود و احساسات انسانی راه خود را پیمود.

وی گفت: مراد از مسیحیت پروتستان یکی از سه شاخه اصلی کلیسای عام مسیحی است که همراه با کلیسای کاتولیک رومی و کلیسای ارتدوکس یکی از ادیان جهان را تشکیل می دهد و پیشینه ای نسبتا کوتاه، یعنی اندکی بیش از چهار قرن دارد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: در این کتاب سعی شده است به این نتیجه پرداخته شود که تفاوت نگاه اسلام به مساله خشونت و زن و برابری این دو جنس چیست و چه تفاوتی با مسیحیت بخصوص پروتستان دارد.

وی گفت:  همچنین در این کتاب به مساله زن در مسیحیت پرداخته شده است؛ براساس کتاب مقدس و اندیشه بزرگان مسیحیت این مساله رصد شده است؛ در زمینه خشنونت در مسیحیت نیز تلاش عینی خاصی صورت گرفته است؛ در مساله ابتدایی شدن و رسمی شدن مسیحیت و اینکه چطور در دنیا گسترش پیدا کرده است و جنگ های صلیبی و مسیحی سازی قاره آمریکا و این که چگونه ده ها میلیون نفر انسان را کشتند تا دیگران را مسیحی کنند نیز در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: مردم در قاره آمریکا ادیان بومی داشتند، ولی از منابع خود مسیحیان نیز به راحتی این مساله بیان می شود که آنها برای مسیحی کردن مردم کشتارهای بسیاری انجام داده اند و مردم این منطقه را با چه وضعیتی به دین خود کشاندند؛ یکی از مسایلی که در این کتاب به آن پرداخته شده،‌مساله کمکی که مسیحیت کلیسا به توسعه استعمار کرد می باشد.

وی گفت: نگاه خصمانه کلیسا به اسلام به خصوص به پیامبر اکرم (ص)در کنار نگاهی که اسلام و قرآن به مسیحیت و به حضرت عیسی و مریم(ع) دارد که این احترام و جایگاه رفیع از آنها یاد می کند از دیگر بخش های این کتاب است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام باغبانی یکی از نویسندگان اثر «شناخت کلیسای کاتولیک» در جایگاه حاضر شد و در توضیحات مربوط به این کتاب گفت: کتاب شناخت کلیسای کاتولیک متاثر از کتابی است که قبلا توسط گروه ادیان این موسسه و تحت نظر استاد توفیقی انجام شده است.

وی تصریح کرد: نام آن کتاب شناخت مسیحیت بود ولی پس از تالیف این کتاب، بنا شد که هر کدام از این سه کلیسا جداگانه و به شکل درس نامه ای مجزا تهیه شود؛ در واقع کتاب شناخت مسیحیت درسنامه نیست بلکه کتاب است.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: این کتاب در 34 درس به شکل درسنامه به عنوان 4 واحد درسی نوشته شده است و دارای 550 صفحه است و انتشارات سمت این کتاب را به ارزیاب خود ارایه داد و پس از تایید به عنوان یک کتاب درسی چاپ شد.

وی گفت: یکی از مزایای این کتاب، پیوست های آن  است که این پیوست ها، خواننده را از مطالعه متن های دیگر بی نیاز می کند، زیرا این مطالب،  مطالب مرتبط خود را نیز تبیین می کند.

وی اظهارکرد: از دیگر مزیت های این کتاب آن است که زیر نظر حجت الاسلام توفیقی از اساتید مجرب و ممتاز در زمینه مسیحیت شناسی نگاشته شده است و مطالب مورد تایید این استاد بوده است.

حجت الاسلام باغبانی بیان کرد: شاید یکی از نقایص این کتاب در ظاهر آن مطلب باشد که این این کتاب از 80 منبع بیشتر استفاده نکرده است در حالی که پاسخ این است که در این گروه، آثار به شکلی تنظیم می شود که برای مسایل و مباحثی که بدیهی است منبعی ذکر نمی شود، ولی برخی نیز بیان می کنند که این مسایل بدیهی شاید برای همه مخاطبان بدیهی نباشد.

وی گفت: برخی در تالیف این گونه کتب به دنبال حمله و تقابل و مچ گیری هستند و گروه دیگر به دنبال تفکرات پلورالیستی هستند و گروهی دیگر بیان می کنند که اگر آموزه مسیحیت و الهیات همانگونه که هست تبیین شود در همان تبیین درست نقد نهفته است، ولی نظر ما فراتر بوده است که گاهی با حاشیه و پاورقی هایی به شکل مستقیم وارد نقد شدیم.

در ادامه این مراسم نیز حجت الاسلام طاهری آکردی، نویسنده کتاب «بررسی تطبیقی سازمان روحانیت با نهادهای کلیسای کاتولیک» گفت: رساله های علمی معمولا در دو قالب نوشته می شوند که برخی با دید کاربردی و برخی نیز با دید صرفا نظری و مبانی به آن می نگرند.

وی اظهارکرد: این کتاب در واقع تز دکتری بنده بود که و سعی داشتم که حتما کتابی بنویسم که کاربردی باشد و بتواند یک خلا علمی و محتوایی را جبران کند.

این نویسنده گفت: پس از بررسی که انجام شد به این نتیجه رسیدم که مهمترین و اساسی ترین نقد روشنفکران به مساله دین و حوزه و نظام این است که دین قدرت حکومت ندارد و شما(روحانیت) هم مثل کلیسای قرون وسطی باید کنار بروید و قافیه را به دیگران بدهید؛ برخی دیگر بیان می کنند که عرصه سیاست مادی است و عرصه دین قدسی است و نظایر آن؛ به همین جهت سعی شد که به این شبهه به بهترین شکل پاسخ داده شود.

حجت الاسلام طاهری آکردی بیان کرد: مبنای این کتاب در واقع پاسخ به این شبهه بود که آیا سازمان روحانیت مثل کلیسای کاتولیک است؟ بسیاری از اساتید برجسته دانشگاهی قبول نکردند که راهنمایی این پایان نامه استدلالشان این بود که معلوم است که این دو سازمان مثل هم است.

وی گفت: مبنا این بود که پنج مساله مهم در بحث ماهیت و جایگاه ساختار کلیسا و حوزه مقایسه شود و به همین خاطر سعی شد که از منابع اصیل کلیسا و روحانیت برای این مقایسه استفاده شود.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: در این تحقیق به این مساله پرداخته شده است که نقش کلیسا در تاسیس این آموزه چه بوده و چه اتفاقی افتاد که کلیسا به این مرحله رسید و اینکه آموزه های مسیحی الهی است یا کلیسایی؛ مساله دیگر آن است که در بحث وثاقت آیا آنها پاپ را نماینده خدا و دارای حجیت شرعی می دانند یا خیر.

وی گفت: در این بین 5 شباهت و 20 تفاوت کلی یافت شد که د در همین شباهت ها نیز تفاوت های مبنایی نهفته بود؛ در اصل ماهیت و وثاقت این دو سازمان مقایسه شود؛ آنها می گویند عالمان و بزرگان ما باید به خدا برسند ،منتهی از طریق انسان معصوم ولی تفاوت این است که معصوم کیست؟ آیا پاپی که خود آنها به گناهکار بودن او معترف هستند همان فرد معصوم است؟

این نویسنده اظهارکرد: در واقع کسی که این کتاب را بخواند اصلی ترین شبهه روشنفکران را پاسخ می دهد؛ در این کتاب تلاش شد که بر اساس منابع اصیل و با انصاف علمی این شبهه را پاسخ گوییم .

گفتنی است پس ازاین مراسم، برنامه رونمایی از آثار این گروه شامل «بررسی تطبیقی سازمان روحانیت شیعه و نهاد کلیسای کاتولیک»، «تاثیر اومانیسم بر بزرگان نهضت پروتستان و پیش گامان الهیات لیبرال»، «بررسی تحلیلی و انتقادی الوهیت در مسیحیت»،  «شناخت کلیسای کاتولیک و تاملی در مسیحیت» برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha