شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حمید محمدی

حوزه/ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: نظام سازی قرآنی مهم‌ترین رویکرد این سند است که تحقق آن وظیفه حوزه و دانشگاه است. هیچ کسی جز این دو مرجع علمی کشور نمی‌تواند به این ساحت ورود کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام  والمسلمین حمید محمدی عصر امروز در پیش نشست همایش علوم انسانی قرآن بنیان که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، علوم انسانی قرآن بنیان را یکی از کارهای روی زمین مانده در انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: مهمترین فلسفه تاسیس نظام، تحقق این موضوع است چون در قانون اساسی تاکید شده که این نظام آمده تا حکومت حق و عدل قرآن را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بعد از گذشته بیش از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز سئوالات اساسی و پایه‌ای در مورد نظام‌های قرآنی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... بدون جواب مانده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور،منشور توسعه فرهنگ قرآنی را بالاترین سند راهبردی در حوزه قرآن برشمرد و تاکید کرد: سه رویکرد فرهنگ‌سازی، هماهنگ سازی نهادهای فعال در حوزه قرآن و نظام‌سازی در این سند مورد تاکید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدی گفت: نظام سازی قرآنی مهم‌ترین رویکرد این سند است که تحقق آن وظیفه حوزه و دانشگاه است. هیچ کسی جز این دو مرجع علمی کشور نمی‌تواند به این ساحت ورود کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: البته نگاه نخست به حوزه علمیه است، ولی دانشگاه می‌تواند کمک کننده باشد و اگر نظام بخواهد برای تحقق این موضوع قدم‌های موثری بردارد باید تصمیم های جدی بگیرد.

وی بر لزوم سرمایه گذاری مناسب و تربیت عناصری که فهم درستی از علوم قرآنی دارند و می‌توانند در زمینه توسعه علوم انسانی قرآن بنیان نقش آفرین باشند تاکید کرد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان این که هنوز فاصله جدی تا استخراج تمام نظام‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... از قرآن وجود دارد، افزود:  کل عملیاتی که در حوزه  به این نام انجام می‌شود کارهای مقدماتی است و در نهایت فهم ظاهری از آیات را به دست می آورد. وقتی از حقایق ناب قرآن پرده برداشته شود بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سه مسئله هستی شناسی، نظام‌های ارتباطی و مسائل مستحدثه باید به صورت قرآن بنیان فعالیت کرد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خواستار تحول قرآن بنیان و دوراندیشی قرآن بنیان در حوزه و دانشگاه شد و افزود: این دو مهم ضرورت بنیادین در بقای متعالی حوزه های علمیه محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدی با بیان اینکه اساس حوزه‌های علمیه در مسیر سنت تعلیم کتاب است تاکید کرد: سیره معصومان مبتنی بر کتاب است و ما معتقدیم معصومان(ع) تجلی عینی خود کتاب هستند، بنابراین هر نوع دوراندیشی و تحول گرایی در حوزه و دانشگاه باید مبتنی و مستند بر قرآن کریم باشد.

وی گفت:  هر نوع فعالیت نظام مند و بهره برداری حوزه و دانشگاه از قرآن به معنی تامل دوراندیشانه این نهادها از قرآن است، بنابراین حوزه علمیه که علت بوجود آمدن خود را از قرآن گرفته، علت باقی ماندن در مسیرش را باید همین مهم بداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی بر لزوم احیای مکاتب فلسفی و عرفانی و راه‌اندازی مرکزی برای رصد و بازبینی علوم انسانی قرآن بنیان، راه اندازی کرسی‌های درس خارج علوم انسانی قرآن بنیان، ایجاد پژوهشگاه‌های مطالعات علوم انسانی قرآن بنیان و حمایت‌های گسترده از کلیه نیروهایی که صاحب نگاه آینده‌نگری در این موضوع هستند تاکید کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha