سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سيد مصباح عاملی با تبیین چهار ویژگی نقشه راه آینده حوزه های علمیه، به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلابی اندیشیدن، انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن شرط لازم حرکت ثمربخش علمی و معنوی در حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر مدرسه علمیه عباسقلی‌خان مشهد، طراحی نقشه راه را عامل ایجاد تحول مستمر در حوزه علمیه دانست و به تشریح چهار ویژگی اساسی و ضروری آن پرداخت.

وی توجه به «علم عمیق» را به عنوان اولین ویژگی نقشه راه آینده حوزه‌های علمیه مطرح کرد و در مورد آن توضیح داد: وظیفه اصیل حوزه علمیه حرکت به سمت اجتهاد، فقاهت، تخصص‌ها و علومی است که قدرت پاسخگویی حوزه را در برابر مطالبات دینی بالا می‌برد.

مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: ذهنیت طلاب و فضای حاکم بر حوزه‌های علمیه باید بر اجتهاد، فقاهت و آنچه که به این دو ارتباط پیدا می‌کند، متمرکز شود.

وی پاسخ به نیازهای جامعه و نظام دینی را وظیفه حوزه علمیه برشمرد و با بیان این‌که تخصص‌ها باید شمارش و اولویت‌بندی شوند، اظهار کرد: حوزه علمیه باید به صورت استدلالی پاسخگوی پرسش‌ها و مسائل دینی باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید مجدد بر این مسئله که عمیق شدن در علوم، محور حرکت به سمت اجتهاد و فقاهت است، گفت: تخصصی شدن مدارس زماني مي تواند باعث افتخار باشد که شخصیت‌هایی چون شیخ مفید و امام خمینی(ره) را تحویل جامعه دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی همچنین بر لزوم بازتعریف و شناساندن هویت حوزه، طلبه، مدرّس، مدیر، مبلّغ، مجتهد، فیلسوف، متکلّم و نظریه‌پرداز تأکید و حرکت به سمت شکل عالی این مفاهیم را ضروری دانست و افزود: طلاب در انتخاب‌ها و مدیران در برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌های خود باید به صورتی هدفمند، تحول در حوزه علمیه را در نظر بگیرند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به تبیین دومین ویژگی نقشه راه آینده حوزه‌ علمیه یعنی «تزکیه عمیق» پرداخت و در این رابطه عنوان کرد: اگر افرادی در طول تاریخ توانستند به عنوان حصون اسلام بدرخشند و همچون دژهایی محکم در برابر تهاجم بداندیشان، مکاتب الحادی و التقاطی و دشمنان سیاسی و اعتقادی اسلام ایستادگی کنند، علتش تزکیه و خودسازی بوده است.

وی، «علم نافع» و «جهت‌گیری و هدفمندی» را به عنوان دیگر ویژگی‌های نقشه راه آینده حوزه های علمیه معرفی و با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، انقلابی اندیشیدن، انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن را شرط لازم حرکت ثمربخش علمی و معنوی حوزه علمیه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: جهت‌گیری‌ها، هدف‌گیری‌ها و نظام‌سازی‌ها در هر سطح و هر نوعی، اگر ویژگی انقلابی بودن را همراه خود داشته باشد، خدمت به اسلام و در غیر این‌صورت خیانت محض است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: تعدادی از مدارس از جمله مدرسه علمیه عباسقلی‌خان، وجهه و پیشانی مدارس علمیه خراسان هستند و هر چند که تحول در حوزه‌های علمیه مسئله‌ای فراگیر است، اما برنامه‌های تحولی قبل از هر مکان دیگری، بايد خود را در این مدارس نشان دهد.

وی با بیان این‌که تحول نرم‌افزاری و علمی صرفاً قائم به مدیر و برنامه‌های او نیست، عزم و جزم جدی طلاب برای ایجاد تحول در حوزه علمیه خراسان را خواستار شد و ابراز کرد: تحول، به این معنا نیست که گذشتگان کاری صورت نداده‌اند، بلکه تحول یعنی فعالیت‌ها و اقدامات باقیمانده زیاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در پایان خاطرنشان کرد: گرچه نظام‌سازی و برنامه‌ریزی به صورت ستادی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان صورت می‌پذیرد، اما مهم‌ترین عامل موفقیت و دستیابی به اهداف حوزه در حرکت مؤمنانه و مخلصانه تمامی حوزویان نهفته است.

بر پایه این گزارش، در این مراسم با تقدیر از تلاش های حجت‌الاسلام محمدعلی خیرآبادی، مدیر سابق مدرسه علمیه عباسقلی ‌خان، حجت‌الاسلام علی رستمیانی به عنوان مدیر جدید این مدرسه معرفی شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha