جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد توکل

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: پانزدهم خرداد ماه سال ۴۲، روز خروش غیرت دینی مردم علیه نظام ستمشاهی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: قیام خونین 15 خرداد سال 42، حقیقتاً نقطه عطفی است در تاریخ معاصر ما چرا که خود یادگاری است از پیوند عمیق دینی و معنوی توده های عظیم مردم با روحانیت و مرجعیت شیعه که در وجود حضرت امام خمینی (ره) به طور خاص تجلی و ظهور و بروز یافت.

وی افزود: پس از سخنان افشاگرانه و شجاعانه حضرت امام (ره) علیه اقدامات ضد اسلامی و حتی ضد ملی رژیم پهلوی و به ویژه اربابان آمریکایی و اسراییل شاه ، ماموران این رژیم در سحرگاه این روز، با یورش به منزل امام (ره) ایشان را دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند؛ چند ساعت بعد و پس از خبردار شدن مردم، اهالی انقلابی قم و در راس آن ها علما و حوزویان بپاخاسته و دست به اعتراض زدند و پس از آن مردم تهران و چند شهر دیگر نیز این رویه را ادامه دادند.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: قیام 15 خرداد نشان داد که مردم متدین ایران اسلامی به ویژه شهرهای مذهبی چون قم و ورامین و پیشوا نمی توانند دست از حمایت رهبر و مرجع دینی خود برداشته و در برابر ظلم و ستم و اقدامات ضد اسلامی رژیم شاه سکوت کنند.

وی تاکید کرد: از این رو این قیام الهی و مردمی برای همیشه در تاریخ کشورمان به نماد ظلم ستیزی و غیرت دینی و انقلابی مردم ایران تبدیل شد و امام راحل نیز فرمودند که من برای همیشه این روز را روز عزای عمومی اعلام می کنم.

عضو خبرگان رهبری همچنین بیان داشت: حقیقتاً انسان اگر عمیق و ژرف به قضایا بنگرد و به تحلیل آن ها بپردازد، دست عنایت الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) را در همه مراحل انقلاب به ویژه همین قیام خونین 15 خرداد سال 42 می بیند.

وی افزود: همین قیام مردمی گرچه با سرکوب شدید دژخیمان پهلوی همراه شد اما خود زمینه و بستری آماده کرد که 15 سال بعد ، سربازان در گهواره امام راحل بزرگ شده و به میدان آمدند و کار رژیم دو هزار و پانصد ساله ستمشاهی را در این کشور یکسره کردند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز که 53 سال از آن قیام تاریخ ساز می گذرد، نسل جدید انقلاب و حتی نسل قبل از آن نیز این یوم الله را درک نکرده است و ما وظیفه داریم که همواره اهمیت و عظمت چنین روزهایی را به یاد مردم بیاوریم تا یادمان نرود که چه خون های پاکی بر زمین ریخته شد تا این انقلاب و نظام اسلامی امروز به درست من و شما برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha