یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بعثت

حوزه/ رسولان و فرستادگان خداوند آمدند تا مبشر و منذر باشند. آن ها آمدند تا مردم را به سوی نور و روشنایی هدایت و آن ها را به عبادت خدای یکتا فرا بخوانند و از شر طاغوت و اطاعت شیطان نجات دهند تا انسان هایی تربیت و رشد یابند و دین خدا را یاری کنند.

خانم معصومه ماهری، معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان اینکه تمسک به آیات و روایات، یکی از بهترین راه ها برای درک حقیقت معارف الهی است، اظهار داشت: در مورد درک علل وقوع واقعه بعثت نیز باید به کلام خود پیامبر(ص) رجوع کنیم. حضرت در این باره می فرماید «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». یعنی ایشان مبعوث شدند تا مکارم اخلاقی را به بالاترین حد از کمال برساند.

وی با اشاره به ضرورت واقعه بعثت در عصر پیامبر(ص)، افزود: می توانیم با بررسی آیات و روایات اهمیت این واقعه را به خوبی تبیین کنیم. در بسیاری از آیات، من جمله آیه «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاء رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ»، معلوم می شود که یکی از رسالت های اصلی هر رسولی، برقراری قسط و عدل در جامعه است. و با توجه به اینکه پیامبر(ص) تمام و کمال دین را دارا می باشند، عدالت الهی را به نحو کامل در جامعه اجرا کرده و نسبت به تحقق درست و اصولی آن دستورالعمل هایی صادر می کنند.

استاد حوزه خواهران تهران ادامه داد: در مورد فلسفه و هدف از ارسال رسل به امت های مختلف، آیات قرآن اشارات فراوانی دارد به اینکه رسولان و فرستادگان خداوند آمدند تا مبشر و منذر باشند. آن ها آمدند تا با مردم اتمام حجت نموده و مردم را به سوی نور و روشنایی هدایت و آن ها را به عبادت خدای یکتا فرا بخوانند و ایشان را از شر طاغوت نجات بدهند و از اطاعت شیطان منع کنند. تا انسان هایی تربیت و رشد یابند که پیامبران را در انجام این رسالت بزرگ نصرت دهند و بدین وسیله دین خدا را یاری کنند.

وی با بیان اینکه رسیدن به کمال و حفظ کرامت انسانی هدف نهایی دین اسلام است، تصریح کرد: پیامبر(ص) بعد از اینکه مبعوث شدند، با اعرابی مواجه بودند که دین و آئین ابراهیمی را به فراموشی سپرده و به آداب و رسوم جاهلیت رو آورده بودند و ایشان در طول 23 سال رسالت خستگی ناپذیر و با تحمل رنج ها و مشقت های فراوان توانستند سطح فرهنگ و کرامت انسانی اعراب جاهلی را به مقامی ارتقاء دهند که روح ایثار و از خودگذشتگی در میان تمام آحاد مردم حاکم باشد.

ماهری افزود: کامل شدن این کمالات و حفظ کرامت انسانی مستلزم آن بود که ادامه رسالت نبوت، به واسطه امامت بلافصل حضرت امیر(ع) تحقق یابد و با وجود اینکه پیامبر(ص) زحمات زیادی را برای تربیت آحاد جامعه کشیده بودند، لکن متاسفانه به دلیل عدم درک صحیح جامعه از تحولات سیاسی آن زمان و تطمیع مردم به وسیله منافقین و عدم معرفت آنان نسبت به امام(ع)، باعث شد بعد از پیامبر(ص) نگذارند هدف رسالت به واسطه امامت در جامعه تکمیل و پیاده شود.

وی با بیان اینکه طلاب باید ادامه دهنده رسالت پیامبر(ص) باشند، ابراز داشت: یکی از وظایف اصلی طلبه ها در درجه اول خودسازی و کسب معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع)، و سپس تبیین آن به مردم و خصوصا جوانان است.

استاد حوزه خواهران تهران افزود: با توجه به شرایط جامعه، تخصصی کردن رشته های علمی برای طلاب از همان بدو طلبگی لازم و ضروری به نظر می رسد، بنابراین با برنامه ریزی صحیح و اصولی، انگیزه طلاب برای کسب واقعی علم و تهذیب نفس بیشتر شده، و در نتیجه آفتی به نام مدرک گرایی در حوزه ها نخواهیم داشت.

ماهری با تاکید بر اینکه داشتن خلق و خوی نیک برای طلاب یک ضرورت است، گفت: بخشش و گذشت، مشورت دادن درست، اخلاق حسنه، اهمیت و شخصیت دادن به افراد و... از جمله مواردی بود که باعث شد تا پیامبر(ص) در قلب همه مردم جای بگیرد و نصایح و دستورات او را با جان و دل بپذیرند.

وی با بیان اینکه اخلاق و خلق اسلامی با آن چه که در عرف جامعه اخلاق نامیده می شود، بسیار متفاوت است، افزود: خُلق همان گونه که امام(ره) در کتاب چهل حدیث نیز فرموده «تعدیل همه قواست». یعنی در هیچ قوه ای افراط و تفریط نداشته باشیم و اعتدال را در همه امور رعایت کنیم، تا بتوانیم به اهداف تبلیغی خود در مواجهه با مردم دست یابیم.  42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha