پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 376555
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
خطبای جمعه لبنان

حوزه / علمای شیعه و اهل سنت لبنان با انتقاد شدید از سازمان همکاری اسلامی، رویکرد این سازمان را در راستای "همکاری" با استعماگران ارزیابی کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، علمای شیعه و اهل سنت لبنان در خطبه های نمازجمعه با انتقاد شدید از سازمان همکاری اسلامی، رویکرد این سازمان را در راستای "همکاری" با استعماگران ارزیابی کردند.

شیخ حمود: نشست سازمان همکاری اسلامی بویی از اسلام نداشت

شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحاد علمای مقاومت در نماز جمعه شهر صیدا گفت: آنچه ما در کنفرانس موسوم به سازمان همکاری اسلامی دیدیم، فضاحت بار و ننگ آور بود و بویی از اسلام تداشت، بلکه از آن بوی جاهلیت و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران بلند شد.

وی افزود: آیا کسی در این اجلاس پرسید کجاست فلسطین؟ شهرک‌ها کجایند؟ کجاست انتفاضه قدس؟ مقاومت و پیروزی‌های آن کجاست؟ کجاست غزه؟ کجاست شرف؟ نفت های به غارت رفته کجاست؟ کجاست مبارزه حقیقی با تروریسم؟ کجاست وحدت کلمه ؟ کجاست امت اسلامی که خداوند آن را شاهدی بر بقیه امت ها قرار داده است؟ شرف و کرامت کجا رفته؟

اسرائیل، متهم اصلی در هر فتنه و انفجار است

شیخ حمود گفت: اینان از تروریسم حمایت می کنند و آن را به وجود می آورند. اینان جز دخالت ایرانی در کشورهای عربی، چیز دیگری نیافتند، پس کجاست تجاوز عربستان به یمن؟ تروریسم را با مقاومت یکسان دانستند، پس کجایند سایر عرب‌ها و مسلمانان؟

وی با اشاره به این که به یقین این امت نمرده است و نخواهد مرد، اما بیهوش و ناآگاه و غافل است، تاکید کرد: اسرائیل به عنوان تنها متهم اصلی در هر ترور یا انفجار یا فتنه باقی می ماند و مین گذاری اسرائیل برای "فتحی زیدان" مؤکد این اتهام ماست.

شیخ نابلسی: همراهی سازمان همکاری اسلامی با استعمارگران

آیت الله شیخ عفیف النابلسی هم در خطبه نماز جمعه گفت: سازمان همکاری اسلامی در این نشست کاری جز تاکید بر نابودی امت اسلامی و همگام شدن با خواسته های دولت های استعمارگر و پیوستن به پروژهای جدایی سازی آنان و مشارکت در مشوه ساختن حقایق برای رضایت بعضی از اعضای آن، نکرده است.  

وی ادامه داد: به جای اینکه فتنه هایی که جهان اسلام را در برگرفته بررسی کنند و برای برقراری ثبات و صلح تلاش کنند، بر تقسیم بندی ها تمرکز می کنند؛ همه ی این اقدامات برای اهانت به مقاومت است که با ایثار و ازخودگذشتی در مبارزه با دشمن صهیونیستی به اعراب و مسلمانان شرافت و کرامت بخشید.

ایران، حامی فلسطین و همه مستضعفان دنیاست

شیخ نابلسی اشاره کرد: پیش تر توافق هایی برای محاصره هر کشور یا گروهی که قصد جنگ با دشمن اسرائیلی دارد انجام شد، امروز نیز برای محاصره هر دولت یا جنبشی که سعی دارد حق ملت فلسطین را بازپس گیرد یا با پروژه های استکبارانه ای که نتیجه آن خرابی هایی است که امروز شاهد آن هستیم، مبارزه کند، تلاش هایی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: وظیفه دفاع از فلسطین از اولویت های اصلی خواهد بود و ایران به عنوان دولت ناظر که از مسائل و مشکلات مستضعفین و در رأس آن ها ملت فلسطین حمایت می کند و حزب الله به عنوان یک جنبش پاک که در راه آزادی فلسطین و بازپس گیری آن از رودخانه تا دریا حتی اگر بیشتر مسلمانان شانه خالی کنند، تلاش می کند، باقی خواهند ماند.

شیخ قبلان: با تمام توان در کنار مقاومت قرار داریم

شیخ احمد قبلان رئیس دارالافتاء جعفری لبنان هم هرگونه موضع گیری یا توافق عربی یا اسلامی یا منطقه ای یا بین المللی که مقاومت را هدف قرار دهد و آن را تروریسم بخواند به شدت محکوم کرد و گفت: مقاومت نیازمند گواهی حسن رفتار از کسی که خود به این گواهی نیاز دارد، نیست، هر چقدرهم که این طرف از نظر مقام بالا باشد، به خصوص کسی که اتهام می زند از کسانی باشد که خود تروریسم بوجود می آورد و فرهنگ تکفیری را گسترش می دهد.

 وی تاکید کرد: ما در لبنان با تمام توان و امکاناتی که داریم در کنار مقاومت بودیم و خواهیم ماند و علی رغم نیرنگ حیله گران و توطئه چینان از این راه جدا نخواهیم شد؛ چراکه این راه خدا و راه مستقیم وطن است.

انتقاد شیخ حبلی از نقش عربستان در مواجهه با مقاومت

شیخ صهیب حبلی امام جمعه اهل سنت هم در خطبه نماز جمعه طرح توافق عربستان را به منزله گسترش جنگ علیه مقاومت دانست که در نشست سازمان همکاری در ترکیه تکمیل شد و ریاض سعی دارد توافقنامه کمپ دیوید را در دو جزیره تیران و صنافیر اجرایی کند، این در حالی است که فلسطین در این نشست غایب بوده است و ایران و مقاومت به جای رژیم صهیونیستی در لیست دشمنان قرار گرفتند!

از طرف دیگر، شیخ حبلی بر ضرورت تلاش نیروها و جناح‌های فلسطینی برای حفظ امنیت اردوگاه ها و جلوگیری از قرار گرفتن آن در شراط خطرناک تر، به خصوص بعد از ترور سرهنگ فتحی زیدان مسؤول جنبش فتح تاکید کرد.

سیدفضل الله: مشکل جهان اسلام به این یا آن کشور عربی و اسلامی نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله نیز در خطبه های نماز جمعه در مسجد امامین حسنین بیروت گفت: نشست سازمان همکاری اسلامی هم زمان با شدت یافتن درگیری در بین تعدادی از کشورها و در سایه گسترش احساسات مذهبگرایانه و ظهور منطق تکفیری که زمینه را برای دخالت‌های بین المللی در جنگ‌های منطقه باز کرده است، برگزار شد.

وی افزود: ما در زمانی به سر می بریم که امید داشتیم گردهمایی سران کشورها در گشودن شبکه‌های گفتگو بین دولت های درگیر و گسترش پل ارتباطی بین آن ها تلاش کند و برای خاموش ساختن آتش جنگی که در چند کشور شعله ور است و یکپارچه سازی نیروها برای مقابله با تروریسم مشارکت کند. ما می ترسیم که این نشست در جهت گسترش شکاف و درگیری‌ها و شعله ور ساختن این آتش در قلب ها و دل ها قدم بردارد.

وی ادامه داد: اکنون وقت آن رسیده که جهان اسلام به این آگاهی برسد که مشکلش مربوط به این یا آن کشور عربی یا اسلامی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha