جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فیلم چهل مروارید

حوزه/ این روزها در شهرک سینمایی دفاع مقدس، فیلمی دفاع مقدسی با نام «چهل مروارید» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی در حال فیلمبرداری است.

خبرگزاری «حوزه» گزارشی از پشت صحنه این فیلم سینمایی را منتشر می کند.

برای رسیدن به محل فیلمبرداری «چهل مروارید» نزدیک به 4 کیلومتر از محوطه اصلی شهرک سینمای دفاع مقدس فاصله گرفتیم و نرسیده با لوکیشن سریال حضرت یوسف (ع) به ساختمانی رسیدیم که بازسازی مسجد «خیم» بود.

در اطراف این مسجد چند تونل تعبیه شده بود که در آن قرار بود بسیاری از سکانس‌های فیلم گرفته شود، البته بخش دیگری از سریال نزدیک دریاچه شهرک بود که امسال برخلاف دیگر سالها در ایام تابستان پر آب بود. در این فیلم قرار است به رشادت غواصان لشکر 21 حضرت رسول مشهد پرداخته شود در عملیات کربلای 4 و 5 افتخارات بسیاری آفریدند، اما افسوس آن چیزی که ما دیدیم گواه این را نمی‌داد که کار، اثری در خور توجه از کار در آید.

* کمبود امکانات مانند زمان جنگ؟!

دلیل این ادعا منوط به این امر بود که فیلم به شدت از کمبود امکانات رنج می‌برد به نحویکه یکی از کارگردان های آن «هادی حاجتمند» ادعا کرده با 500 میلیون این فیلم را جلوی دوربین برده است. رقمی که تصور آن برای بسیاری دور از ذهن است، چون امروز یک سریال آپارتمانی با چنین قیمتی ساخته می‌شود و نمی‌توان یک فیلم دفاع مقدسی را با چنین هزینه‌های جلوی دوربین برد.

به هر حال این قبیل تولیدات به اسم سینمای دفاع مقدس ساخته می‌شود، آنها با عشق به این حوزه ورود کرده‌اند و به راحتی می‌توانستند با ساخت یک کار آپارتمانی کار خود را راحت کنند، اما تمام مشکلات را به جان خریده‌اند که چنین فیلم‌هایی برقرار باشد.

* کاری از روی عشق به جبهه و جنگ

به هر حال گروه تولید این فیلم قرار بود در آن روز صحنه‌های انفجار در کانل را بگیرند. برای همین با حمید رسولی مدیر جلوه‌های ویژه این کار گفت‌وگویی کوتاه داشتیم.

وی درباره این فیلم سینمایی گفت: خودتان به طور وضوح می‌بینید ما با چه امکاناتی کار می‌کنیم و این به هیچ وجه شایسته سینمای دفاع مقدس نیست، اما به هر حال با همین امکانات به راهمان ادامه می دهیم، چون معتقدیم اگر بخواهیم به این بهانه‌ها، کار را تعطیل کنیم، سینمای دفاع مقدس را طی چند سال آینده باید فراموش شده دانست.

* امکانات سال های دور

وی ادامه داد: این امکاناتی که اکنون با آن کار می‌کنیم، حتی متعلق به سال‌ها قبل سینمای جهان است، اما به دلیل نبود تجیهزات مدرن مجبوریم با آن کار کنیم، هرچند ممکن است در همین زمان نیز اتفاقات بسیار ناخوشایندی رخ ندهد همانند اتفاقی که برای فیلم «اخراجی‌ها» رخ داد و فاجعه به بار آورد.

 درباره «چهل مروارید» هم باید بگویم محور در این کار شهدای غواص هستند، پس ما از جان مایه می‌گذاریم تا کاری در خور توجه تولید کنیم.

* سختی های فراوان برای ضبط یک سکانس

پس از این گفت‌وگوی کوتاه قرار شد صحنه انفجاری گرفته شود که در آن چند عراقی کشته می‌شوند. گرفتن این سکانس به سختی هرچه تماتر انجام شد، چون برای گرفتن آن بیش از 10 بار تمرین کردند تا با توجه به نبود امکانات بتواند در یک برداشت صحنه‌ای مورد نظر را بگیرند. نکته حائز اهمیت اینجا واقعا بچه‌های جلوه‌های ویژه فیلم دفاع مقدسی، جانشان را پای کار می‌گذارند، چون با این امکانات، درآوردن صحنه‌های انفجار بسیار سخت و غیر قابل تصور است.

پس از گرفتن سکانس انفجار که با صدای بسیار بلندی انجام شد، یکی دیگر از کارگردانان، علی سلیمانی نیز درباره این فیلم سینمایی گفت: این فیلم، ادای دینی به بچه های لشکر 21 خراسان است که در عملیات کربلای 4 و 5 افتخارات بسیار عظیمی برای کشورمان کسب کردند، اما آن چیزی که می‌خواهم بگویم فراتر از شعارهای همیشگی است. جوانان علاقمند بسیاری برای کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس عشق و علاقه دارند، اما وقتی امکانات مورد نظر در اختیارشان نیست چگونه می‌توانند کارکرد لازم را داشته باشند.

* بودجه ای باور نکردنی؟!

وی ادامه داد: این فیلم با بودجه‌ای تولید شده که برای یک فیلم آپارتمانی نیز کافی نیست، اما از تمام وجودمان مایه می‌گذاریم تا به هر نحو ممکن این فیلم را بسازیم، چون معتقدم اگر بخواهیم باز هم در این حوزه به بهانه نداشتن امکانات کم کار باشیم تا چند سال دیگر باید سینمای دفاع مقدس را فراموش کنیم. این نکته نیز بسیار آزار دهنده است، چون وقتی می‌بینم سینمای جهان پس از گذشت 70 سال هنوز درباره جنگ جهانی دوم فیلم تولید می‌کند، چگونه ما تنها با گذشت زمانی اندک این گونه سینمایی را که افتخارات ما با آن گره خورده را فراموش کرده‌ایم.

* قایقی فرسوده!

پس از گفت‌وگو با کارگردان گروه، برای گرفتن صحنه‌ای که قرار بود در آن چند غواص ایرانی سوار قایق شوند، گرفته شود. در این سکانس از وجود چند هنرور استفاده شده بود، اما به وضوح می‌شد حس کرد که هنروران ورای توانشان، انرژی صرف می‌کنند تا صحنه دلخواه گرفته شود. درضمن قایقی که برای این بخش از فیلم انتخاب شده بوده به شدت فرسوده بود برای همین چند بار خاموش شد تا در نهایت آن سکانس جلوی دوربین رفت. بعد از گرفتن این صحنه گروه به کارش در آن روز پایان داد.

* ما همچنان هستیم

در انتهای این گزارش باید این نکته را یادآور شویم افتخارات ما در رشادت شهدا خلاصه شده است. برای همین اگر امروز ما مقامی داریم یا به عنوان هنرمند در سینما فعالیت می‌کنیم در قبال خون شهدا مسئول هستیم، پس بیایم این ژانر را با تمام وجود حمایت کنیم تا سینمای دفاع مقدس بتواند نادی ارزش‌های ملی و دینی ما باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha