یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
انتقال پسربچه مجروح در پی بمب گذاری ۱۷ اسفند در شهر شبقدر به بیمارستان شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان

حوزه/ گروه تروریستی طالبان پاکستان مسئولیت انفجار مرگبار اخیر در مناطق ناآرام شمال شرق کشور که دست‌کم ۱۵ کشته و بیش از ۲۴ زخمی بر جا گذاشت را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از پرس تی وی، گروه تروریستی طالبان پاکستان مسئولیت انفجار مرگبار اخیر در مناطق ناآرام شمال شرق کشور که دست‌کم 15 کشته و بیش از 24 زخمی بر جا گذاشت را بر عهده گرفته است.

احسان‌الله احسان سخنگوی شاخه جماعت احرار طالبان پاکستان گفت که انفجار روز دوشنبه در محوطه دادگاه مزبور به تلافی اعدام ممتاز قدری انجام شده است.

احسان همچنین تاکید کرد که این حمله یک دادگاه را هدف قرار داد از آنجا که دادگستری پاکستان همزمان در حال تشدید قوانین مجازات پیکارجویان در این کشور بود.

این حمله دوشنبه صبح زمانی روی داد که یک مهاجم بمب گذار حین درگیری با ماموران برای ورود به ساختمان دادگاه شهر شبقدر، واقع در حدود 150 کیلومتری شمال غرب اسلام آباد پایتخت پاکستان، خود را منفجر کرد. به گفته مسئولان، دست‌کم 2 کودک نیز در میان جان باختگان بودند.

قدری که در سال 2011 میلادی سلمان تاثیر فرماندار پیشین ایالت پنجاب را ترور کرده بود پس از رد کلیه درخواست‌های فرجام‌خواهی و عفو وی در تاریخ دهم اسفند در ساعت 4 و سی دقیقه به وقت محلی در زندان ادیالا شهر راولپندی به دار آویخته شد.

این اعدام اعتراض حامیان گروه‌های افراطی و پیکارجو را در برخی از شهرها به دنبال داشت. در مراسم تشییع قدری هوادران گروه‌های وهابی طرفدار سعودی به خیابان‌ها آمدند و از وی با عنوان قهرمان یاد کردند.

طالبان و سایر گروه‌های پیکارجو پیشتر تهدید کرده بودند که در صورت اعدام قدری حملاتی را ترتیب خواهند داد.

قدری در 2011 سلمان تاثیر عضو برجسته حزب مردم پاکستان را هنگامی که وظیفه حفاظت از وی را بر عهده داشت در بازاری در اسلام آباد هدف شلیک 28 گلوله قرار داد.

به باور منتقدان، قوانین مربوط به توهین به مقدسات در پاکستان به طور گسترده مورد سو استفاده واقع می‌شود به طوریکه صدها نفر به اتهامات واهی زندانی هستند و در بسیاری موارد، حتی در پی اتهامات اثبات نشده خشونت‌های جمعی و خونریزی را به دنبال دارد.

فعالان حقوق بشر و برخی سیاستمداران لیبرال معتقدند که افراط گرایان و کسانی که به دنبال تسویه حساب‌های شخصی هستند از این قانون سو استفاده می‌کنند.

این تحولات در حالی است که دولت اسلام‌آباد درصدد مبارزه با تروریسم فزاینده، بی ثباتی سیاسی و افراط گرایی در کشور است.

در اواخر ژانویه، کریس مورفی سناتور ارشد امریکایی، عربستان سعودی را به تامین مالی حدود 24 هزار مدرسه مروج ایدئولوژی وهابی در پاکستان متهم کرد، که با سرازیر کردن مبالغ هنگفتی همچون «سونامی پولی» به دنبال «صدور تعصب» به سراسر این کشور جنوب آسیا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha