یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر شهاب اسفندیاری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده سینما، تئاتر دانشگاه هنر بر لزوم حمایت جدی از سینمای دفاع مقدس به ویژه در رابطه با نسل جوان فیلمساز در این عرصه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر شهاب اسفندیاری طی سخنانی در نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم "ایستاده در غبار" که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، اظهار داشت: امروزه در سینمای جهان، مرزهای بین فیلم مستند و داستانی بسیار غیرشفاف شده است؛ به طوری که به شکل ها و شیوه های گوناگون این دو با هم تلفیق شده اند و ژانرهایی از هر کدام پدید آمده است.

وی افزود: البته هنوز هم تصور سنتی این است که فیلم داستانی ساختگی است و فیلم مستند بازنمایی واقعیت است و کارگردان دخل و تصرفی  در آن نمی کند.

اسفند یاری ادامه داد: حتی در دوره ای شهید آوینی با ورود سینماگران نسل انقلاب و سینماسازان متدین به عرصه ساخت فیلم داستانی مخالف بود و حتی با ورود حاتمی کیا در ابتدا مخالف بود و می گفت که در این کار درمسیر اهداف معنوی و مقدس نیست، اما بعدها با ساخت فیلم هایی چون دیده بان و مهاجر از سوی حاتمی کیا به تمجید از این فیلم های داستانی در حوزه دفاع مقدس پرداخت.

این مستندساز تاکید کرد: برخلاف نظر برخی منتقدان که اصلاً قائل به وجود ژانر در سینمای ایران نیستند ما معتقدیم که اتفاقا! ژانر دفاع مقدس بعد از انقلاب اسلامی یک ژانر واقعی و بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: ظهور و فعالیت فیلمسازانی چون محمد حسین مهدویان و نرگس آبیار نشان می دهد که نسل جدیدی در سینمای دفاع مقدس ظهور کرده که نگاهشان با نسل قبل که با جنگ زیسته اند متفاوت است اما آثار درخشانی را خلق می کنند.

وی افزود: به لطف الهی این چشمه جوشان کماکان ادامه دارد و این برخلاف نظر کسانی است که می گفتند جنگ دیگر تمام شده و نیازی به سینمای دفاع مقدس نداریم.

اسفندیاری بیان داشت: هنرمندی که با نگاه جدید و بیان خلاقانه حرف تازه درباره این نوع از سینما بزند، قطعاً مردم باز هم به آن استقبال می کنند، ضمن آن که باید توجه داشت سینمای جنگ لزوما سینمای میدان جنگ نیست .

وی اضافه کرد: مهم این است که سینماگر ما هوشمندانه روایتی از تاریخ را برگزیند و کار کند که برای مخاطب حرف جدیدی داشته باشد و حرف امروزی بزند.

این تحلیلگر و منتقد سینما افزود: در بسیاری از سکانس های فیلم ایستاده در غبار حرف های روز مطرح است و این نشان دهنده هوشمندی مهدویان به عنوان کارگردان آن است به طوری که ما در این اثر ارزشمند با مفاهیمی چون لزوم حفظ بیت المال، تقویت نظم و انضباط، نداشتن مسئله کینه شخصی، ولایت پذیری، رعایت حقوق مردم، مسایل اقتصادی مواجه هستیم که همچنان برای نسل امروز جذاب و حاوی پیام های جدی است

وی با تاکید بر لزوم حمایت جدی از سینمای دفاع مقدس گفت: استفاده از موسیقی و نوع فیلمبرداری در این فیلم عالی بوده ضمن آن که نباید از تدوین حرفه ای و هوشمندانه اثر نیز غافل شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر ادامه داد: کارگردان در این اثر از دو تمهید استفاده کرده تا روایت از تاریخ واقعی باشد؛ نخست این که صدای واقعی افراد استفاده شده و دیگری هم ناظر به بحث فیلمبرداری استفاده از دوربین 16 میلیمتری است که سال هاست استفاده نمی شود، اما جنس تصاویر مستند در فیلم با وجود دشواری کاملاً حفظ شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha