شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
[۳۸۰۷۹۸] داعشیان حزب شیطان و اهالی دوزخ هستند

حوزه/ همایش بین‌المللی «رسانه‌های اینترنتی: مقابله با داعش در فضای اطلاعات» در شهر قازان پایتخت جمهوری تاتارستان در روسیه آغاز به کار کرد. در این همایش رهبران مسلمان از تاتارستان، روسیه، روزنامه‌نگاران، چهره‌های برجسته اجتماعی و دانشمندان حضور داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از realnoevremya.com، همایش بین‌المللی «رسانه‌های اینترنتی: مقابله با داعش در فضای اطلاعات» در شهر قازان پایتخت جمهوری تاتارستان در روسیه آغاز به کار کرد. در این همایش رهبران مسلمان از تاتارستان، روسیه، روزنامه‌نگاران، چهره‌های برجسته اجتماعی و دانشمندان حضور داشتند.

در این همایش که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد، نخستین سخنران ماکسیم گریگرویف یکی از اعضای شاخه مدنی در روسیه ویدئویی از جنایت‌های داعش برای شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشت که در فضای مجازی گسترش یافته بود.

گریگریوف در ادامه گفت: شایان توجه است که آنها از آیات قرآن و روایات (احادیث حضرت محمد) در راستای منافع خود بهره می‌برند. ما از منابع گسترده برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما آن‌ها دوباره و دوباره ظهور پیدا می‌کنند. به این ترتیب ما برای مقابله با آن‌ها اسلاید‌ها و اینفوگراف‌هایی را به زبان‌های روسی، عربی و انگلیسی آماده کرده‌ایم.

در ادامه این همایش کارشناسان درباره چگونگی استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی به عنوان رسانه‌ای برای جذب و استخدام صحبت کردند. آن‌ها دستور تهیه‌ی مواد انفجاری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و جلوه زیبایی از زندگی ایده‌آل شبه نظامیان در سرزمین‌های تحت اشتغال‌شان به نمایش می‌گذارند.

هیئت مذهبی مسلمانان جمهوری تاتارستان، برگزارکنندگان این همایش از ساختار سنتی برای چینش شرکت کنندگان استفاده نکرده و مدعوین همایش به دور 12 میز نشسته بودند. سپس سئوالات در سالن مطرح شده و اعضای هر میز به مدت 10 دقیقه درباره پرسش‌ها به بحث و گفتگو پرداخته و سپس سخنران هر میز پاسخ‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌داد.

نخستین سئوال همایش: رسانه‌ها چگونه برای مبارزه با داعش اطلاع رسانی کنند؟

شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سئوال، نخست اعلام کردند که جرایم نظامیان داعشی نباید سرپوش گذاشته شوند. و واژه‌های اسلام و مسلمانان تنها باید در راستای مثبت مورد استفاده قرار بگیرند. تروریست‌ها را نباید به اسلام مرتبط دانست و درباره قربانیان حملات تروریستی باید نظرات خداشناسانه ابراز کرد. همچنین ضروری ست که هر گونه سخن اسلام‌هراسانه از رسانه‌ها حذف شده و گزارش‌های رسیده از فیلتر سازمان‌های مجاز عبور کنند.

شرکت‌کنندگان در همایش همچنین پیشنهاد کردند که ادعاهای دروغین تروریست‌ها افشاء شده و حامیان تروریسم شناسایی شوند.

کمیل حضرت سمیگولین مفتی تاتارستان در این باره گفت: ما باید از بیانیه‌های مسلمانان بانفوذ استفاده کرده و روی منشأ غربی داعش تاکید کنیم. ما همچنین باید مباحثات علمی با طرفداران داعش داشته باشیم. من در سخنرانی‌های خودم درباره مشکلات داعش صحبت کرده و می‌گویم که داعشیان حزب شیطان و اهالی دوزخ هستند. آن‌ها  بسیار از اسلام دور بوده و این همان چیزی است که ما دائما می‌گوییم.

مفتی تاتارستان در ادامه گفت: بستن حساب‌های افراط‌گرایان در فضای مجازی کفایت نمی‌کند و بایستی روش‌های پیچیده‌تری برای مبارزه با ایدئولوژی داعش بکار بگیریم. اگر جوانان در فیس بوک حضور دارند ما نیز باید آنجا باشیم، اگر در توئیتر هستند ما نیز باید در آنجا وارد شده و این فضای خالی را پر کنیم.

دومین سئوال همایش: وظایف دولت روسیه در مبارزه با داعش چیست؟

بسیاری از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که روسیه باید کانال تلویزیونی مستقلی به مسلمانان اختصاص دهد. همچنین پیشنهاد داده شد که آموزش‌های حرفه‌ای در مسائل اسلامی به خبرنگاران به عنوان نمایندگان حرفه‌ای رسانه‌ها داده شود. مسئولین نیز باید از خبرنگاران استقبال کنند.

رستم بتروو از برگزارکنندگان این همایش، در این رابطه گفت: دادن پیشنهادات به دولت خوب است اما نباید مسئولیت‌های خودمان را نیز فراموش کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha