پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جواد اردکانی

حوزه/ از روحانیت و حوزه های علمیه می‌خواهیم به سینما نگاه جدی تری داشته و با دیده مثبت به آن بنگرند.

جواد اردکانی کارگردان سینمای دفاع مقدس، در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با بیان این که سینما و روحانیت نتوانسته اند رابطه‌ای درست باهم برقرار کنند، گفت: در چند سال اخیر شاهد حضور روحانیون در جشنواره فیلم فجر هستیم. اتفاقی که نشان می دهد روحانیون به سینما توجهی ویژه پیدا کرده اند. اقدامی مثبت که می توانست سال ها قبل روی دهد، اما متاسفانه نادیده گرفته شد.

وی افزود: این‌که می گویم متاسفانه، به این دلیل است که سینما جامعه امروز ابزاری تاثیرگذار است که بسیاری از قدرت های جهان از آن برای ترویج مضامین مورد نظر خود بهره می برند. از آن جمله واتیکان سرمایه گذاری عجیبی به روی سینما کرده و در برخی آثار خود تهیه کنندگی را نیز بر عهده دارد. در این میان با فیلمسازان بسیاری همکاری داشته و تهیه کننده کارهای مهمی نیز بوده است.

کارگردان فیلم «شور شیرین» اضافه کرد: قدرت امروز سینما حتی از نیروی نظامی نیز بیشتر است، چون آنجایی که قدرت نظامی کشش لازم را برای پیشبرد اهداف ندارد، از صنعت سینما استفاده می شود. لذا امروزه هر هفته به شکلی هدفمند در اختیار آمریکاست، چون هر کاری را که در پی انجام آن باشد ابتدا برای آن با فیلم های خود زمینه سازی نموده، سپس دست به اقدام نظامی می زند. برای مثال قبل از اینکه به عراق حمله کند، فیلم های متعددی را ساخت که در آنها محور شرارت این کشور بود، پس وقتی زمینه را برای مردم دنیا فراهم کرد و دید جهانیان را نسبت به این کشور تغییر داد، حمله نظامی خود را انجام داد.

اردکانی اضافه کرد: بنابراین بهره نبردن از زبان سینما، تنها خود ما را متضرر می کند، چون کشورهای غربی در نهایت کار خود را انجام می دهند، اما ما هستیم که در این حوزه منفعل می باشیم. با این توضیح وقتی می بینم در جشنواره روحانیون حضور پیدا می کنند بسیار خوشحال می شوم و امیدوارم این اتفاق دوباره روی دهد، البته به شرطی که این حضور تنها مختص به تماشای فیلم ها نشود، بلکه ما شاهد تاثیرگذاری عینی آن‌هم باشیم.

این کارگردان ادامه داد: از روحانیت و حوزه های علمیه می‌خواهیم به سینما نگاه جدی تری داشته و با دیده مثبت به آن بنگرند، چون این تصور که این رسانه مولد غرب است و کارکرد دینی ندارد نوعی چشم پوشی از یک رسانه بسیار قوی است، البته قبول دارم که در برخی فیلم های سینمایی ممکن است به طرز نامناسبی به موضوعات دینی پرداخته شود، اما اگر مشکلی هم وجود دارد، باید سعی کرد که آنها بر طرف شود.

کارگردان فیلم «به کبودی یاس» در پاسخ به این سوال که در جشنواره این دوره توجه به موضوعات دینی و دفاع مقدس بیشتر شده، گفت: من نتوانسته ام تمام فیلم ها را تماشا کنم، اما همین اندازه که در فیلم های سینمایی نگاهی ویژه به موضوعات دفاع مقدسی می شود، قابل تقدیر است، چون در سال‌های اخیر این موضوع سینمایی بسیار مهجور واقع شده بود و باید توجه داشت که موضوعات ارزشی - دینی هویت سینمای کشورمان را شکل می دهد و باید این هویت را پاس داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که سینما برای سرگرمی است یا محلی برای یادگیری، گفت: دو شکل مذکور یعنی ابعاد سرگرمی و آموزشی به تنهایی برای سینما ضرر دارد، چون سینما به هر دوی این ویژگی‌ها نیاز دارد. زیرا اگر غیر از این باشد، یا شاهد سینمایی صرفاً گیشه ای خواهیم بود، یا این‌که فیلم هایی در سینما راه پیدا می کنند که هیچ مخاطبی ندارند.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: از مسئولان سینمایی به ویژه برگزار کنندگان جشنواره فجر می خواهم که برای سینما سیاست گذاری منسجی داشته باشند، چون این سیاست های مسئولان سینمایی است که می تواند راه را برای سینمای ارزشی هموار کند. در ضمن به هر دو حوزه توصیه می کنم که تاکید ویژه ای به روی نمایش فیلم های دینی داشته باشند، چون در این وضعیت اکران اگر حمایت های مسئولان نباشد، فرصتی برای نمایش فیلم‌های ارزشی پیش نمی‌آید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha