شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

حوزه/ کارشناسان و فعالان مجازی با تاکید بر لزوم خروج رسانه ملی از پیله سنتی در ارتباط با مخاطب ، حضور موثر در فضای مجازی را ضرورتی انکارناپذیر فراروی صدا و سیما عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مقام معظم رهبری در حكم انتصاب رئيس جدید سازمان صدا و سيما ضمن بیان تذکرات بسیار مهمي از برنامه‌ريزي و رعايت راهبردهاي كلان گرفته تا جذب و تربيت نيروهاي انقلابي و كارآمد ، به خصوص بر مساله حضور مؤثر در فضاي مجازي به عنوان یک راهبرد بسیار کلیدی رسانه ملی به ویژه در دوران کنونی تاکید فرمودند.

درباره اهمیت این موضوع با دو تن از کارشناسان و فعالان فضای مجازی به گفتگو پرداخته ایم و نظرات و دیدگاه های آنان را در خصوص بایسته ها و به ویژه راهکارهای تحقق این مهم جویا شده ایم که چکیده مهم ترین صحبت ها در ادامه می آید؛

ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی؛ رسالت مهم صدا و سیما

رسول شكري‌نيا، قائم مقام مرکز فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به دغدغه های جدی سکاندار حکیم و بیدار انقلاب درباره لزوم فعالیت موثر رسانه ملی در عرصه فضای مجازی اظهار داشت: مقام معظم رهبری یکی از ماموریت های مهم صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی ملت را هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي عنوان کرده اند و این تاکید خود نشان می دهد که رسانه ملی دارای چه عمق تاثیرگذاری بر عموم مخاطبان انبوه میلیونی خود می تواند باشد.

وی افزود: در واقع شبکه های متعدد صدا و سیما به مثابه یک دستگاه عظیم رسانه ای و فرهنگی است که با تكيه بر فعاليت‌ها و برنامه‌هاي حرفه‌اي پيشرفته و عميق رسانه‌اي، وظيفه گسترش دين و اخلاق و اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي- ايراني در ميان آحاد ملت را بر عهده دارد.

موتور محرکه پیشرفت و نشاط در کشور

وی همچنین اضافه کرد: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب ، سازمان صدا و سيما عنوان موتور محرك و مشوق پيشرفت كشور است که به خصوص وظيفه پشتيباني رسانه‌اي همه جانبه و مبتكرانه در امر بسيج عمومي ملت و نيز كمك به مديريت‌هاي اجرايي در جهت تأمين اهداف و اجراي سياست‌هاي كلان نظام را برعهده دارد.

این فعال فضای مجازی و عرصه رسانه ای کشور خاطرنشان کرد: جدای از وظایف مرسوم و آشنای صدا و سیما ، موضوع مهمي كه در حكم رهبر معظم انقلاب به دکتر علی عسکری به عنوان يك اصل مهم تأكيد شده ، بحث استفاده حداکثری از ظرفيت فضاي مجازي است كه متأسفانه تاكنون مورد غفلت جدي بسياري از دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ای نظام از جمله صدا و سيما بوده است.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که حوزه گسترده پيام در كنار حوزه گسترده صوت و تصوير به عنوان سه حوزه كاربردي رسانه ملي در فضاي مجازي بايد مورد اهتمام جدي قرار گيرد، چه آن که در غير اين صورت رقباي نوظهور اين سه حوزه گوي سبقت را از رسانه ملي مي‌ربايند و با مجوز و بي‌مجوز، مبدل به رسانه‌هاي نوين اثرگذار مي‌شوند، كما اينكه در دو سال اخير شبكه‌هاي اجتماعي تحت وب و شبكه‌هاي اجتماعي تحت موبايل به طور جدی به فعالیت در این باره پرداخته اند و با موفقیت های زیادی نیز در جذب مخاطب ایرانی روبرو بوده اند.

لزوم حضور قوی صدا و سیما در فضای مجازی

شکری نیا همچنین تاکید کرد: فضاي مجازي در حال حاضر به ميدان عمل بزرگي براي صداوسيما تبديل شده كه به خصوص با حكم رهبري بايد حضور قوي و مؤثري در اين فضا داشته باشد، چه آن که بعد از سال‌ها نفي فضاي مجازي اكنون زمان تعامل با آن رسيده و بايد صداوسيما به خوبی در فضاي تعاملي در این راستا حضور داشته باشد.

حجت الاسلام عبدالله رحمانی نسب ، فعال فضای مجازی و مدرس دانشگاه نیز در همین باره با بیان این که فضاي مجازي تا سال‌ها از سوي تلويزيون نفي و حضور قدرتمند آن ناديده گرفته می شد، گفت: این در حالی است که امروزه برنامه‌هاي تلويزيوني از مخاطبانشان مي‌خواهند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي با آنها در ارتباط باشند و این مساله حاکی از اهمیت دو چندان فضای مجازی حتی برای رسانه های قدرتمندی چون رادیو و تلویزیون است.

نقش فضای مجازی در شکل دهی به مفهوم زندگی

وی همچنین به بخشی از اثرات شگفت انگیز فضای مجازی در زندگی اجتماعی امروز اشاره کرد و افزود: واقعیت آن است که فضاي مجازي روابط انساني را به شدت تحت‌تأثير قرارداده و اين پديده نوظهور، محصول تكنولوژي ارتباطي است؛ به تعبیر دیگر فضاي مجازي در روزگار کنونی به عینه وارد زندگي افراد شده و به آن جهت مي‌دهد و بالاتر از آن هم این که اساساً تعريف زندگي را تغيير مي‌دهد.

این کارشناس مسایل رسانه ای یادآور شد: طبعاً ما  اگر اين حضور و تأثير را قبول كنيم بايد به فكر تعامل و بهره‌برداري از فضاي مجازي باشيم و صداوسيما به عنوان رسانه ملی به هیچ وجه نمي‌تواند از فضاي مجازي غافل باشد؛ منتهای مراتب آن چه مهم است اثرگذاری و اثربخشی می باشد که در پیام رهبری نیز به آن اشاره شده است.

تولید محتوای گسترده در فضای مجازی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توليدات رسانه‌اي مخاطبان كه در فضاي مجازي پخش مي‌شود، اين پديده را يكي از محصولات فضاي مجازي برشمرد و افزود: امروزه بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي تلويزيوني را محتواي توليد شده توسط مردم در فضاي مجازي تشكيل مي‌دهد كه شبكه‌هاي تلويزيوني بدون پرداخت هزينه توليد اين محتواها را پخش مي‌كنند و از مخاطبانشان مي‌خواهند محصولاتي را توليد كنند و از طريق شبكه مجازي در اختيار آنها قرار دهند.

حجت الاسلام رحمانی نسب همچنین با تاکید بر این نکته که فضای مجازی به ویژه در صدا و سیما بستری ارزشمند برای پاسخ به شبهات القایی از سوی دشمن است، گفت: اساساً در این کارزار و جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای، هنر ما باید این باشد که از فضای مجازی و قابلیت ها و کاربردهای آن نهایت استفاده را در خدمت اهداف دینی و انقلابی خود داشته باشیم.

لزوم فعالیت در حوزه فنی و تولید محتوای جذاب

وی اضافه کرد: ما نباید از قافله علم و فناوری دنیا عقب بمانیم و به خصوص در فضای مجازی نیاز به فعالیت های کارآمدتر و موثرتر داریم که مبتنی بر تحولات و نیازهای روز باشد و مسئولان رسانه ملی چه در حوزه ارتقای توانایی های فنی و چه حوزه تولید محتوای جذاب و متعهدانه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha