یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فصلنامه انتظار موعود

حوزه/ چهل و هشتمین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتيازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم (بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود) منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، این نشریه در تازه ترین شماره خود، شش مقاله از سوی محققین را در موضوع مهدویت ارائه کرده است.

«كاركردهاي موعود باوري در آيين يهود»، عنوان مقاله ای است که به قلم آقایان: روح الله شاكري زواردهي، محسن شريعتي، نگاشته شده است. در چکیده این نوشتار می خوانیم: انديشه «مسيحا» و «موعود» در تاريخ آيين يهود، همواره با اختلاف ها و فراز و نشيب هايي همراه بوده است؛ اما آيا باور داشت موعود، در عرصه هاي تربيتي و اجتماعي، براي يهوديان داراي فوايد و دستاور دهايي بوده است؟ اين جستار با روش توصيفي - تحليلي به سؤال مذكور پاسخ داده و معتقد است باورداشت موعود در آيين يهود، امري صرفاً اعتقادي نبوده، بلكه بسته به كيفيت اعتقاد به آن، كاركردهايي براي يهوديان به عنوان پيروان دين الهي، نه به عنوان ديني سياسي و ابزار در دست صهيونيسم، در برداشته است و در واقع اين باور، مكانيسم و اهرمي براي تحقق برخي از آرمان هاي آيين يهود به شمار مي رود.

به عبارت ديگر: اعتقاد به موعود، همواره براي يهوديان دستاوردها و كاركردهايي در عرصه معرفتي- اعتقادي، چون شريعت گرايي و ترغيب به توبه داشته و در عرصه اخلاقي- تربيتي، كاركردي چون اميد افزايي و الگوسازي؛ و در عرصه اجتماعي- سياسي، كاركردي چون پويايي و صبر افزايي، در پي داشته است.

عناوین سایر مقالات عبارتند از: «تفسير آيه خلافت از ديدگاه شيخ صدوق»، مجتبي كلباسي، «وجوه الگويي آرمان شهر مهدوي در جامعه امروز»، غلامرضا بهروزي لك، ابراهيم باقرزاده، «واكاوي توقيت و آسيب هاي آن در اديان ابراهيمي»، جمال فلاح يخداني، محمدمهدي لطفي، «بازنمايي جايگاه انديشه مهدويت در قيام زيد بن علي»، سيد علي موسوي نژاد، سيدابوالفضل موسوي آقداش، «بررسي و نقد ديدگاه هاي جوئل ريچاردسون در زمينه مهدويت»، مهدي يوسفيان، زهير دهقاني آراني.

چهل و هشتمین شماره از فصلنامه «انتظار موعود» به صاحب امتیازی: مركز تخصصي مهدويّت حوزه علميه قم

(بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود) عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه آمار، مرکز تخصصی مهدویت، دفتر فصلنامه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 37841661-025 تماس گرفته و یا به پایگاه اطلاع رسانی مجله به نشانی: www.entizar.ir  مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha