یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سواد رسانه‌ای

حوزه/ رئیس دانشگاه مجازی فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به موسسه امام خمینی (ره) ، حضور مومنانه در فضای مجازی و دفاع از دین و شریعت را لبیک امروزین به ندای " هل من ناصر" امام حسین (ع) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین طاهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با بیان این که رهبر معظم انقلاب در ماه ها و سال های اخیر ، تاکید خاصی بر اهمیت و لزوم توجه به فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارها و بسترهای بسیار مهم نشر معارف دینی و انقلابی داشته اند، گفت: به خصوص در ماه های اخیر که شاهد اوج گیری فعالیت برخی از شبکه های اجتماعی در کشورمان هستیم این ضرورت دو چندان می شود.

برخورد انفعالی با فضای مجازی؛ خطری فرهنگی

وی همچنین افزود: واقعیت این است که یکی از مشکلات جدی ما در این عرصه آن است که عموماً منفعلانه با فضای مجازی روبرو می شویم و این در حالی است که بخش قابل توجهی از مردم از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، وایبر، واتس آپ، اینستاگرام و ... استفاده می کنند و در آن حضوری فعال دارند.

وی اضافه کرد: در این میان آنچه مهم است این که ما هم باید در این عرصه فعال شویم و با تولید محتوای مناسب و در عین حال جذاب ، حرفی برای گفتن داشته باشیم و نظر و رویکرد مقام معظم رهبری با نگاهی به فرمایشات ایشان ، همین است.

مراقب نفوذ فرهنگی دشمن در فضای مجازی باشیم

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین با بیان این که فعالیت در این خصوص شامل عرصه های سخت افزاری، نرم افزاری و نیز عرصه محتوایی می شود، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده به عنوان کسی که سال هاست در این فضا فعال است ما باید چنان عرصه را در نظر بگیریم که در هر زمینه ای راه نفوذ دشمن را بسته و اتفاقاً با خارج شدن از لاک صرفاً دفاعی، قدرت حمله فکری داشته باشیم؛ به خصوص در شرایطی که شاهد هجوم بی امان شبهات علیه مبانی اعتقادی شیعه و اسلام راستین هستیم ، چنین تکلیفی اهمیتی مضاعف پیدا می کند.

وی تصریح کرد: امروز که دشمنان از طریق هنر و رسانه ، فیلم های سینمایی و به خصوص شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به جنگ اسلام ناب محمدی(ص) آمده اند ما نیز باید بتوانیم با بهره گیری درست از فضای مجازی و رفع آسیب های فرهنگی و فکری آن، به دفاع از اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بپردازیم.

حضور متعهدانه در فضای مجازی؛ لازمه نشر حقایق دین

حجت الاسلام و المسلمین طاهری همچنین گفت: در برهه حساس کنونی اگر می خواهیم در عرصه های فرهنگی به ندای "هل من ناصر ینصرنی" امام حسین(ع) لبیک بگوییم راهش حضور مؤمنانه و متعهدانه در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی است و این که با تولید فعال در این عرصه به نشر معارف حقه الهی اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در واقع ما باید با برنامه و ایده های خوب و جذاب وارد این عرصه شویم و دنیای استکباری و نظام سرمایه داری را به چالش بکشیم؛ این که صرف حضور در فلان شبکه اجتماعی را داشته و بعضاً مطالبی را ندیده بازنشر دهیم و روی برخی عکس ها و مطالب ، لایک کنیم ، این روشش نیست و ما را به جایی نمی رساند.

باستان گرایی افراطی و جعل تاریخ!

وی ادامه داد: به عنوان مثال در همین چند وقت اخیر برخی از افراد، مطالبی درباره کوروش در فضای مجازی منتشر می کنند و سخنانی به نقل از او می گذارند که 90 درصد آن ها اصلاً واقعیت ندارد ؛ البته ما با کوروش مخالف نیستیم بلکه با این رویه ای که وجود دارد و عده ای با داعیه ملی گرایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطالبی علیه اسلام و مسایل دینی مطرح می کنند، مخالف هستیم.

رییس دانشگاه مجازی فرهنگ و معارف اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: سخن بنده در این جا این است که مراقب باشیم ملی گرایی چماقی علیه دین در فضای مجازی نشود و ما باید بدانیم که همین ملیت از طریق اسلام و دین بوده که در قرن های متمادی تعالی یافته و ایرانی ها با همین محبت به اهل بیت(ع) و معارف شیعی و اسلامی بوده که توانسته اند در برهه های مختلف تاریخی بدرخشند.

مطالبه که از سوی قم و حوزویان باید آغاز شود

وی ابراز داشت: مطالبه حضور فعالانه و متعهدانه طیف متدین در شبکه های اجتماعی اتفاقاً باید از شهر مقدس قم و به خصوص حوزویان شروع شود و هر کس با ابزار شبکه اجتماعی، وبلاگ یا سایتی که در اختیار دارد در این عرصه با احساس مسئولیت کار کند و البته از قوا و نیروی دشمن در فضای مجازی نیز هراسی به دل خود راه ندهد چرا که حرف حق بالاخره دیر یا زود، جایگاه اصلی خود را در بین مردم پیدا می کند

چرایی سرمایه گذاری ویژه دشمن در فضای مجازی

این صاحب نظر در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: به هر حال باید دانست دشمن حساب ویژه ای روی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باز کرده است ؛ به عنوان مثال شاید بد نباشید که بدانیم یکی از برنامه های جدی اوباما فراگیرکردن استفاده از گوشی های همراه دارای اندروید بوده است و ما در مقابله با توطئه های دشمن برنامه مناسب فرهنگی نداشته باشیم و از سویی به کنترل درست فضای مجازی نپردازیم ، شاهد افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه خواهیم شد و از آن سو این فرهنگ دینی و ملی ماست که روز به روز خدشه دارتر از قبل می گردد.

احیای فریضه دینی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

وی همچنین در قالب طرح سوالی بیان داشت: واقعاً چرا ما در داخل ایران نیاییم در فضای مجازی این هویت سازی را انجام دهیم؛ به ویژه با عنایت به این حقیقت که امروز یکی از مصادیق بارز احیای فریضه امر به معروف ونهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی این است که ما آگاهانه و فعالانه ورود پیدا کرده و به شبهات دشمن پاسخ منطقی و استدلالی دهیم و مهم تر از همه این که به ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی بپردازیم.

فضای مجازی ؛ ابزار تدافعی در برابر برنامه های دشمن

حجت الاسلام و المسلمین طاهری در خاتمه سخنان خود با بیان این که سبک زندگی اساساً برآیند یک فکر است که به ارزش تبدیل شده و اگر ما به آن بی اعتنا باشیم، قطعاً ضربه اش را هم خواهیم خورد، گفت: امروز گرچه ابزار تهاجم و نفوذ فرهنگی و سیاسی، فضای مجازی است ، از آن سو ابزار تدافع نیز همین فضاست که ما باید پیام و حرف خود را در آن بزنیم و البته با فکر و برنامه این هدف را عملیاتی کنیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha