یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وحید مرادزاده مدیر مدرسه علم الهدی تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده گفت: اعتكاف به عنوان یک نیاز معنوی نسل جوان، بهترین بستر مقابله با هجمه های فرهنگی و اعتقادی است.

حجت الاسلام و المسلمین وحید مرادزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان اینکه اعتکاف فرصت بریدن از دنیا و مادیات و نزدیک ‌شدن به حق است، اظهار داشت: اعتکاف در اصطلاح معانی زیادی دارد که یکی از آنها حبس کردن «نفس» در مسجد برای عبادت خداست. یعنی انسان خود را ملزم بداند که در یک ایام خاص و به دور از هرگونه هیاهوی زندگی به عبادت خدا بپردازد.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف آثار و فواید زیادی را برای فرد معتکف به همراه می‌آورد، افزود: اعتکاف برای شخص، علاوه بر تقویت ارتباط معنوی با خداوند متعال، باعث آرامش روح و جان او نیز می‌شود. و لذا وقتی انسان در اوج مشکلات به این نتیجه می‌رسد که در این دنیا همه چیز فانی است، با رفتن به اعتکاف در می یابد که خدایی در این عالم است که با تکیه بر آن می‌توانیم به آرامش روح و روان دست یافته و به سعادت ابدی امیدوار باشیم.

مدیر مدرسه علمیه علم الهدی تهران با تاکید بر اینکه اخلاص یک رکن اصلی در اعتکاف است، بیان داشت: انسان در اعتکاف از هر چیزی بریده می‌شود و به سمت خداوند می‌رود. در این میان اخلاص برای انسان جایگاه رفیعی را به وجود می‌آورد که در دنیا و آخرت می‌تواند برایش راهگشا باشد، بنابراین به جا آوردن اعمال اعتکاف آن هم با خلوص نیت، باعث می‌شود تا انسان در خلوت به اعمال خود فکر کند، و نسبت به اشتباهات زندگی اش متذکر گردد، و از گذشته تا به حالش را مورد نقد و تحلیل قرار دهد.

وی با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف آثار فراوانی در سطح جامعه به دنبال دارد، اظهار داشت:‌ از جمله آثار اعتکاف این است که فرد معتکف ثواب بسیار زیادی برایش نوشته می‌شود، که از جمله آن ثواب‌ها دو حج و دو عمره است و در روایات داریم که اگر کسی اعتکاف کند و آن عمل را باور داشته باشد، تمام گناهانش بخشیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه تهران تصریح کرد: نکته مهمی که در اعتکاف باید به آن توجه داشته باشیم این است که بدانیم این عبادت باید یک تحول مثبت درونی و نگاه والای معنوی در انسان به وجود آورد و انسان را از نظر توجه به همنوع خویش که نیاز به کمک او دارد، متذکر سازد. تا بدین وسیله شاهد آثار پربرکتِ مراسم معنوی اعتکاف در سطح جامعه و در بین مردم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در توسعه مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور، گفت: لازم است بررسی شود که در این برهه تاریخی، برای گسترش اعتكاف به عنوان یک نیاز معنوی نسل جوان و مقابله با هجمه های فرهنگی و اعتقادی چه باید کرد؟ به نظر می رسد یکی از مهمترین عواملي كه مي تواند در توسعه و فراگیرشدن اعتكاف نقش به سزايي داشته باشد، حضور خواص هر شهر و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در این مراسم می باشد.

وی در پایان افزود: همچنین عدم آگاهي نسبت به چيزي، سبب مي شود تا انسان آن را سخت و دشوار تلقي كند. و لذا بي اطلاعي از احكام، آداب و شرايط اعتكاف، باعث مي شود تا در اذهان برخي مردم به جا آوردن این سنت حسنه مشكل جلوه كند، حال آن كه اعتكاف گرچه با برخي محدوديت ها همراه است، اما عمل دشواري نيست.  42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha