دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نخستین همایش مبلغان موسسه فرهنگی تبلیغی نسیم رضوان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئله فرهنگ مانند موضوعات نظامی و اقتصادی از اوائل انقلاب تا کنون مورد علاقه دشمن بوده، بطوری که در حال حاضر شاهد چالش های جدی تری در این عرصه هستیم؛ چالش فرهنگی به ا وج خود هم رسیده است.

به گزارش خبر گزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی امروز جمع ۳۰ بهمن ماه در همایش «مبلغان نسیم رضوان» که در سالن اجتماعات دفترتبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با بیان اینکه در یک شرائط بسیار حساسی از لحاظ چالش های فرهنگی قرار داریم، گفت: مهمترین چالش جامعه مسئله فرهنگ است که به نوعی ریشه در همه موضوعات دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: انقلاب از زمان پیروزی دچار چالش هایی مانند نظامی و اقتصادی فراوانی بوده که با هدایت و رهمنودی های رهبری انقلاب و جان فشانی و ایثارگری و رشادت های مردم متدین انقلابی ملت از چالش نظامی عبور کرده است.

 وی ادامه داد: مشکل اقتصادی هم به خودی خود قابل توجه بود و این قضیه از همان اوائل انقلاب با هدف فشار بر مردم ایران و انواع تحریم ها شروع شد تا اینکه در سال های اخیر بسیار جدی تر از گذشته، در حال به وقوع پیوستن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: مسئله فرهنگ مانند دو مسئله دیگر از موضوعات مورد علاقه دشمن از اوائل انقلاب تا کنون بوده،  بطوری که در حال حاضر شاهد چالشهای جدی تری در این عرصه هستیم؛ چالش فرهنگی در این زمان به ا وج خود هم رسیده است.  

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: اندیشه انقلاب و تشکیل نظام مبتنی بر ارزشهای دینی، در حقیقت حرکت برخلاف موج جهانی بوده که در ابعاد مختلف مانند سیاست اتفاق افتاد و پذیرش آن هم خیلی برای غربی ها خوشایند نبود.

 وی افزود: پیروزی انقلاب موجب شد یک حرکت استثنایی بر خلاف موج جهانی ایجاد شود که بر خلاف انقلاب های دیگر که خیلی زود سکولاری و تجزیه شدند، 38 سال به حیات معنوی و الهی و دینی خود ادامه دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دلیل دیگر این حساسیت فرهنگی این است که انقلاب اسلامی  ایران، دارای پیشینه و ریشه فرهنگی هم بوده و این موارد باعث شده تا بعُد فرهنگی بیشتر مورد توجه دشمن قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: مسئله دیگر که به این چالش دامن زد و موجب حساسیت ویژه شده، موضوع مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و عوض جابجاشد شدن بستر فرهنگی و اصلاحات ارضی از حیث جمعیتی بود که خیلی زود در ایران اتفاق افتاد.

 وی افزود: در گذشته70 درصد مردم روستایی و30 درصد شهری بودند؛ امروز این قضیه برعکس شده و مردم عمدتا برای پیدا کردن کار و گذراندن زندگی بهتر از روستا به شهرها آمدند و این جابجایی مشکلات زیادی را در بعُد فرهنگی و تغییر بستر سنتی فرهنگی ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: این عوامل نشان دهنده این است که در شرائط بسیار حساسی قرار داریم و روحانیت هم برای ایجاد بستر فرهنگی مناسب و ترویج ارزش های دینی و دعوت به اخلاق واقعا کار سختی را در پیش رو دارد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی افزود:  دعوت به کار خیر و اخلاق خود به خود کار سختی است و از سوی دیگر در دنیای امروزی با وجود این همه فضا و سایت و رسانه ضد اخلاق که سختی دعوت به اخلاق را دو چندان کرده است و این نشان می دهد مبلغین و حوزه چه قدر کار سختی در پیش دارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: برای اینکه بتوانیم بر این سختی غلبه کنیم و مبلغ موفق باشیم باید در دو عرصه بینش و گرایش تحولاتی در خود ایجاد کنیم؛ یعنی بتوانیم با بکار گیری زی طلبگی فعالیت ها را درست پیش ببریم، باید از عمق جان خود بپذیریم که خدا یاری دهنده گان دین خود را حمایت و کمک می کند و او در هر حالی ولیّ و سرپرست حقیقی است و در این عرصه تنها باید به او امید داشت.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: باور داشتن این مسئله، زمینه توکل را تقویت می کند و نا امیدی و سختی ها در مسیر هدف را خنثی می کند و باعث می شود انسان به سمت هدف بالاتری خیز بردارد.

وی افزود: پایه و اساس در  هر شغلی از لحاظ گرایشی مسئله حب و بغض و جهت گیری این موضوع است؛ باید این معیارها را در خود تقویت کنیم و آنها را ترازوی سنجش خود قرار دهیم، ببینیم  به لحاظ بینشی و گرایشی چه قدر با شاخصه های دین نزدیک هستیم و حب وبغضمان چه قدر برای خدا است، اگر این پایه ها را رعایت کردیم قطعا خدا به کار و تبلیغ ما برکت و عزت و نورانیت می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نمونه ای از این برکت  بینش و گرایش را در شخصیتی مانند امام راحل می شود یافت، امام راحل با پرورش خود و تهذیب و ترویج شاخصه های ایمانی و عملی، نورانیت خاصی پیدا کردند و توانستند جوانان زیادی را در دور خود ببیند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه خطاب به مبلغان بیان داشت: کار شما بسیار مهم است، اما باید در فعالیت خود هدف گذاری کنید.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی بیان داشت: یکی از نکاتی که باید مبلغین به آن توجه داشته باشند، روش برخورد با مردم، روان شناسی مخاطب و جلب اعتماد و شناخت انواع مخاطب ها و انتقال پیام و استفاده از تجارب تبلیغی دیگران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه از ظرفیت خوبی برای تبلیغ برخودار است، اما کاری که تا حالا صورت نگرفته شناسایی افراد مستعد برای تبلیغ است، بنابراین فایده برگزار کردن این نوع همایش ها و برگزاری کارگاهای آموزشی، موجب شناسایی این مسائل می شود.

انتهای پیام:40/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha