چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حضرت زینب (س)

حوزه/ حضرت زینب(س) برای ترویج گفتمان عاشورا با مصیبت‌ های زیادی روبرو و در این راستا زحمات زیادی متحمل شد تا نهضت حسینی به دست ما برسد که در این زمینه باید ادامه دهنده راه و مسیر ایشان باشیم.

نفیسه مظاهری، استاد مدرسه علمیه خواهران تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر این که اگر حضرت زينب(س) نبود، خون مطهر شهداي كربلا به ثمر نمي‌رسيد، اظهار داشت: ولایت مداری یکی از مهمترین ویژگی های عقیله بنی هاشم(س) بود و در این زمینه برای همه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) الگو و اسوه هستند.

وی با بیان اینکه خدامحوری از دیگر ویژگی های بارز حضرت زینب(س) بود، افزود: تسلط فکری آن حضرت بر حدود شرعی و التزام عملی به آن‌ها، حتی در شرایط طاقت فرسای جنگ و اسارت، ویژگی برجسته‌ ایشان در تمامیِ مراحل قیام، قبل و بعد از آن است. امام سجاد(علیه ‌السلام) در این باره می‌فرمایند «عمه ‏ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه‌ نمازهاى واجب و مستحب را اقامه مى‏نمود و در بعضى منازل به خاطر شدت گرسنگى و ضعف، نشسته اداى تکلیف مى‏کرد».

استاد حوزه علمیه خواهران تهران با بیان اینکه حضرت زینب(س) مکتب شهادت را به نسل‌های بعد منتقل کرد، گفت: اگر سفر حضرت(س) از کربلا به شام نبود، واقعیت نهضت عاشورا در عالم نشر داده نمی ‌شد. در حقیقت آن بانوی بزرگ با خطبه‌ های خود اهداف قیام عاشورا را برای جامعه روشن و تبیین کردند.

وی افزود: حضرت زینب(س) برای ترویج گفتمان عاشورا با مصیبت‌ های زیادی روبرو و در این راستا زحمات زیادی متحمل شد تا نهضت حسینی به دست ما برسد که در این زمینه باید ادامه دهنده راه و مسیر ایشان باشیم.

مظاهری با اشاره به وظیفه روحانیون در تبیین نقش حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا برای نسل جوان، تصریح کرد: زینب کبری بانوی قهرمانی بودند که حق زیادی گردن امت اسلامی دارندف چون تبیین نهضت عاشورا و حقانیت قیام امام حسین(ع) مهم ترین رسالتی است که ایشان از عهده آن به خوبی برآمدند.

وی ادامه داد: زنان و دختران جامعه ما باید از سبک و سیره حضرت زینب(س) که نمونه یک زندگی متعالی است و برای رساندن پیام حق از همه رفاه و آسایش خود گذشت، الگوگیری کنند و در همه زمینه ‌ها ادامه دهنده راه و مکتب ایشان باشند و با حفظ حجاب در جامعه به ایفای نقش بپردازند.

مظاهری با بیان اینکه حضرت زینب(س) پرچمدار میراث شیعه است، خاطرنشان کرد: آن حضرت، جامعه آن روزگار و همه ما را به این نکته توصیه فرمودند که امام زمان خود را بشناسیم و همین شناخت است که مسیر ما را به عنوان حق یا باطل مشخص می‌کند. بنابراین، اگر امام شناس باشیم، در شرایط سخت روزگار و با وجود انحرافات فراوان، باز هم به ریسمان ولایت چنگ خواهیم زد و از جاده حق منحرف نخواهیم شد.

استاد حوزه علمیه خواهران در پایان گفت: باید توجه داشته باشیم که دشمنان اسلام تنها به فکر ایجاد انحراف در جهان اسلام نیستند، بلکه پا را فراتر گذاشته و تلاش می کنند به نزاع های قومی و اعتقادی دامن بزنند و به اصطلاح جنگ شیعه و سنی به راه بیاندازند. اما ما که شیعه مکتب علی بن ابیطالب(ع) هستیم، ضرورت داد همچون حضرت زینب کبری(س)، دشمن شناس باشیم و از هر فرصتی برای رسوا کردن چهره ظلم استفاده کنیم.  42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha