جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 اقتصاد اسلامی 

حوزه/ آژانس اعتبار صادراتی ایتالیا (ساس) قصد دارد به منظور حمایت از توسعه تجارتش در خاورمیانه و شمال آفریقا به سوی اقتصاد اسلامی حرکت کرده و یکی از اولین نهاد‌های اقتصادی تجارت غربی باشد که دست به چنین اقدامی می‌زند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» آژانس اعتبار صادراتی ایتالیا (ساس) قصد دارد به منظور حمایت از توسعه تجارتش در خاورمیانه و شمال آفریقا به سوی اقتصاد اسلامی حرکت کرده و یکی از اولین نهاد‌های اقتصادی تجارت غربی باشد که دست به چنین اقدامی می‌زند.

جیوانی کاستلانتا رئیس ساس در مصاحبه‌ای گفت: ما تصور می‌کنیم به این طریق می‌توانیم به مشتریان بیشتری در کالاهای مصرفی صنعتی و دیگر نواحی دست پیدا کنیم. حدود یک چهارم از کسب و کار بانکداری در 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس با شرع اسلامی سازگار هستند.

ایتالیا همچنین مشتاق توسعه تجارت با ایران خصوصا پس از برجام و برداشته شدن تحریم‌های بین المللی در ماه ژانویه می‌باشد. ایران نیز کشوری است که در آن سیستم بانکداری اسلامی وجود دارد.

ساس در ماه آوریل اعلام کرد که ارائه وام‌های دولتی ایتالیا با خطوط اعتباری 4 میلیارد یورو را به شرکت‌های نفت و گاز و زیرساخت‌های حمل و نقل در ایران تضمین می‌کند.

مارکو فریولی، سرپرست دفتر منطقه‌ای ساس در دوبی نیز اعلام کرد که این سازمان در حال مذاکره با بانک‌های بین‌المللی با پنجره‌های عملکرد اسلامی است تا چگونگی انجام معاملات با ممنوعیت پرداخت بهره در اسلام توسط آنان مورد بررسی قرار گیرد.

او در ادامه گفت: ما در حال مطالعه ساختارهای رایج‌تر اسلامی به منظور تامین مالی سرمایه گذاری و قراردادهای صادراتی هستیم تا آن‌ها را درک کنیم. و استانداردهایمان را با نیازمندی‌های ساختار اسلامی سازگار کنیم. با این حال به نظر می‌رسد که تنها اصلاحاتی جزئی لازم است تا طرح اعتباری عرضه متعارف با اصول شرع اسلامی سازگار شود.

یکی دیگر از ساختارهای متعارف ساس، طرح اعتبار خریدار است که بیشتر اوقات برای تامین مالی یک خرید بزرگ تجهیزات و پروژه های کلیدی که در آن آژانس ریسک وام بلند مدت توسعه یافته توسط یک بانک به یک خریدار خارجی را پوشش می دهد.

فریولی در این باره نیز گفت: ما در حال مطالعه و بررسی هستیم تا این طرح را نیز با ساختارهای اسلامی از جمله مرابحه کالا جایگزین کنیم.

مرابحه يكي از عقود اسلامي است و عبارتست از ‌فروش كالا به بهاي معلوم به مشتري، به ترتيبي كه تمام يا قسمتي از بهاي كالا به اقساط مساوي يا غيرمساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت شود.

فریولی در پایان گفت: اقتصاد اسلامی در حال رشد در سرتاسر منطقه است و ما درخواست‌های بسیاری درباره تجارت اسلامی از مشتریانمان در بازار از جمله ایران، قطر، ترکیه و عربستان سعودی دریافت می‌کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha