جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 377350
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
مفتی مصر

حوزه/ مفتی مصر گفت: ادای نماز در وسایل نقلیه مانند قطار واتوبوس در صورتی جایز است که وقت تنگ باشد، اما اگر وقت باشد بهتر آن است که شخص پس از پیاده شدن نماز خود را بخواند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شوقی علام مفتی مصر گفت: خواندن نماز واجب در وسایل نقلیه بنا به شروطی جایز است.

وی در پاسخ به یک سؤال شرعی درباره جواز ادای نماز در قطار و اتوبوس گفت: اگر منظور از سؤال ادای نوافل باشد که بدون تردید جایز است؛ چرا که پیامبر(ص) نیز سوار بر مرکب نافله می خواند و همچنین بر اساس این قاعده که "یغتفر فی النوافل ما لا یغتفر فی الفرائض": (در نوافل از اموری چشم پوشی می شود که در واجبات از آن چشم پوشی نمی شود).

مفتی مصر ادامه داد: اما اگر شخصی قصد خواندن نماز فریضه را داشته باشد مساله دو صورت دارد: اگر وقت هست و شخص می تواند نماز را پس از پیاده شدن در وقت بخواند بهتر این است که نماز را به تاخیر بیندازد تا از وسیله نقلیه پیاده شود، اما اگر وقت زیاد نیست و نمی تواند برای ادای نماز از وسیله نقلیه پیاده شود، خواند نماز در وسیله نقلیه جایز است و برخی اهل علم نیز در این صورت فتوای به جواز داده اند و البته در این صورت باید رو به قبله باشد و ارکان نماز را رعایت کند و مراقبت کند رکنی از ارکان نماز از دست نرود، مگر در صورتی که ناچار باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha