سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
خطبای جمعه لبنان

در خطبه های نماز جمعه لبنان مطرح شد:‌ بعضی از اعراب از وظایف خود در کوبیدن دشمن امت که خوی شیطانی دارد کوتاهی می کنند تا برای خدمت به اسرائیل، مقاومت را در لیست تروریسم قرار دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان ، این هفته ضمن اشاره به مسائل داخلی لبنان، مسائل منطقه ای را نیز مورد توجه قرار دادند و با انتقاد صریح از تصمیم اتحادیه عرب که حزب الله را به عنوان گروه تروریستی معرفی کرده بود، این اقدام را در راستای خدمت به  رژیم صهیونیستی تعبیر کردند.

بیانیه اتحادیه عرب در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی بود

آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم تاکید کرد: وطن عربی دوباره نیاز به بازنگری در رفتارها و موضع گیری هایش دارد و باید به اصول ارزشمند و متعادل و نظامی که در خدمت انسان و فارق از هر طایفه یا دینی که باشد، روی بیاورد.

وی افزود: ما باید با همکاری و گفتگو، مشکلاتمان را حل کنیم و  باید اتحادیه عرب را از اختلافات داخلی دور نگه داریم تا با صداقت تمام در خدمت امت عربی باشد و امت ما بتواند استوار و محکم در برابر گروه های صهیونی صفت بجنگد و با تروریسم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را به اشغال خود در آورده و ملت آن را کشته و به نوامیس آن هتک حرمت کرده و هویت آن را خدشه دار کرده مبارزه کند.

آیت الله قبلان خاطر نشان کرد: همه اینها در حالی است که بعضی از اعراب از وظایف خود در کوبیدن دشمن امت که خوی شیطانی دارد کوتاهی می کنند تا برای خدمت به اسرائیل مقاومت را در لیست تروریسم قرار دهند.

وی ادامه داد: از همگی می خواهیم که به اصول قومی و آموزه های دینی که آن ها را به یاری فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی امر می کند، بازگردند. این به هیچ وجه درست نیست که هر روز فلسطین مورد تجاوز اسرائیل قرار گیرد و اعراب غرق در سکوت باشند و فلسطین را رها کنند و تنها بگذارند.

انتقاد از دخالت عربستان در امور داخلی لبنان

آیت الله عفیف النابلسی امام جمعه شیعیان در شهر صیدای لبنان در خطبه های نماز جمعه گفت: ما شاهد تمایل نیروهای مخالف مقاومت به ضرورت حفظ ثبات داخلی و افزایش گفتگوها برای جلوگیری از هرگونه فتنه یا ناامنی که موجودیت کشور را که در وضعیت بحران سیاسی عمیق به سرمی برد تهدید می کند، هستیم.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه ثبات و امنیت کشورمان در سایه‌ی توافق گسترده ملی از اهمیت بالای برخوردار است، باید به هیچ کس اجازه ندهیم تا در امور داخلی کشورمان دخالت کند، تا حدی که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان ادعا می کند که حزب الله بر لبنان حکومت می کند. وی از مقامات و مسئولین لبنان خواست تا پاسخ این ابهامات را بدهند.

شیخ نابلسی با تاکید بر اینکه ارتش لبنان دشمنش را که همان اسرائیل و تروریسم تکفیری است می شناسد، افزود: ارتش با امکاناتی که در اختیار دارد به بهترین نحو به وظایف اش عمل می کند و کاملا تابع تصمیمات حاکمیت و قدرت سیاسی لبنان است.

وی خاطر نشان کرد: عادل جبیر اصرار دارد تا با تحمیل مسئولیت به حزب الله و این که حزب الله کنترل ارتش را در دست دارد، توقف حمایت عربستان از ارتش لبنان را توجیه کند.

عربستان به گروه های تروریستی کمک می کند

شیخ صهیب الحبلی امام جمعه اهل سنت شهر صیدا دستاورد بزرگ ارتش لبنان را که در عملیاتی موفقیت آمیز در "جرد رأس" از مناطق بعلبک حاصل شد، به رهبران و افسران و عناصر ارتش تبریک گفت و افزود: این امر، بیانگر توانایی ارتش لبنان در مقابله با خطر تروریسم است و اینکه عربستان به گروهک های تروریستی خدمت می کند و تلاش می کند تا به سرزمین و مردم لبنان آسیب برساند.

وی به روح شهید محمد حسام السید السبسی از فرزندان شهرک العکاریه درود فرستاد و تاکید کرد این مسئله نشانگر مشارکت اهل سنت در جنگ مبارزه با تروریسم است.

اتحادیه عرب به شعار خود هم توجه نمی کند

شیخ ماهر حمود دبیرکل جبهه علمای مقاومت هم در خطبه های نماز جمعه اظهار کرد: امروز اسلام با اسلام و قرآن با قرآن و دین با دین می جنگد، زمانی که پیمان آمریکا را پیمانی اسلامی می خوانند و زمانی که علمای جاهل آیات قرآن کریم را به گونه ای تفسیر می کنند که ما باور کنیم جنگی که در یمن و سوریه و با حزب الله صورت می گیرد جهاد است، شرایط کنونی پیش می آید و اینها در حالی است که شعار اتحادیه عرب این آیه قرآن است" ...وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...". و امروز شاهدیم که به این به شعار بی توجه است.

وی در ادامه افزود: این جنگ که با شعار اسلامی و تفسیر مزورانه آیات قرآن یا عرضه آن به خلاف مفهومی که با آن نازل شده کار خود را پیش می برد، نوعی جنگ با اسلام است و کسانی که به این فراخوان ها پاسخ می دهند تاکید می کنند که تمام معانی قرآن با ادله‌ی منافقین و عقب ماندگان تفصیل داده شده است.

شیخ حمود تاکید کرد: ما امتی ضعیف نیستیم، ما اسرائیل را در لبنان و غزه چندین بار شکست دادیم و هم چنین شعارهایی را که برای ممانعت جوانان از جهاد ترویج داده شد ناکام گذاشتیم. آن ها گفتند که اسرائیل، شکست ناپذیر است اما این ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر در پروژه های سه گانه خود شکست خورد؛ پروژه اولش گماردن بشیرالجمیل در پست ریاست جمهوری برای اجرای پروژه ها بود که به نتیجه نرسید و دومی توافق نامه 17 مه بود  که اجرایی نشد و سومی حمله به نیروهای لبنان بود که نتوانست معادلات را برهم زند و نتیجه عکس گرفت.

وی هم چنین افزود: امروز در غزه و سایر مناطق فلسطین، علاوه بر بزرگان کودکان فلسطین و قهرمانان کوچک اسطوره امنیت اسرائیل و اسطوره ارتش شکست ناپذیر را در هم کوبیدند. مقاومت با انواع مختلف آن ادامه دارد و خیانت و ضعیف و خواری آن را متوقف نخواهد ساخت.

ضرورت همکاری و مشارکت در انتخاب رئیس جمهور

حجت الاسلام احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم تمام سیاستمداران را به رها ساختن خواسته های نفسانی و بازگشت به هدایت و رشد فراخواند و گفت: مسئولیت های بزرگ در شرایط سخت و وظیفه ملی و اخلاقی و انسانی آن ها را وامی دارد تا به تمام معنا آگاه و بصیر باشند و برای نجات کشور تلاش کنند.

قبلان خواستار مشارکت در پروژه انتخاب ریاست جمهوری و ساختن دولت و ترمیم موسسات و تقویت ادارات و شوراهای اتحادیه ای و مجازاتی شد و افزود: نهضت ها و فعالیت های ملی امید را در تمام مردم لبنان که مدت زیادی انتظار کشیدند زنده می کند و این حق آن هاست که دولتی قوی و توانا داشته باشند که توقع هدایا و کمک ها نداشته باشد و زیر بار منت احدی نباشد.

وی تاکید کرد: مردم لبنان با وحدتشان قدرتمندند و با کرامتشان شریف و عزیز هستند و اگر این طبقه سیاسی از خواسته ها و خودخواهی های خود دست بردارند و سوداگری ها و درگیری هایی را که هیچ سود و مصلحتی در آن نیست متوقف سازند، می توانند هم‌پای کشورشان برخیزند و حرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha