پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست کمیته مساعی در بیروت

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر جامعه اسلامی با هم ارتباط نداشته باشند نمی تواند از عهده مشکلات غیر مترقبه برآمده و در مقابل آن ایستادگی و مقاومت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست کمیته مساعی حمیده عصر روز پنج شنبه به ریاست آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب و با حضور "شیخ نعیم قاسم"، "شیخ ماهر حمود" و تعدادی از علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی در بیروت برگزار شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در این نشست با اشاره به آیه شریفه «انما المومنون اخوة» اظهار داشت: در حقیقت این امر الهی در جهت اصلاح ذات بین برادران مسلمان است. منظور از برادری در جامعه اسلامی همان برادری ایمانی است که این برادری ایمانی بر مسلمانان واجب می کند که میان همدیگر صلح کنند.

وی افزود: اگر جامعه اسلامی با هم ارتباط نداشته باشند نمی تواند از عهده مشکلاتی غیر مترقبه ای نظیر زمانی که دچار بحران و یا مصیبت یا مسائلی از این قبیل می شود، برآیند و در مقابل این مصیبت ایستادگی و مقاومت کنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: خداوند در این باره امر فرمودند که مسلمانان در جهت اصلاح بین خودشان کوشا باشند زیرا آنها برادرند. منظور از برادر کسانی است که از یک پدر باشند و برادری مؤمنان به این خاطر است که پدر انها پیامبر (ص) است و پدری ایشان نسبت به مؤمنین یک پدری حقیقی است.

وی با بیان اینکه منظور از پدر، یک پدر فیزیکی نیست، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) برای امت اسلامی هویت ایجاد کرد که این هویت همان اسلام است. وقتی که می گوییم رسول اکرم(ص) پدر امت اسلام است منظور این است که وی هویت این امت را به وجود آورد. 

* رسول اکرم(ص) هویت دهنده جامعه اسلامی هستند

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) همانند یک پدر برای این جامعه اسلامی و هویت دهنده آن هستند، اظهار داشت: هر کس حامل این هویت باشد نباید تنازع و دشمنی را پیش بگیرد و هرکس دچار تنازع و درگیری شد از این هویت خارج شده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه بر همه ما واجب است که تمام تلاش خود را در جهت اصلاح به کار بگیریم، اظهار داشت: به این منظور کمیته مساعی حمیده تشکیل شده است تا در حد توان خود در این زمینه گام بردارد و تلاش ها و اقداماتی نیز در این زمینه صورت داده است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز طی سخنانی با اشاره به اهداف راه اندازی کمیته مساعی حمیده اظهار داشت: این کمیته برای برطرف کردن مشکلات جهان اسلام و گسترش مودت در میان مسلمانان تأسیس شده است.

وی افزود: این کمیته برای اینکه بتواند فعالیت های خود را بهتر انجام دهد نیاز به یک برنامه سازمان دهی شده دارد تا چشم انداز فعالیت های آن مشخص باشد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه پیشنهاد هایی برای فعال تر شدن کمیته مساعی حمیده و برطرف کردن مشکلات جهان اسلام مطرح کرد.

* مرکز پژوهش های استراتژیک بحران های منطقه تأسیس شود

شیخ "عبدالله الدقاق" از علمای بحرین نیز طی سخنانی پیشنهاد کرد که یک مرکزی برای پژوهش های استراتژیک تأسیس شود تا پژوهش های مفصلی پیرامون بحران های منطقه داشته باشد.

وی در ادامه به تحولات بحرین اشاره کرد و گفت: غرب به شدت از حکومت بحرین حمایت کرده است و ابزار هایی در اختیار حکومت بحرین قرار داده تا بتواند جلوی مردم این کشور بایستد و صدای مردم را خفه کند.

شیخ "ماهر حمود" رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران توانسته اند یک شکاف بسیار بزرگ در جبهه استکبار جهانی ایجاد کند.

وی افزود: هرچه ایران بتواند از نفوذ آمریکایی ها بکاهد و در مقابل آنها بایستد مورد محکومیت آمریکا قرار می گیرد.

شیخ ماهر حمود نیز پیشنهاد های برای ادامه فعالیت های کمیته مساعی حمیده و برنامه های آتی آن ارائه کرد.

"منوچهر متکی" معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب نیز طی سخنانی اظهار داشت: بحران های جهان اسلام بر دو دسته اند یک سری بحران های کلی جهان اسلام هستند که در رأس این بحران ها قضیه فلسطین قرار دارد و دسته دیگر بحران های هستند که در سطح پایین تری قرار دارند نظیر مشکلات اقلیت ها مسلمان در کشور های غیر اسلامی یا مشکلات ناشی از اسلام هراسی در غرب از این دسته مشکلات هستند.

وی افزود: پیرامون مشکلات اصلی، کمیته مساعی حمیده می تواند موضع گیری کند و به تنویر افکار عمومی بپردازد و در رابطه با مشکلات دیگر نیز می تواند یک کمیته سیاسی تشکیل دهد تا اعضای این کمیته به مناطق بحران زده سفر کنند و به صورت میدانی مشکلات را دنبال و حل کنند.

در ادامه این نشست تعدادی دیگر از علما و فرهیختگان جهان اسلام به ارائه پیشنهاد برای حل بحران های جهان اسلام پرداختند.

گفتنی است نخستین نشست کمیته مساعی حمیده اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در بیروت برگزار شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha