جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست "حوزه، مبلغین و رسانه‌"

حوزه/ نشست "حوزه، مبلغین و رسانه‌"، صبح امروز با حضور مسئولین نهادهای مختلف حوزوی و مؤسسات فرهنگی حوزه علمیه خراسان، به همت اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه (دفتر نمایندگی خراسان) در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، در آستانه ماه مبارک رمضان نشست «حوزه، مبلغین و رسانه‌» با موضوع راه‌های استفاده بهینه از رسانه‌ها در ترویج و اطلاع‌رسانی مفاهیم مذهبی و دینی، با حضور نمایندگان نهادهای حوزوی، دینی و فرهنگی، در دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه برگزار شد.

احمد عارفخانی، مدیردفتر نمایندگی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه درخراسان در این نشست تخصصی با اشاره به نقش اساسی انقلاب اسلامی ایران در گشوده شدن افق‌های جدید رسانه‌ای برای تبلیغ دین، عنوان کرد: پیش از انقلاب، منبر تنها رسانه‌‌ای بود که طلاب برای تبلیغ دین در اختیار داشتند، اما امروز امکان ورود آنان به تمامی فضاهای رسانه‌ای اعم از صدا و سیما و شبکه‌های مجازی فراهم است و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) صدا و سیما را یک دانشگاه عمومی  می دانستند، بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های مستمر ما در دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه، برای ورود طلاب به حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، با استقبال خوبی در این زمینه مواجه نبوده‌ایم.

عارفخانی افزود: بسیاری از اتفاقاتی که در جریان فتنه 88 به وجود آمد، ناشی از کم‌توجهی مسئولین به شبکه‌های اجتماعی و عدم ورود جدی ایشان به فضای مجازی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه اکثر نهادهای حوزوی در زمینه رسانه خود را متخصص می‌دانند و به صورت مستقل سعی در ورود به این حوزه دارند، در حالی که حوزویان باید در تولید محتوا حضور جدی داشته باشند.

مدیر دفتر نمایندگی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه درخراسان همچنین با اشاره به فعالیت بیش از 30 شبکه تبلیغ دینی به زبان فارسی، گفت: در مسائل مربوط به رسانه شاهد کم‌کاری از سوی حوزویان هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم به یک معیار جهانی در این زمینه برسیم.

وی با انگشت‌شمار خواندن تعداد صاحب‌نظران حوزوی در مقوله رسانه، در مورد خلأ آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه در این زمینه هشدار داد.

عارفخانی در پایان وجود مشاور قوی رسانه‌ای در مدیریت حوزه خراسان، ایجاد تحول در نظام تبلیغی حوزه با آموزش تکنیک‌های رسانه‌ای به مبلّغان، تربیت نیروهای جوان متخصص در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، ایجاد زمینه‌های لازم برای پژوهش طلاب در مقوله رسانه و فراهم کردن بستر تعامل وسیع‌تر حوزویان با رسانه‌های عمومی را جهت بهبود وضعیت و پر شدن خلأهای موجود در این زمینه پیشنهاد داد.

ضرورت ورود طلاب به فضای رسانه ای

حجت‌الاسلام ریحانی، مسئول اداره تبليغ معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست پیشنهاد ورود تخصصی طلاب از پایه 7 تحصیلی به موضوعات رسانه‌ای را عنوان و تأکید کرد: غفلت در حوزه رسانه باعث خواهد شد ضربات جبران‌ناپذیری از جانب دشمن متحمل شویم.

وی افزود: باید مسئله پرورش نیرو در حوزه مسائل رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد و هر متخصصی در کنار خود افرادی با تخصص مشابه را تربیت کند تا به جای بزرگ کردن گروه شخصی، شاهد تکثیر گروه‌های فعال در حوزه رسانه باشیم.

در ادامه این نشست، ابراهیمی، مدیر آموزش سازمان تبلیغات اسلامی،حجت الاسلام پورحسینی، مدیر گروه علوم قرانی وحدیث موسسه فراگستر، حجت الاسلام درایتی، مدیر مسئول ماهنامه نور الهدی وابسته به آستان قدس رضوی، حاتمی، مدیر باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی و جمعی از نمایندگان نهادهای حوزوی، دینی و فرهنگی فعال به ارائه نظرات خود در مورد راه‌های استفاده بهینه از رسانه‌ها در ترویج و اطلاع‌رسانی مفاهیم مذهبی و دینی به مردم پرداختند.

رونمایی از یک اثر انیمیشنی

 همچنین در این نشست از فاز اول مجموعه انیمیشن "عزازیل" که از خروجی‌های پژوهش‌هایی است که در حوزه علمیه و تحت عنوان " «مباحث الحدید» کار شده، رونمایی شد.

 این مجموعه به کارگردانی حجت الاسلام حسینی و تهیه کنندگی کمال دشتی در 13 فاز به زندگی شیطان قبل از خلقت انسان و سیر خلقت انسان از دید وی تا عصر حاضر می پردازد. هر فاز متشکل از 7 قسمت می‌باشد و فاز اول آن با موضوع «زندگی ابلیس» پیش از خلقت انسان آماده نمایش شده است و فازهای 2 تا 6 زندگی پیامبران علیهم‌السلام و پیروان ایشان و چگونگی برخورد ابلیس با ایشان، فاز 7 جاهلیت قبل از اسلام، فاز 8 زمان بعثت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله)، فازهای 9 تا 11 زندگی ائمه علیهم‌السلام، فاز 12 دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فاز آخر، دوران معاصر را به نمایش خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha