پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که باید با جریان های سکولار و ضد انقلاب در حوزه مبارزه شود، تاکید کرد: فضلا و روحانیون باید با هوشیاری و هوشمندی با جریان ضد حکومتی در داخل حوزه مبارزه کنند، تا این جریان در درون حوزه منزوی گردیده و ارتباط این عناصر با خارج حوزه و با دستگاه های جاسوسی دنیا تبیین و افشا شود.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن اراکی در درس اصول فقه خود در سخنانی پیرامون شرایط ویژه  امروز جهان اسلام و حوزه های علمیه و وظیفه  طلاب و اساتید انقلابی حوزه ها اظهارداشت: امروز در شرایطی به سر می بریم که تاریخ تشیع شرایطی از این قبیل را به خود ندیده است. مگر در صدر اسلام و جنگ احزاب که آن هم در واقع به این شکل و با این پیچیدگی نبوده است.

وی افزود:  امروز وارد عرصه ای شده ایم که "بَرَزَ الاِسلامُ کُلُّه اِلَی الکُفرِ کُلِّه " است. تمام کفر با تمام امکانات و قوایی که در اختیار دارد از خارج و داخل علیه این اسلام ناب علوی صف بسته و در یک جنگ تمام عیار وارد شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: حوزه باید ناصر امام زمان صلوات الله علیه باشد، چرا که دم از ولایت زدن به حرف و به صحبت و یا صرفا به برگزاری جلسات جشن و روضه با اینکه لازم است، اما به تنهایی کافی نیست.

 وی با اشاره به دوران سید الشهدا ع و بی وفایی اهل کوفه نسبت به  آن حضرت گفت:باید دید واقعا مشکل اهل کوفه چه بوده است؟ اهل کوفه همه عاشق سید الشهدا بودند، در روایات تاریخی و در مقتل داریم وقتی عبیدالله وارد شهر شد همه خیال می کردند سید الشهداست چون سر و صورتش را پوشانده بود. چه اقبال خوبی به عبیدالله بن زیاد کردند به خیال اینکه او حسین بن علی است.

آیت الله اراکی خاطر نشان ساخت: اکثریت قاطع مردم کوفه عاشق سید الشهداء بودند، در هیچ دوره ای از زمان رسول الله (ص) تا دوران خود سیدالشهدا اینقدر علی بن ابیطالب شیعه نداشته است چرا که دوازده هزار نفر قبل از آمدن سید الشهدا (ع) در کوفه با مسلم بن عقیل که سفیر حضرت بود بیعت کردند. پس معلوم می شود مشکل تعداد نبوده است، باید دقت کرد مشکل چه بوده است؟

*مشکل اصلی مردم کوفه

وی افزود:یکی از مطالبی که مقام معظم رهبری مکرر تاکید می کنند این است که نصرت دین خدا باید به موقع باشد؛ اهل کوفه مشکلشان این بود که به موقع نصرت نکردند، بعد که سید الشهداء به شهادت رسید، توابین دوازده هزار نفر بسیج شدند که بروند و بجنگند و اکثرشان هم شهید شدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. نصرت بعد از وقت سودی ندارد. وامروزه نیز مهمترین نصرتی که می توانیم بکنیم این است که پرسشهای مورد نیاز حکومت اسلامی را پاسخ دهیم و در راه اجرای این پاسخ هم تلاش ممکن را انجام بدهیم.

*لزوم داشتن صبر و استقامت برای نصرت جبهه حق

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به لزوم اراده و صبر در یاری جبهه حق گفت:باید مرتب از خودمان بپرسیم چه شد این حادثه ی عجیب در کربلا اتفاق افتاد؟ مشکل سستی در نصرت بود. لذا سید الشهدا در روز عاشورا تا لحظه های آخر "هل من ناصر ینصرنا" را مطرح می فرمود. چون مردم مشکل نصرت و یاری  دین خدا را داشتند.

آیت الله اراکی نقش حوزه را در لبیک به ندای امام زمان عج بی بدیل دانست و تاکید کرد: پرسش این است که حوزه ی ما در حال حاضر چقدر به این ندای نصرت امام زمان (عج) پاسخ داده است؟ چرا که بنا نیست حضرت با معجزه پیروز شود که اگر این گونه بود، در همان دوران صدر اسلام رسول خدا معجزه می کرد، بنابر این حضرت با وسائل عادی پیروز خواهد شد و معنی اش این است که امام زمان هم بیایدما باید یک نظام اقتصادی قوی داشته  و ارائه بدهیم،یک نظام بانکی درست برای عرضه و ارائه به دنیا داشته باشیم.

*حکومت عدل حضرت مهدی عج نیاز به زمینه سازی دارد

وی افزود: اگر کسی تاریخ را به خوبی تجزیه و تحلیل کند می داند که ظهور حضرت ولی عصر عج و قیام آن امامت کبری قطعا احتیاج به مقدمه و زمینه سازی دارد،  امت وسط یعنی امت برگزیده و الگو باید قبل از ظهور امام زمان درست شود تا امام بوسیله ی این امت آن حکومت جهانی را بر پا کند.

آیت الله اراکی تشکیل امت وسط را ماموریت مهمی دانست و ابراز داشت: تشکیل امت وسط کاری است که پیامبر اکرم (ص) خودش انجام داد و به علی بن ابیطالب ع و ائمه ی بعد نیز برای تشکیل و حفظ آن ماموریت داد. این امت وسط باید به قدرت برسد تا  بتواند عملا زمام قدرت را در عرصه ی سیاست و اقتصاد و مدیریت جامعه به عهده بگیرد و الگویی نشان دهد. بنابر این کار امام زمان عج اقامه ی حکومت عدل جهانی است که مقدمه ی آن تشکیل امت وسط است.

تنها با دعای صرف  تعجیل فرج نمی شود

وی با طرح این سوال که ما در این زمینه چه یاری و نصرتی به امام زمان داده ایم؟ گفت: ما مدام می گوییم عجل الله تعالی فرجه، اما باید دانست تنها با دعای صرف که تعجیل فرج نمی شود، بلکه با کار و تلاش و جهاد در راه  خدا کارها به سامان می رسد  و حال آنکه متاسفانه ما خیلی کم کاری کرده ایم.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود انقلاب اسلامی ایران را نعمت بزرگی از سوی خدا دانست و خاطر نشان ساخت: 37 سال از انقلاب گذشته و ما در آستانه ی چهلمین سال انقلابیم، این نعمت کبرایی که خدا به ما عنایت کرده را باید با تمام وجود قدر بدانیم، چرا که این انقلاب به وسیله یک مرجع تقلید با رهبری روحانیت و مردمی که همه چیز خود را برای اسلام دادند به وجود آمد.

باید با جریان های سکولار و ضد انقلاب در حوزه مبارزه شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که باید با جریان های سکولار و ضد انقلاب در حوزه مبارزه شود، تاکید کرد: فضلا و روحانیون باید با هوشیاری و هوشمندی با جریان ضد حکومتی در داخل حوزه مبارزه کنند تا این جریان در درون حوزه  منزوی گردیده و ارتباط این عناصر با خارج حوزه و با دستگاه های جاسوسی دنیا تبیین و افشا شود.

وی افزود:  نباید اجازه دهیم  کسانی از خارج و از سوی استکبار  به عنوان سهم امام یا به عناوین دیگر بخواهند در حوزه نفوذ کنند و حوزه را تحت تاثیر سیاست های خود قرار دهند که خوشبختانه تاکنون چنین نبوده است.

آیت الله اراکی با اشاره به سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباب نفوذ دشمن گفت: اینکه مقام معظم رهبری روی مسئله ی "نفوذ" تاکید می کنند، واقعیتی  مهم است، و این که فرمود، حوزه باید انقلابی باشد و انقلابی بماند تذکری به همه ماست که بدانیم، امروز این خطر حوزه ها را تهدید می کند و متوجه توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه ریزی لازم جهت بهره بردن از تعطیلات تابستان لازم و ضروری است گفت:در این تعطیلات تابستان برای خودتان برنامه تعریف کنید و تولید فکری داشته باشید چرا که طلبه باید اهل قلم و سخن باشد و بتواند بگوید و بنویسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha