یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مطالعات زنان

حوزه/ کارگاه آموزشی نظریه های جامعه شناسی جنسیت از سوی مرکز مطالعات زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کارگاه آموزشی نظریه های جامعه شناسی جنسیت با حضور "پرفسور اریک مسه" در مرکز مطالعات زنان و خانواده مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر محمد تقی کرمی در این کارگاه به عنوان دبیر علمی حضور داشته و پرفسور اریک مسه به موضوع «جنس»، «جنسیت» و «گرایش جنسی» پرداخت.

اریک مسه با اشاره به اینکه روابط جنسیتی علت نمادین نداشته و نسبی هستند، اظهار داشت: روابط جنسیتی، هویت های جنسیتی و گرایش جنسی دارای منشأ طبیعی نبوده و نسبی می باشند.

این محقق و پژوهشگر به سیر جامعه غربی در تغییر پدر سالاری اشاره کرد و گفت: «پدر سالاری سنتی»، «پدر سالاری مدرن» و «پسا پدر سالاری» سیر جامعه غربی در این تغییر می باشند.

پرفسور اریک مسه با بیان این مطلب که پدرسالاری سنتی در غرب توسط مدرنیته به پدرسالاری مدرن تغییر شکل داده، ابراز داشت: همچنین پدر سالاری مدرن نیز به واسطه تعارض های درونی خود و فمینیسم تغییر شکل داده و این مدل از پدرسالاری توسط «انقلاب انسان شناسانه در اصل برابری و فردی شدن» و «عدم مشروعیت و عدم ضرورت نامتقارن بودن جنسیت مردانه و زنانه» تخریب شده است.

وی خاطرنشان ساخت: در پدر سالاری مدرن تناقض های درونی وجود داشته که عمیقا آن را متحول ساخته است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در دوران «پدرسالاری مدرن» همچنان نابرابری ها، تبعیض ها، خشونت ها و کلیشه های جنسیتی پابرجا بوده و باقی مانده است.

پرفسور اریک مسه بیان داشت: تمام تاریخ جامعه غربی تا به امروز شامل مبارزاتی برای رسیدن به برابری شکل گرفته که از جمله آن مبارزات در آمریکا میان سیاه ها و سفیدها و همچنین میان زنان و مردان برای برابری زن و مرد از قرن 18 به بعد بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در جامعه اروپایی نابرابری میان زن و مرد وجود نداشته و هرگونه نابرابری مذموم است که از آن به دوران «پسا پدرسالاری» یاد می کنیم.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: در حالی که تأکید می کنیم در جامعه اروپایی زن و مرد در حقوق کاملا برابر هستند؛ اما همچنان نابرابری هایی مشاهده شده و تبعیض هایی در سازماندهی خانواده وجود دارد.

پرفسور اریک مسه خاطرنشان ساخت: در گذشته، زنان در جامعه اروپایی به پدران و شوهران خود وابسته بودند؛ اما امروز جامعه اروپایی، جامعه فردگراست و استقلال برای مردان و زنان یکسان تعریف می شود.

وی تصریح کرد: از نظر تاریخی، امکان بازگشت به آن وابستگی گذشته وجود ندارد و استقلال کامل برای زنان وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha