شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس اخلاق یزد

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران یزد ، احترام به استاد را یکی از راه های افزایش برکت در علم عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حمیده دهقانی، در نشست اخلاقی بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، احترام به استاد و معلم را سنت حوزه های علمیه خواند و گفت : اساتید حوزه تنها به  تعلیم و تدریس مشغول نیستند بلکه آنها مربی اخلاق و تزکیه نفس بوده و راهشان راه انبیاست.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد، یکی از دلایل استاد خواندن شهید مطهری را استقلال فکری و اعتقادی ایشان دانست که منجر به پیشبرد اهداف استقلال اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران شده است.

وی با اشاره به آیه "هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ(جمعه/ ۲)"، افزود: بر اساس این آیه، تعلیم و تزکیه توأمان است و با توجه به رساله حقوق امام سجاد(ع) درمی یابیم که حقوق استاد و شاگرد طرفینی است و همان طور که ادب در برابر خداوند برکت در ایمان است، ادب در برابر استاد هم برکت در علم است.

دهقانی یکی از نمونه های برجسته احترام به استاد  در عصر حاضر را سیره امام خمینی(ره) معرفی کرد و افزود : امام راحل همواره از اساتید خود با احترام و ادب یاد می کردند .

این استاد حوزه تصریح کرد: امام خمینی (ره) هر موقع به قم می آمدند بر سرمزار استاد مرحوم خود حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) حاضر می شدند و در کنار آن می نشستند، آنگاه به نشانه تواضع یک طرف عمامه خود را باز می کردند و با آنکه همیشه دستمال همراه داشتند با گوشه عمامه خود غبار قبر سنگ استاد را پاک می کردند و سپس به قرائت فاتحه و تلاوت قرآن می پرداختند.

استاد حوزه علمیه خواهران یزد در پایان با یادآوری قرار گیری در ایام پربرکت ماه شعبان، طلاب را به بهره مندی از فرصت های این ماه  فراخواند .

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha