جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نخستین همایش تحصیلات اسلامی در استرالیا

حوزه / نخستین همایش تحصیلات اسلامی در استرالیا برگزار شد. در این همایش متخصصان و محققان بین‌المللی مشارکت داشتند تا مشکلات پیش رو در مدارس اسلامی استرالیا را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از amust.com.au، نخستین همایش تحصیلات اسلامی در مرکز نمایشگاه‌ ملبورن، در جنوب شرقی استرالیا به میزبانی دانشگاه گریفیث و با همکاری دانشکده الصراط برگزار شد.

در این همایش متخصصان و محققان بین‌المللی، اعضای هیات مدیره مدارس اسلامی و معلمان از سرتاسر استرالیا و زلاندنو مشارکت داشتند تا مشکلات پیش رو در مدارس اسلامی استرالیا را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

مشکلات مدارس اسلامی در استرالیا

آیدا سوکاری، از دانشگاه وسترن سیدنی، تحقیقات خود را درباره مشکلات موجود در مدارس علوم دینی و اسلامی و مسائلی مانند دخالت هیات‌های مدیره و بنیانگذاران مدارس در امور داخلی مدارس در این نشست ارائه داد.

دکتر جان علی نیز در سخنانش یک ایدئولوژی نئولیبرال ارائه داد و طبق گفته‌هایش به جای درنظر گرفتن وضعیت اجتماعی اقتصادی، اولویت‌های مدارس دینی را شخصیت و دانش اسلامی معرفی کرد. و اهمیت ایجاد یک بینش مناسب و واقع بینانه در مدارس برای اعضای جامعه مدارس اسلامی را ضروری دانست.

سخنرانان دیگری از جمله دکتر ندیم مامون از موسسه رازی درباره ویژگی‌های مدارس مختلف، روش‌ها و سبک‌های تدریس آن‌ها صحبت کرد. داشتن بینش‌های متنوع برای مدارس به والدین کمک می‌کند تا مدرسه‌ای با ایده‌آل‌های موردنظرشان پیدا کنند. آنا مک دونالد از مدرسه ناصره نیز به اهمیت بینش‌های مختلف مدارس و تاثیر آن روی دانش آموزان سخن گفت.

هشدار درباره فقدان محتوای اخلاقی در کتب کودکان در غرب

دکتر فیردا، با تاکید بر اینکه جهان‌بینی آزادی غربی با جهان‌بینی اسلامی مخالف بوده، درباره فقدان محتوای اخلاقی در کتاب‌های نوشته شده برای کودکان در غرب هشدار داد. او در سخنانش به منابع پنهان در ادبیات نوجوانان در غرب اشاره کرد و آن‌ها را فاقد کمترین مشارکت خانوادگی، به بهانه استقلال کودکان و چالش‌ برانگیز بودن کنترل والدین، پرخاشگری و متمرکز روی خواسته‌های فردی و روابط عاشقانه توصیف کرد. او در ادامه سخنانش گفت که بسیاری از مدارس اسلامی در غرب هیچ نظارتی روی محتوای کتابخانه‌ای نداشته یا اینکه فاقد توانایی ارائه ادبیات ارزشمند و پرمعنا برای تشویق اخلاق و اولویت‌های اسلامی هستند. مهمترین چالشی که مدارس اسلامی با آن ها روبرو هستند، ارائه دانش ارزشمند عربی و اسلامی است. تحقیقات نشان می‌دهند که این دروس به علت داشتن روش‌های ارائه نامناسب، شیوه‌های آموزشی ضعیف و نبود معلمان باتجربه و کارآمد، جذابیت کمی برای دانش آموزان داشته‌اند و رویکردهای مختلفی برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شده است.

دکتر اومیرا عالم از موسسه رازی درخصوص اهمیت رحمت و مهربانی در نظام انضباطی مدارس اسلامی، و ایجاد رابطه گسترده با جامعه استرالیا سخن گفت.

مدارس اسلامی امروزه حضور پررنگی در کشور استرالیا دارند که دلیل آن جمعیت قابل توجه مسلمانان و تعداد رو به رشد مدارس اسلامی در بیشتر ایالات کشور استرالیا است. با توجه به اهداف متعالی مدارس اسلامی، کارهای زیادی در راستای ایجاد ارتباط با دولت، آموزش معلمان و استفاده از شیوه‌های کارآمدتر برای گسترش جهان‌بینی اسلامی، مطالعات قرآنی و عربی ضروری است. شرکت‌کنندگان در این همایش اعلام کردند که تحقیقات در این زمینه باید ادامه پیدا کند و ارتباطات جهانی باید تقویت شده و سازمان‌ها برای کنفرانس تحصیلات اسلامی سال آینده در استرالیا مورد ارزیابی قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha