یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 372916
۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
میقات الرضا(ع)

حوزه/ حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) یکی از مکان هایی است که در مسیر زائران امام هشتم در جنوب خطه خراسان در شهرستان طبس قرار دارد و از آن به «میقات الرضا(ع)» یاد می شود.

خبرگزاری «حوزه» / بقاع متبرکه و امامزادگان به تعبیر مقام معظم رهبری، قطب های فرهنگی هستند. یکی از مهمترین و فعال ترین این امامزادگان به ویژه در منطقه خراسان جنوبی به عنوان دروزاه ورود به خطه خراسان امامزاده حسین ین موسی الکاظم(ع) می باشد و تولیت آن با فرمان مقام معظم رهبری در سال 1373 به آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان تفویض شده است.

حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) که طبق نقل تاریخ، در نامه امام رضا(ع) خطاب به حاکم طبس به حضور این برادر تنَی آن حضرت اشاره شده است، در طرح جامعی که در دو دهه اخیر برنامه ریزی شده، به  مساحت 170 هزار متر مربع با صحن و سرای چهل هزار متری ساخته شده است.

این حرم که با چهار گلدسته به ارتفاع هر کدام 24 متر نمای زیبایی را دارد، با فضای عبادی، فرهنگی و خدماتی 20 هزار متر مربعی، کتابخانه ای در سه طبقه با زیربنای 1760 مترمربع و... با بیش از 200 خادم پذیرای زائران می باشد.

علاوه بر برگزاری جلسه آموزش احکام و آداب زیارت، نشست گفتمان دینی معرفتی مهدویت، تفسیر موضوعی قرآن، قرائت زیارت های عاشورا، آل یاسین، جامعه کبیره، دعای کمیل، توسل و...، مشاوره و پاسخگویی به سوال های شرعی به صورت حضوری با شرکت یکی از روحانیان شهرستان طبس از دیگر برنامه های این حرم مطهر می باشد.

همچنین، سلسله نشست های معرفتی و گفتمان های دینی ویژه جوانان و نوجوانان برابر برنامه از قبل تعیین شده در تالار همایش های میقات الرضا(ع) برگزار می شود.

جلساتی همچون آموزش حفظ و مفاهیم قرآن، کارگاه آموزشی قرآن و نهج البلاغه، آموزش تجوید و صوت و لحن، آموزش تدبر در قرآن، پژوهش موضوعی آیات قرآن و معارف نهج البلاغه، ادبیات قرآنی کودکان، طرح قرآنی آبه های نیایش در مورد ختم تلاوت نور و... از دیگر برنامه های فرهنگی این حرم مطهر است.

میقات الرضا(ع) در شهرستان طبس پذیرای زائران بی شماری است که به عنوان یکی از مکان های میان راهی در رفت یا برگشت از حرم مطهر امام رضا(ع) محسوب می شود و به ویژه در روزهای نوروز، حجم زیادی از مسافران را پذیرایی می کن و همه هزینه های مرتبط با ارائه خدمات فرهنگی، رفاهی و عمرانی حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) از محل درآمد موقوفات و نذورات تامین می شود.

همچنین، پایگاه اطلاع رسانی به نشانی www.MighatALReza.ir برای اطلاع و ارتباط بیشتر با این حرم مطهر راه اندازی شده است.

تنظیم: حمید محمدیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha