دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت

حوزه/ استاد دانشگاه امام صادق(ع نگاه اجتهادی را بهترین راهبرد برای دوری از اشتباهات فهمی و ادراکی در مساله نشانه های ظهور دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد‌هادی همایون صبح امروز در حاشیه دومین روز همایش دکترین مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: موضوع نشانه های ظهور از موضوعات بسیار مهی بود که لازم بود که این موضوع سال‌های قبل در دستور کار قرار می‌گرفت. به هر حال تقدیر خداوند این بود که در همایش دوازدهم موضوع نشانه‌های ظهور در دستور کار قرار بگیرد.

وی با ذکر این مطلب که موضوع نشانه‌های ظهور، موضوع مغفولی است که معمولا به صورت علمی به آن پرداخته نشده است، افزود: هر بار هم که وارد آن شدیم، بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت؛ باید به دست‌اندرکاران همایش تبریک گفت که چنین فضای علمی را فراهم آوردند تا به دور از غوغاهای سیاسی در خصوص نشانه‌های ظهور صحبت کرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: البته ما امیدوار هستیم که این نخستین و آخرین ورود علمی به این موضوع نباشد و این مسئله استمرار داشته باشد.

وی در خصوص نشانه‌های ظهور اظهار کرد: این مساله به جای تطبیق بیشتر به راهبردها باز می گردد یعنی در واقع این نشانه‌ها راهبردهای ما هستند که باید بر اساس آن حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کسی پرچم را به دست حضرت مهدی(عج) می‌دهد که این مسیر را رفته باشد. نشانه‌های ظهور، دستورالعمل و نقشه راه‌هایی است برای اینکه ما مسیر را بپیماییم.

همایون با اشاره به ارتباط انقلاب اسلامی و ظهور گفت: ما در انقلاب اسلامی نگاه انفعالی به مسئله مهدویت را کنار گذاشتیم؛ اصل در انقلاب این بود که ما حرکت کنیم و برای حرکت به دستورالعمل نیاز داریم.

وی اظهارکرد: راهبردهای لازم برای حرکت ما در روایات نشانه‌های ظهور و کل بحث مهدویت آمده است. اگر این گونه کار کنیم، از نگاه انفعالی به بحث مهدویت دور خواهیم شد.

همایون  ادامه داد: برای اینکه به دام نگاه انفعالی در بحث نشانه‌های ظهور نیافتیم، نیاز به یک کار اجتهادی بسیار سنگین دارد، همانطوری که فقها هزار سال پیش یک کار اجتهادی سنگین را در حوزه خاص شروع کردند، این حوزه مهدویت نیز به کار اجتهادی دارد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ما در اوایل راه هستیم گفت: همایش دکترین مهدویت این نوید را می‌دهد که کار اجتهادی علمی در این حوزه در حال شروع شدن است، این همایش در عرصه پرداخت علمی به مساله نشانه‌های ظهور یک نقطه عطف است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha